Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Som jag förstått det så har piloterna valt att utnyttja en option att säga upp sitt 3 åriga avtal redan efter 2 år...
SAS har följt sin del av avtalet så vitt jag vet?
Plus att sedan har SAS ensidigt sagt upp ett annat avtal gällande "samarbete, produktion, karriärvägar och anciennitetsprinciper".

Ok, men nu förstår jag inte längre vad din hållning är? Om det är piloternas fel att vi har konflikt så kan du väl inte klandra SAS och fundera på alternativ för framtiden? SAS skulle slippa strejk om de gav piloterna vad de krävde. Kanske blir det konkurs då men då har bolaget inte livets rätt. Så får vi alla flyga Ryanair istället.
Jag klandrar inte SAS. Jag tycker som många att man faktiskt var på god väg att få ordning på bolagets ekonomi. Den kommer inte att infinna sig nu på överskådlig framtid. Jag köper att man bör kunna schemalägga bättre men att man inte ska flyga när kunderna finns känns ju som en utopi att driva verksamhet med höga kostnader på.

Vilka är "de"? Det är två parter som förhandlar och det är svårt för utomstående att veta vilken eller vilka som är oresonliga.
Vilka är "de"? Det är två parter som förhandlar och det är svårt för utomstående att veta vilken eller vilka som är oresonliga.
Ville man först ha 25% i löneökning och sen tycker man att man är schysst för man går ner till 13% så är det ganska uppenbart vilken part det är som är oresonlig...

Ville man först ha 25% i löneökning och sen tycker man att man är schysst för man går ner till 13% så är det ganska uppenbart vilken part det är som är oresonlig...

Piloterna förnekar att de kräver så mycket men visst borde piloterna byta till andra flygbolag som betalar mycket mer än SAS så får SAS försöka hitta nya piloter istället.

• Gilla
Reactions: pep
25% till 13% har det kommit fram officiellt från SPG eller är det bara genom SAS + media?

Jag ber er alla att kritiskt granska vad som spottas ut i media...då vi som "BC-experter" vi egentligen vet vad som händer och vad de grupperna har som mål.

Piloterna förnekar att de kräver så mycket men visst borde piloterna byta till andra flygbolag som betalar mycket mer än SAS så får SAS försöka hitta nya piloter istället.
Vad kräver piloterna då och vad är deras snittlön? Om det nu är schemat som är det viktiga så varför överhuvudtaget diskutera lönen?

25% till 13% har det kommit fram officiellt från SPG eller är det bara genom SAS + media?

Jag ber er alla att kritiskt granska vad som spottas ut i media...då vi som "BC-experter" vi egentligen vet vad som händer och vad de grupperna har som mål.
Det enda viktiga är att detta blir en ENORMT dyr läxa för alla inblandade. Tyvärr drabbas oskyldiga aktieägare, kunder och annan personal inom SAS men det är likväl viktigt att detta kostar ENORMT mycket. Annars kan det aldrig bli ordning i leden.

Toppen