aldrighemma
New member
Ett exempel:Fredrik skrev:Det framgår inte så tydligt av rapporteringen i media så om du har en källa på det så vore jag glad.Klicka för att utvidga...
SAS-piloter säger upp avtal i förtid – vill förhandla - Omni
Ett exempel:Fredrik skrev:Det framgår inte så tydligt av rapporteringen i media så om du har en källa på det så vore jag glad.Klicka för att utvidga...
Plus att sedan har SAS ensidigt sagt upp ett annat avtal gällande "samarbete, produktion, karriärvägar och anciennitetsprinciper".aldrighemma skrev:Som jag förstått det så har piloterna valt att utnyttja en option att säga upp sitt 3 åriga avtal redan efter 2 år...SAS har följt sin del av avtalet så vitt jag vet?Klicka för att utvidga...
Jag klandrar inte SAS. Jag tycker som många att man faktiskt var på god väg att få ordning på bolagets ekonomi. Den kommer inte att infinna sig nu på överskådlig framtid. Jag köper att man bör kunna schemalägga bättre men att man inte ska flyga när kunderna finns känns ju som en utopi att driva verksamhet med höga kostnader på.Fredrik skrev:Ok, men nu förstår jag inte längre vad din hållning är? Om det är piloternas fel att vi har konflikt så kan du väl inte klandra SAS och fundera på alternativ för framtiden? SAS skulle slippa strejk om de gav piloterna vad de krävde. Kanske blir det konkurs då men då har bolaget inte livets rätt. Så får vi alla flyga Ryanair istället.Klicka för att utvidga...
Bra att lyssna på reportagen i P1 som länkades här tidigare i tråden. Båda parter får tala och en "oberoende" får ge sin syn på gamla avtal, flygbranschen i allmänhet och läget etc.aldrighemma skrev:Ett exempel:SAS-piloter säger upp avtal i förtid – vill förhandla - OmniKlicka för att utvidga...
Fredrik skrev:Vilka är "de"? Det är två parter som förhandlar och det är svårt för utomstående att veta vilken eller vilka som är oresonliga.Klicka för att utvidga...
Ville man först ha 25% i löneökning och sen tycker man att man är schysst för man går ner till 13% så är det ganska uppenbart vilken part det är som är oresonlig...Fredrik skrev:Vilka är "de"? Det är två parter som förhandlar och det är svårt för utomstående att veta vilken eller vilka som är oresonliga.Klicka för att utvidga...
Golfkillen skrev:Ville man först ha 25% i löneökning och sen tycker man att man är schysst för man går ner till 13% så är det ganska uppenbart vilken part det är som är oresonlig...Klicka för att utvidga...
25% till 13% har det kommit fram officiellt från SPG eller är det bara genom SAS + media?Golfkillen skrev:Ville man först ha 25% i löneökning och sen tycker man att man är schysst för man går ner till 13% så är det ganska uppenbart vilken part det är som är oresonlig...Klicka för att utvidga...
Vad kräver piloterna då och vad är deras snittlön? Om det nu är schemat som är det viktiga så varför överhuvudtaget diskutera lönen?Fredrik skrev:Piloterna förnekar att de kräver så mycket men visst borde piloterna byta till andra flygbolag som betalar mycket mer än SAS så får SAS försöka hitta nya piloter istället.Klicka för att utvidga...
Det enda viktiga är att detta blir en ENORMT dyr läxa för alla inblandade. Tyvärr drabbas oskyldiga aktieägare, kunder och annan personal inom SAS men det är likväl viktigt att detta kostar ENORMT mycket. Annars kan det aldrig bli ordning i leden.Ricci skrev:25% till 13% har det kommit fram officiellt från SPG eller är det bara genom SAS + media?Jag ber er alla att kritiskt granska vad som spottas ut i media...då vi som "BC-experter" vi egentligen vet vad som händer och vad de grupperna har som mål.Klicka för att utvidga...
Förhandlingspositionen!Golfkillen skrev:Vad kräver piloterna då och vad är deras snittlön? Om det nu är schemat som är det viktiga så varför överhuvudtaget diskutera lönen?Klicka för att utvidga...
Flygsiffrorna är på nedåtgående och i synnerhet inrikestrafiken.Fredrik skrev:Piloterna förnekar att de kräver så mycket men visst borde piloterna byta till andra flygbolag som betalar mycket mer än SAS så får SAS försöka hitta nya piloter istället.Klicka för att utvidga...
Jag har inte sett någon dementi på att de kräver 13%. Däremot så säger de att de minsann och dar inte tjänar 93k i snitt, men de vägrar säga ett snitt för det finns så många sätt att räkna det på. Deras uttalande och hemlighetsmakeri gällande deras lön gör att om man granskar det med just de kritiska ögon du efterfrågar så tror man att det ligger en hund begraven. Det gör att jag tar allt vad piloterna säger med en stor nypa salt!Ricci skrev:25% till 13% har det kommit fram officiellt från SPG eller är det bara genom SAS + media?Jag ber er alla att kritiskt granska vad som spottas ut i media...då vi som "BC-experter" vi egentligen vet vad som händer och vad de grupperna har som mål.Klicka för att utvidga...
Om inte lönen är viktig så borde de ju släppa det kravet. Kanske till och med ligga under märket för att få igenom det andra som är viktigt?Ricci skrev:Förhandlingspositionen!Men som sagt är inte lönen en första sak....Dette er arbeidshverdagen SAS-pilotene kaller «uverdig» - SAS - Børs og Finans - E24Klicka för att utvidga...
Fredrik skrev:Piloterna förnekar att de kräver så mycket men visst borde piloterna byta till andra flygbolag som betalar mycket mer än SAS så får SAS försöka hitta nya piloter istället.Klicka för att utvidga...
Golfkillen skrev:Jag har inte sett någon dementi på att de kräver 13%. Däremot så säger de att de minsann och dar inte tjänar 93k i snitt, men de vägrar säga ett snittKlicka för att utvidga...
Helt rätt.Golfkillen skrev:Om inte lönen är viktig så borde de ju släppa det kravet. Kanske till och med ligga under märket för att få igenom det andra som är viktigt?Klicka för att utvidga...
Håller med, då jag hör med mina vänner som arbetar inom SAS och när de sedan pratar om SAS -piloternas vrede om ledningen så blir jag lite mörkrädd. Pilotfacken har alltid varit uppdelade vilket har gjort att SAS alltid spelat ut dem mot varandra och detta är första gången de förhandlar tillsammans vilket kan förklara den långa meningslösa förhandlingstiden då de olika länderna gjorde det gamla vanliga att förhandla per land (bara en gissning från mig).Agö skrev:Det enda viktiga är att detta blir en ENORMT dyr läxa för alla inblandade. Tyvärr drabbas oskyldiga aktieägare, kunder och annan personal inom SAS men det är likväl viktigt att detta kostar ENORMT mycket. Annars kan det aldrig bli ordning i leden.Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Det enda viktiga är att detta blir en ENORMT dyr läxa för alla inblandade. Tyvärr drabbas oskyldiga aktieägare, kunder och annan personal inom SAS men det är likväl viktigt att detta kostar ENORMT mycket. Annars kan det aldrig bli ordning i leden.Klicka för att utvidga...
Men om de är så arga på att SAS ledning har fått bolaget att överleva, vad är planen då? De hoppas på att SAS går omkull, och att Norwegian då snabbt expanderar för att ta linjerna och därmed behöver nyrekrytera föredetta SAS-piloter till högre lön än vad de hade förut?Ricci skrev:Håller med, då jag hör med mina vänner som arbetar inom SAS och när de sedan pratar om SAS -piloternas vrede om ledningen så blir jag lite mörkrädd.Klicka för att utvidga...
Finns det någon? Alls? Kan inte minnas att jag hört om någon så högavlönad grupp som gjort det, typ någonsin? (eller för den skulle med 50 eller 60 eller 70 per månad)Agö skrev:Det är ganska få tjänstemannagrupper som går i strejk med en (påstådd) medellön om 93000 kr/månad.Klicka för att utvidga...