Senaste nytt

Eventuell om-/av-bokningsavgift eller försäkring på Eurobonus-award resor

m det kostar pengar eller poäng (summan av endera kan diskuteras) att avboka så tror jag att många som bokar upp flera resor på ”chans” kommer att minska. Det i sin tur gör att platserna blir tillgängliga för andra att boka...
Hur stor effekten blir rent praktiskt kommer naturligtvis att hänga ihop med vad straffavgiften blir... och hur skev efterfrågan/tillgångsfaktorn är.

Kanske platstillgången till London och Paris i Go blir bättre, men problemet
med de mest attraktiva destinationerna är ju att de inte alls släpper några biljetter (i Business) under långa perioder
inte att någon sitter och bokar dem så snart de släpps.

Det är naturligtvis ett annat problem, det löser man inte med avbokningsavgifter, så långt är vi överens.

Såfort det dyker upp bonusplatser, specifikt till destinationer som Tokyo i Business så kan jag lova dig att de försvinner inom 24h.

Ibland släpps det till och med platser i Business till United MileagePlus, men inte till Eurobonus. Där finns det är riktigt problem att ta tag i. Det borde snarare vara tvärtom isf, kan jag tycka.

Det är högst troligen billigare för SAS att sätta oss eurobonusmedlemmar på en SK-flight än annan *A-flight. Men frågan är om United MileagePlus betalar bättre för en awardplats på en SK-flight? Tyvärr kommer vi nog aldrig få tag i dessa siffror :)

British Airways har sedan länge avgifter, biljetterna släpps vid midnatt 355 dagar i förväg men det tar några minuter
Det är väl för låga avgifter. Om man ska ha avgifter alls bör de vara kännbara, t ex bara hälften av poängen tillbaka om man bokar av/om. Personligen är jag dock emot, men det bryr sig nog inte SAS om.

Så du menar att det därför är en bra idé att stödja SAS förslag att lägga på avgifter på ALLA rutter i alla klasser?
Trots att inte finns något som säger att "spekulationsbokningar" kommer att minska på dessa
platser som dyker upp lika sällan som stora sjöodjuret

Jag tyckte jag var väldigt specifik med rutter så som Tokyo. Som jag även nämner i tidigare inlägg så får SAS hitta en optimal balans (vilket jag inte tror de gör). Kanske går att få en mer dynamisk avgift. T.ex inrikes kvarstår utan denna straffavgift, medan rutter som Tokyo skall ha en avgift. Tokyo är iprincip omöjlig att boka om man inte uppfyller en av följande två kraven. Sitter med verktyg som har alert system eller beredd med kort varsel att åka.

I mitt fal har jag alltså låst upp totalt 6 platser i Business som jag egentligen inte behöver detta för en resa, de först 2 enkla är avbokade men ingen av dom kom tillbaka till inventory när de avbokades.

Man börjar ju undra om fröet är begränsningar i biljettsystemet som gör att de inte kommer tillbaka i inventoryt eller annan anledning. För är det som du säger så leder ju obönhörligen avbokningar till sämre tillgänglighet.

Jag har aldrig någonsin avbokat eller bokat om en resa när jag väl har fått till den som jag vill ha, och jag tror inte att det är jättemånga som sitter på massor av bra, inbokade bonusresor som de sedan inte nyttjar. Problemet är ju hur tillgången släpps, att man måste göra flera ombokningar innan resan är "färdigbokad", först en enkel utresa, ändring för att lägga på en hemresa när de blir tillgängliga, först en "safety-plats" i Plus, ändring när det tillkommer en i Business. Lägger man på ombokningsavgifter kommer en "normal" interkontinental business-tur-och-retur bli betydligt dyrare. Hade man kunnat boka resan man vill ha från början hade det inte varit några problem med ombokningsavgifter, men jag vet inte hur det skulle kunna gå till.

En lämplig kompromiss är kanske fria ombokningar X dagar innan avresa, och en rejält saftig avgift för avbokning istället?

Jag fascineras av de som förväntar sig att bonusbiljetter skall ha samma flexibilitet som typ en full-flex IATA C/J fare ;) Jag är relativt säker på att denna enkät är ett svar på det som uppfattas som "missbruk" av dagens väldigt flexibla regler.

Jag fascineras av de som förväntar sig att bonusbiljetter skall ha samma flexibilitet som typ en full-flex IATA C/J fare ;) Jag är relativt säker på att denna enkät är ett svar på det som uppfattas som "missbruk" av dagens väldigt flexibla regler.
Disse reglene har eksistert så lenge jeg har vært medlem 20+ år. Aldri vært noe problem, tema eller utfordring. Det handler om å ha realistiske forventninger til å kunne benytte seg av et produkt som er gratis.

Problemet er at SAS har for mange utestående poeng hos for mange forventningsfulle medlemmer - uten å øke antallet tilgjengelige seter for poeng. Jeg nekter å tro at andelen «misbruk» er så stor at det er et reelt problem. 27 sider med avbestillinger burde for øvrig betydd 27 sider med nye tilgjengelige bonusbilletter for bestilling, men 20+ av sidene forsvant sannsynligvis i revenueblokken.

Om jeg tar feil - som vi nordmenn av og til gjør - burde SAS ha baller til å dokumentere «misbruket» - så kan de jo samtidig dokumentere hvordan de har økt antall bonusseter for å ta unna for den økte etterspørselen. Kredittkortselskapene betaler jo godt for å dele ut poeng, så da må SAS sørge for å levere et produkt som rettferdiggjør prisen. Sistnevnte tenker jeg de vil ha problemer med...

Dette handler 100% om penger og revenue for SAS, og har ingenting med omsorg eller omtanke for stakkars medlemmer som ikke får fly Business. Bra PR-jobb, SAS. Utrolig at folk faktisk tror på det.

Huvuddelen av SAS linjenät är korta rutter inom Europa, för min del tycker jag rewardkostnaden för dessa är väldigt
hög (till normalpris), speciellt om man bokar enkelresor och i synnerhet om tänker på hur låg intjäningen kan vara när man flyger,
och enda fördelen är att de är flexibla och (ibland) går att boka med kort varsel.

Det är väl för låga avgifter. Om man ska ha avgifter alls bör de vara kännbara, t ex bara hälften av poängen tillbaka om man bokar av/om. Personligen är jag dock emot, men det bryr sig nog inte SAS om.

AF/KL har nästan samma avgifter utan att platsbrist är något större problem.

Förklaringen kanske är att awardkostnaderna är för låga och/eller att i synnerhet SAS gödslat med poäng
via Avis och andra partners i sådan omfattning att de inte kan leva upp till utlovade förväntningar.

Toppen