Senaste nytt

Eventuell om-/av-bokningsavgift eller försäkring på Eurobonus-award resor

Jönsson

Medlem
Vore det inte bättre att införa två typer av awardresor? Avbokningsbara kontra avbokningsbara mot avgift, precis som för vanliga resor? Betalar man ett något högre poängpris så kan man fritt av- och omboka men för att avboka den billigare biljetten tas en avgift ut. Då kan både kunden och SAS tjäna på det.
 

Hafermann

Medlem
Jag anser att förslaget är en god idé. Jämfört med många andra program kommer EB fortfarande vara mycket förmånligt. Avgiften för avbokning/ombokning kommer t ex fortfarande vara billigare än grundkostnaderna för att boka med tex M&M.
 

Homer

Medlem
Vore det inte bättre att införa två typer av awardresor? Avbokningsbara kontra avbokningsbara mot avgift, precis som för vanliga resor? Betalar man ett något högre poängpris så kan man fritt av- och omboka men för att avboka den billigare biljetten tas en avgift ut. Då kan både kunden och SAS tjäna på det.

Tycker jag med, men SAS vill ju uppenbarligen ha kontanter att fylla upp sin tomma kassakista med.

Samtidigt kan de ändra så att enkelresor kostar 50% av t/r .
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag anser att förslaget är en god idé. Jämfört med många andra program kommer EB fortfarande vara mycket förmånligt. Avgiften för avbokning/ombokning kommer t ex fortfarande vara billigare än grundkostnaderna för att boka med tex M&M.

Frågar är dock hur länge Eurobonus är ett förmånligt program. Fler och fler av SAS partners går mot Dynamic Pricing/Devalvering på awards, nu senast läste jag on Lufthansa. Vad kommer det betyda för Eurobonus medlemmar. Försvinner Lufthansas business/first awards helt?

Med det i bakhuvudet funderar jag på om SAS också kommer överväga att gå på dynamisk pricing på Partner Awards, vilket för mig skulle göra rena SAS awards mer intressant och då vore det tråkigt med ytterligare försämringar i form av fler avgifter.
 

Hafermann

Medlem
Jag menar att det inte kommer att bli bättre tillgänglighet på platser i Business till Tokyo,
San Francisco, Los Angeles, Hong Kong och Miami.
Folk kommer att hugga dem direkt de dyker upp och sen bita ihop och betala ändrings/avbokningsavgiften,
Så kan det mkt väl vara, samtidigt är det inte mer än rätt att man isf får betala för beteendet.
 

Homer

Medlem
Fast det @palmen skrev var att det var avgiften för att avboka inte skulle vara helt dum... Spontanbokningar (som bokas närmare inpå och som man åker på, förmodar jag) påverkas inte nämnvärt...
Jag är inte helt för sådana avgifter, men något skulle nog behöva göras åt de som bokar upp en massa biljetter på ”chans” och sedan avbokar sent när de bestämt vilket datum/resa som blev aktuellt, om det nu är så vanligt som det insunieras här på bc till och från.

Nja, det gick lite fort där, det skulle stått:

Så i stället blir det så att vi får betala avgifter för att boka av spontanbokningar till
London och Chicago och andra destinationer dit det aldrig är någon platsbrist.
 

Jönsson

Medlem
Frågar är dock hur länge Eurobonus är ett förmånligt program. Fler och fler av SAS partners går mot Dynamic Pricing/Devalvering på awards, nu senast läste jag on Lufthansa. Vad kommer det betyda för Eurobonus medlemmar. Försvinner Lufthansas business/first awards helt?

Med det i bakhuvudet funderar jag på om SAS också kommer överväga att gå på dynamisk pricing på Partner Awards, vilket för mig skulle göra rena SAS awards mer intressant och då vore det tråkigt med ytterligare avgifter.
Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att SAS köper awardplatser av Lufthansa. De köper förmodligen revenue-biljetter och säljer till dig som EB-award. Så att M&M övergår till dynamic pricing awards bör inte påverka alls.
 

Hafermann

Medlem
Fast det får man ju ju inte enligt förslaget i undersökningen. Du får bara betala straffavgiften om du inte nyttjar redan.
Ja, och det är ju det som är helt rätt. Bokar du t ex upp 3 olika CPH-EWR under okt-nov för att kunna bestämma dig senare, så är det enl. mig helt rätt att det ska kosta att avboka 2 av resorna. Med av/ombokningsavgift är det ju inga problem så länge man har intentioner att resa samtliga avgångar man bokar. Skulle man sen inte kunna åka så får man enligt mig ta den kostnaden.

Då är försäkringalternativet mycket sämre, då det appliceras på alla bokningar oavsett intentioner.
 

Canadien

Medlem
Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att SAS köper awardplatser av Lufthansa. De köper förmodligen revenue-biljetter och säljer till dig som EB-award. Så att M&M övergår till dynamic pricing awards bör inte påverka alls.
Nej så funkar det inte, de köper från Lufthansa ur partner award-hinken. Om det inte finns några Awards så kommer inte Eurobonus köpa revenue och koda om till Awards.
 
Toppen