SAS piloter i strejk?

aldrighemma skrev:Som jag förstått det så har piloterna valt att utnyttja en option att säga upp sitt 3 åriga avtal redan efter 2 år...SAS har följt sin del av avtalet så vitt jag vet?Klicka för att utvidga...
Plus att sedan har SAS ensidigt sagt upp ett annat avtal gällande "samarbete, produktion, karriärvägar och anciennitetsprinciper".
 
Fredrik skrev:Ok, men nu förstår jag inte längre vad din hållning är? Om det är piloternas fel att vi har konflikt så kan du väl inte klandra SAS och fundera på alternativ för framtiden? SAS skulle slippa strejk om de gav piloterna vad de krävde. Kanske blir det konkurs då men då har bolaget inte livets rätt. Så får vi alla flyga Ryanair istället.Klicka för att utvidga...
Jag klandrar inte SAS. Jag tycker som många att man faktiskt var på god väg att få ordning på bolagets ekonomi. Den kommer inte att infinna sig nu på överskådlig framtid. Jag köper att man bör kunna schemalägga bättre men att man inte ska flyga när kunderna finns känns ju som en utopi att driva verksamhet med höga kostnader på.
 
Fredrik skrev:Vilka är "de"? Det är två parter som förhandlar och det är svårt för utomstående att veta vilken eller vilka som är oresonliga.Klicka för att utvidga...


Fredrik skrev:Vilka är "de"? Det är två parter som förhandlar och det är svårt för utomstående att veta vilken eller vilka som är oresonliga.Klicka för att utvidga...
Ville man först ha 25% i löneökning och sen tycker man att man är schysst för man går ner till 13% så är det ganska uppenbart vilken part det är som är oresonlig...
 
Golfkillen skrev:Ville man först ha 25% i löneökning och sen tycker man att man är schysst för man går ner till 13% så är det ganska uppenbart vilken part det är som är oresonlig...Klicka för att utvidga...


Piloterna förnekar att de kräver så mycket men visst borde piloterna byta till andra flygbolag som betalar mycket mer än SAS så får SAS försöka hitta nya piloter istället.
 
Golfkillen skrev:Ville man först ha 25% i löneökning och sen tycker man att man är schysst för man går ner till 13% så är det ganska uppenbart vilken part det är som är oresonlig...Klicka för att utvidga...
25% till 13% har det kommit fram officiellt från SPG eller är det bara genom SAS + media?



Jag ber er alla att kritiskt granska vad som spottas ut i media...då vi som "BC-experter" vi egentligen vet vad som händer och vad de grupperna har som mål.
 
Fredrik skrev:Piloterna förnekar att de kräver så mycket men visst borde piloterna byta till andra flygbolag som betalar mycket mer än SAS så får SAS försöka hitta nya piloter istället.Klicka för att utvidga...
Vad kräver piloterna då och vad är deras snittlön? Om det nu är schemat som är det viktiga så varför överhuvudtaget diskutera lönen?
 
Ricci skrev:25% till 13% har det kommit fram officiellt från SPG eller är det bara genom SAS + media?Jag ber er alla att kritiskt granska vad som spottas ut i media...då vi som "BC-experter" vi egentligen vet vad som händer och vad de grupperna har som mål.Klicka för att utvidga...
Det enda viktiga är att detta blir en ENORMT dyr läxa för alla inblandade. Tyvärr drabbas oskyldiga aktieägare, kunder och annan personal inom SAS men det är likväl viktigt att detta kostar ENORMT mycket. Annars kan det aldrig bli ordning i leden.
 
Fredrik skrev:Piloterna förnekar att de kräver så mycket men visst borde piloterna byta till andra flygbolag som betalar mycket mer än SAS så får SAS försöka hitta nya piloter istället.Klicka för att utvidga...
Flygsiffrorna är på nedåtgående och i synnerhet inrikestrafiken.
 
Ricci skrev:25% till 13% har det kommit fram officiellt från SPG eller är det bara genom SAS + media?Jag ber er alla att kritiskt granska vad som spottas ut i media...då vi som "BC-experter" vi egentligen vet vad som händer och vad de grupperna har som mål.Klicka för att utvidga...
Jag har inte sett någon dementi på att de kräver 13%. Däremot så säger de att de minsann och dar inte tjänar 93k i snitt, men de vägrar säga ett snitt för det finns så många sätt att räkna det på. Deras uttalande och hemlighetsmakeri gällande deras lön gör att om man granskar det med just de kritiska ögon du efterfrågar så tror man att det ligger en hund begraven. Det gör att jag tar allt vad piloterna säger med en stor nypa salt!
 
Fredrik skrev:Piloterna förnekar att de kräver så mycket men visst borde piloterna byta till andra flygbolag som betalar mycket mer än SAS så får SAS försöka hitta nya piloter istället.Klicka för att utvidga...


Golfkillen skrev:Jag har inte sett någon dementi på att de kräver 13%. Däremot så säger de att de minsann och dar inte tjänar 93k i snitt, men de vägrar säga ett snittKlicka för att utvidga...


Det stora problemet är nog att SAS piloter har så hög medelålder (51 år 2015), det går att förmodligen både sas siffra (medellön 93000 inkl tillägg) , och fackets siffra (34000 - 97000 exkl tillägg) stämmer. Problemet för SAS är att så många ligger närmare 97000 än 34000. Så 93000 inkl tillägg är en rätt rimlig siffra med det i åtanke.
 
Är det så konstigt när massa folk tom på det här forumet verkar tycka 93/månad är mycket?
 
Agö skrev:Det enda viktiga är att detta blir en ENORMT dyr läxa för alla inblandade. Tyvärr drabbas oskyldiga aktieägare, kunder och annan personal inom SAS men det är likväl viktigt att detta kostar ENORMT mycket. Annars kan det aldrig bli ordning i leden.Klicka för att utvidga...
Håller med, då jag hör med mina vänner som arbetar inom SAS och när de sedan pratar om SAS -piloternas vrede om ledningen så blir jag lite mörkrädd. Pilotfacken har alltid varit uppdelade vilket har gjort att SAS alltid spelat ut dem mot varandra och detta är första gången de förhandlar tillsammans vilket kan förklara den långa meningslösa förhandlingstiden då de olika länderna gjorde det gamla vanliga att förhandla per land (bara en gissning från mig).
 
Agö skrev:Det enda viktiga är att detta blir en ENORMT dyr läxa för alla inblandade. Tyvärr drabbas oskyldiga aktieägare, kunder och annan personal inom SAS men det är likväl viktigt att detta kostar ENORMT mycket. Annars kan det aldrig bli ordning i leden.Klicka för att utvidga...


Det är bli enormt dyrt för oss som kunder åtminstone. När Norwegian är ensamma på huvudstadstriangeln lär priserna dra ordentligt i höjden det har vi redan sett. Och det lär bli resultatet om det faktiskt både ska gå till mötes piloterna och betala strejken och betala kompensation.



Indirekt är det ju i och för sig meningen med EU fördraget att flygbolag som inte har stora marginaler inte ska komma undan med det. Problemet är väl bara att det inte är några bolag som har marginaler idag..
 
Ricci skrev:Håller med, då jag hör med mina vänner som arbetar inom SAS och när de sedan pratar om SAS -piloternas vrede om ledningen så blir jag lite mörkrädd.Klicka för att utvidga...
Men om de är så arga på att SAS ledning har fått bolaget att överleva, vad är planen då? De hoppas på att SAS går omkull, och att Norwegian då snabbt expanderar för att ta linjerna och därmed behöver nyrekrytera föredetta SAS-piloter till högre lön än vad de hade förut?




Agö skrev:Det är ganska få tjänstemannagrupper som går i strejk med en (påstådd) medellön om 93000 kr/månad.Klicka för att utvidga...
Finns det någon? Alls? Kan inte minnas att jag hört om någon så högavlönad grupp som gjort det, typ någonsin? (eller för den skulle med 50 eller 60 eller 70 per månad)



Inte heller någon annan grupp som antingen strejkat eller hotat med strejk fram till sista dagen 4 av 5 år i rad. Finns det någon lika konfliktaggresiv grupp på hela arbetsmarknaden i Sverige?
 
Back
Top