Senaste nytt

Eventuell om-/av-bokningsavgift eller försäkring på Eurobonus-award resor

Lollet

Medlem
Efter BA införde avgifter även för guldmedlemmar så ökade antalet bonusplatser med ungefär 0% vill jag påstå,
åtminstone vad gäller de mest åtråvärda dvs. 1:a klass.
Guldmedlemmar är åtminstone teoretiskt de som bör ha mest poäng och möjlighet att boka upp platser i spekulation.

Enda förändringen var att boka utresa när platser släpptes och sen vänta och boka hemresan när de platserna släpptes kostar pengar numera .

Hur hög avgift införde dom?
 

palmen

Moderator
Jag tycker avgifterna som finns är alldeles tillräckligt. Dessutom tillkommer det avgifter och skatter på varje bokning så att en bonusresa kan kosta upp mot 3000 kr beroende på vilket flygbolag och flygplats som är inblandad. Det tycker jag inte är billigt.

Skall man sedan dessutom vara helt korrekt skall det ju betalas vanlig inkomstskatt på förmånen används privat om det handlar om poäng på resor som arbetsgivaren betalt och då skulle det ju bli rena förlusten.
Om du betalat närmare 3000 i skatter och avgifter sedan senaste ändringen har du blivit lurad. Den ska ligga på ca 1-2000 per person.

För min del så kommer 99,5% av mina poäng från privat intjäning så inkomstskatten slipper jag. Brände dessutom mer poäng än vad jag totalt tjänat i jobbet på alla jobbresor på att göra en uppgradering till Business på senaste jobbresa.

Ska jag tänka helt egoistiskt så är det självklart dåligt med mer avgifter. Men så som det är just nu så tror jag det skulle vara bra för alla med en högre avgift för att avboka. Om det ska kosta i poäng eller pengar kan man diskutera men om man bara fick tillbaka hälften av poängen vid avbokning skulle nog många tänka sig för både en och två ggr innan man bokar något i ren spekulation.
 

Homer

Medlem
Ska jag tänka helt egoistiskt så är det självklart dåligt med mer avgifter. Men så som det är just nu så tror jag det skulle vara bra för alla med en högre avgift för att avboka. Om det ska kosta i poäng eller pengar kan man diskutera men om man bara fick tillbaka hälften av poängen vid avbokning skulle nog många tänka sig för både en och två ggr innan man bokar något i ren spekulation.

Det där resonemanget vore förnuftigt OM de exempelvis garanterade att släppa 2 platser i businessclass 330 dagar i förväg,
varje dag, på alla rutter.
Men nu är det så att att de tvärtom inte släpper några platser alls under långa perioder till de populäraste rutterna.
Så i stället blir det så att vi får betala avgifter för spontanbokningar till London och Chicago och andra destinationer
dit det aldrig är någon platsbrist.
 

ekf

Medlem
Så i stället blir det så att vi får betala avgifter för spontanbokningar till London och Chicago och andra destinationer dit det aldrig är någon platsbrist.
Fast det @palmen skrev var att det var avgiften för att avboka inte skulle vara helt dum... Spontanbokningar (som bokas närmare inpå och som man åker på, förmodar jag) påverkas inte nämnvärt...
Jag är inte helt för sådana avgifter, men något skulle nog behöva göras åt de som bokar upp en massa biljetter på ”chans” och sedan avbokar sent när de bestämt vilket datum/resa som blev aktuellt, om det nu är så vanligt som det insunieras här på bc till och från.
 

TomJ

Medlem
Man ska komma ihåg att man inte kan boka upp oändligt antal poängresor, man måste ha poängen på kontot! Varför finns poängen på kontot? För att utbudet av poängresor inte motsvarar poängen på banken.

Utöka antalet poängresor drastiskt istället så valutan kan användas! Det blir ju totalt sett inte fler resor gjorda för att det finns fler tillgängliga, antalet poäng att köpa dem för är ju detsamma!

Avgifter straffar bara de som blir tvungna att avboka, försäkringen de nämner straffar alla och det blir varken fler eller färre bonusresor gjorda. Det är så klart en del i beräkningen att på olika sätt sälja mycket mer poäng än som går att använda, liksom presentkort så räknar man med att en viss andel går förlorade.

Nä, öka utbudet rejält så man slipper jaga de biljetter man redan betalat för att dra ihop poäng till!
 

TomJ

Medlem
Tyvärr vill man nog inte lösa problemet för resenärerna utan dra in mer pengar och vill undersöka vilken modell folk kommer tycka minst illa om. Annars hade det varit klädsamt att även fråga vilka andra åtgärder (än mer pengar ur plånbok till SAS kassa) som kunde få resenärerna att ändra beteende.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen