Senaste nytt

Eventuell om-/av-bokningsavgift eller försäkring på Eurobonus-award resor

coclol

Medlem
En enkät har just besvarats på temat "hur ställer du dig till en avgift/försäkringslösning" kring av-/om-bokningar av Eurobonusplatser.

Själv är jag för. Det är nästan "orimligt" vilka rättigheter och extremt låga avgiftsnivåer man har på sina Eurobonusresor, vilket IMHO gör Eurobonus till ett av dom bästa systemen tänkbara för Skandinaver (såklart beroende på resmönster men ändå).

Den spännande frågan är ju, hur många platser kommer detta att frigöra?

Jag vet ju själv hur gärna man bokar/ombokar/avbokar/ändrar sina bokningar och det är ju klart att det svider, men å andra sidan att slippa vara ute 330 dagar före och kanske ha lite större chanser att hitta något är kittlande.
 

Alf

Medlem
Jag tycker avgifterna som finns är alldeles tillräckligt. Dessutom tillkommer det avgifter och skatter på varje bokning så att en bonusresa kan kosta upp mot 3000 kr beroende på vilket flygbolag och flygplats som är inblandad. Det tycker jag inte är billigt.

Skall man sedan dessutom vara helt korrekt skall det ju betalas vanlig inkomstskatt på förmånen används privat om det handlar om poäng på resor som arbetsgivaren betalt och då skulle det ju bli rena förlusten.

I tidernas begynnelse var en bonusresa helt avgiftsfri.

Sedan håller jag med om att SAS Eurobonus är ett av flygbranchens bästa med att kreditkorten kan generera ganska mycket poäng och dessutom den enormt förmånliga 2-4-1 vouchern från Amex.
 

Brogren

Medlem
Jag har precis svarat på enkäten och tycker en av-/ombokningsavgift på bonusresor med SAS vore mer än rimlig.
 

Mr.cake

Medlem
Eftersom att jag tror att dettta gäller SAS egna award platser så svarar jag på följande sätt.

Problematiken är väl att folk gör ett flertal olika "safe"bokningar. Varför inte liksom, när man har fri avbokningen 24h innan och allt återbetalas. Detta gör att man utan problem kan sitta på ett flertal rätt så eftertraktade destinationer som t.ex Tokyo utan avsikt att genomföra alla. Detta gör att det är svårare för folk utan onlineverktyg som kan signalera att platsen är ledig så att man är först ut. Självklart är det upp till SAS att ändra detta då det är de som har möjliggjort det. Sen hur man löser på ett optimalt sätt kan diskuteras, man kanske sätter ett "tak" på antal möjliga bokningar inom business för flypremium och sätter dit en högre nivå som tillåter obegränat antal. Somsagt, så får man hitta en balans där alla är nöjda och att faktiskt biljetterna sprids runt och inte bara bland ett fåtal personer utan avsikt att åka.
 

Homer

Medlem
Efter BA införde avgifter även för guldmedlemmar så ökade antalet bonusplatser med ungefär 0% vill jag påstå,
åtminstone vad gäller de mest åtråvärda dvs. 1:a klass.
Guldmedlemmar är åtminstone teoretiskt de som bör ha mest poäng och möjlighet att boka upp platser i spekulation.

Enda förändringen var att boka utresa när platser släpptes och sen vänta och boka hemresan när de platserna släpptes kostar pengar numera .
 
Last edited:

Homer

Medlem
Jag menar att det inte kommer att bli bättre tillgänglighet på platser i Business till Tokyo,
San Francisco, Los Angeles, Hong Kong och Miami.
Folk kommer att hugga dem direkt de dyker upp och sen bita ihop och betala ändrings/avbokningsavgiften,
 

coclol

Medlem
Men handen på hjärtat folk. Hur ser ratiot mellan bokade och avbokade/ändrade resor ut?

Själv ligger jag nog på 4:1
 
Toppen