Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Ledningen kan ju använda det som ett argument gentemot piloterna. ”Skriver ni inte på kontraktet så blir det förlust för alla då ni piloter inte kommer ha något jobb att gå till”.

Det blir ett spelteoretiskt sk ultimatum game.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultimatum_game
Det är ju ingen som tvingar de att vara kvar, gillar de inte läget så kan de säga upp sig. Det finns säkerligen andra som kan ta deras platser, det sker ju trots allt dagligen på andra arbetsplatser..

Blev ombokad från Alicante idag. Blir flyg till Dublin ikväll och vidare till Paris och Stockholm i morgon.

Bokade hotell i Dublin inatt då jag inte är så lockad att sova på en flygplats. Vad gäller ang hotell? Ska man claima SAS för den kostnaden?

Påverkar antagligen många system, jag kan t.ex. konstatera att jag inte fått EB-poäng för flygningar i onsdags och torsdags, normalt dyker de ju upp efter ett dygn.
Att EB-poängen inte har gått in till ditt konto är en helt annan sak än att en persons ombokning färdigställs 9 timmar efter samtalet.

Blev ombokad från Alicante idag. Blir flyg till Dublin ikväll och vidare till Paris och Stockholm i morgon.

Bokade hotell i Dublin inatt då jag inte är så lockad att sova på en flygplats. Vad gäller ang hotell? Ska man claima SAS för den kostnaden?

Enligt SAS. Hemsida så kan du kosta på dig hotel för 250 Euro/ -natten.

Dessa piloter spelar verkligen högt spel, dessa 1400 personer kan se till att övriga i SAS blir utan jobb.
Jag har svårt att förstå varför fortsätter man inte att förhandla, någon gång måste väl man ändå träffas?
Vad gör medlarna?
Var Danska och Norska piloterna närmre en uppgörelse eftersom de förhandlade på övertid?

Blev chockad idag när jag såg på Rapport kl 19:30 och hörde den danske ordförande för pilotfacket
Rapport - Ikväll 19.30 | SVT Play

Det är ju ingen som tvingar de att vara kvar, gillar de inte läget så kan de säga upp sig. Det finns säkerligen andra som kan ta deras platser, det sker ju trots allt dagligen på andra arbetsplatser..

Tror du eller vet du att det finns andra som kan ta platserna? Jag har nämligen svårt att se att SAS skulle kunna ersätta någon större del av sina piloter utan att behöva betala ersättarna minst lika mycket(och sannolikt bra mycket mer) än vad SAS egna piloter kräver.

Tror du eller vet du att det finns andra som kan ta platserna? Jag har nämligen svårt att se att SAS skulle kunna ersätta någon större del av sina piloter utan att behöva betala ersättarna minst lika mycket(och sannolikt bra mycket mer) än vad SAS egna piloter kräver.
Säkerligen så går det inte att ersätta alla men bemanningsföretag växer i allt större utsträckning så för eller senare så kommer det säkerligen att gå.

Sättet allting hanterats på i förhållande till t ex en Lufthansa strejk är under all kritik. Vem tror du vill flyga sas när man inte vet om man faktiskt kommer komma fram till destinationen eller inte? Är det värt det i längden? Deras nya slogan kommer väl vara: Book SAS and you MIGHT reach your destination on time.

Kommer aktieägare stanna kvar om det fortsätter så här, speciellt i en marknad som denna?
Många har säkerligen börjat styra över sitt flygande till andra bolag.

Dessa piloter spelar verkligen högt spel, dessa 1400 personer kan se till att övriga i SAS blir utan jobb.
Jag har svårt att förstå varför fortsätter man inte att förhandla, någon gång måste väl man ändå träffas?
Vad gör medlarna?
Var Danska och Norska piloterna närmre en uppgörelse eftersom de förhandlade på övertid?

Blev chockad idag när jag såg på Rapport kl 19:30 och hörde den danske ordförande för pilotfacket
Rapport - Ikväll 19.30 | SVT Play
Ja detta är inget bra. Finns någon bonus utsatt för alla om cirka 10 000 per person och den ryker ju nu för dryga 9000 kollegor. Detta är en dyrbar historia för alla, kunder, anställda och bolaget. Hade det varit lätt hade man ju sagt rekonstruera bolaget men det skulle betyda att det i norden i överskådlig tid saknas vad vet jag men kanske 50 000 flygstolar dagligen eller så.

Toppen