Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Skall vi skicka en gemensamt mail till Magdalena Andersson att det statliga traktamentet är för högt och att det finns personer som reser utomlands kan få för stora traktamenten?;)
Jag förstår inte? Till och med enligt facket så är piloters slutlön efter 24 år 97000kr EXKL tillägg... Så vad har traktamente med detta att göra?

Detta är nog början till slutet för SAS som fristående bolag.

Sas ledning har väl ändå haft som mål att sminka bolaget för försäljning?

Denna konflikt borde väl dock innebära att det bara är en konkurs som skulle kunna möjlggöra en försäljning av SAS (inkråm, varumärke och kundbas)?

Vem köper ett okonkat SAS i dess nuvarande form även om de överlever denna konflikt, med aggressiva fack och för dålig lönsamhet för att ge marknadsmässig ersättning till personal?

Det är ju ingen som tvingar de att vara kvar, gillar de inte läget så kan de säga upp sig. Det finns säkerligen andra som kan ta deras platser, det sker ju trots allt dagligen på andra arbetsplatser..
Är ju det de gör nu. Alla gick samtidigt typ. Går ju jättebra för sas då...

Detta är nog början till slutet för SAS som fristående bolag.

Sas ledning har väl ändå haft som mål att sminka bolaget för försäljning?

Denna konflikt borde väl dock innebära att det bara är en konkurs som skulle kunna möjlggöra en försäljning av SAS (inkråm, varumärke och kundbas)?
Varumärket är nog inte värt så mycket längre. Däremot äger de ju fortfarande flygplan och slotar som har värde, och som du säger framförallt en kundbas.

Undrar om någon matchar ett EBG-for-life...
Vem köper ett okonkat SAS i dess nuvarande form även om de överlever denna konflikt, med aggressiva fack och för dålig lönsamhet för att ge marknadsmässig ersättning till personal?
Knappast någon kan jag tänka mig. Störst chans kanske att Dansken köper ut alla andra och återvänder till statligt bolag. Fast det får man kanske inte i EU numera?

Det enda viktiga är att detta blir en ENORMT dyr läxa för alla inblandade. Tyvärr drabbas oskyldiga aktieägare, kunder och annan personal inom SAS men det är likväl viktigt att detta kostar ENORMT mycket. Annars kan det aldrig bli ordning i leden.

Jag förstår dig mycket väl på ett sätt, men hur ska SAS då bli ett bolag med ordning i leden utan att gå all in och bli LCC på riktigt, utan Star Alliance, businesskabiner, longhaul, attraktivt bonusprogram etc.? "Vi" får behålla SAS men vill vi ha det isf?

Eller så har jag helt enkelt missat en utväg/lösning och SAS kan ordna upp detta utan att bli budgetbolag på riktigt.

Jag förstår inte? Till och med enligt facket så är piloters slutlön efter 24 år 97000kr EXKL tillägg... Så vad har traktamente med detta att göra?
Precis, det är rätt redovisning att det finns ett fåtal piloter som lyckats komma upp i den gruppen.
Men det är trist (även för mig som utomstående) men med lite insikt i FD/CC arbete är nästan kränkande hur SAS blandar och ger.
Jag har fortfarande inte sett vad som är snittlönen från SAS sida gällande piloter utan man blandar lön med kostnader etc och därefter lägger på %.

Precis, det är rätt redovisning att det finns ett fåtal piloter som lyckats komma upp i den gruppen.
Men det är trist (även för mig som utomstående) men med lite insikt i FD/CC arbete är nästan kränkande hur SAS blandar och ger.
Jag har fortfarande inte sett vad som är snittlönen från SAS sida gällande piloter utan man blandar lön med kostnader etc och därefter lägger på %.
Det jag syftade på var att du quotade inlägget:
Ge dem som har allra lägst. De som ska i pension o har +95 borde skämmas.
Är man nära pension så borde man ligga rätt nära slutlönen om 97000 + trakt. (Enligt facket själva !!!)

Toppen