Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

När du flyger Air Asia får du inte loungeaccess, men det får du när du flyger businessclass. Eftersom din "stora" resa är open jaw måste du flyga med Air Asia en gång. Flyger du Air Asia från Singapore missar du bra lounger och du kommer att gräma dig över att du får sitta i de allmänna utrymmena när det finns så fina lounger i närheten. Flyger du istället Air Asia från Denpasar "missar" du en dålig lounge och tittar du in i loungen kommer du inse att sitta i loungen vore lika sunkigt som att sitta i de allmänna utrymmena. Alltså, du minimerar dina loungeförluster genom att låta ditt Air Asia-flyg utgå ifrån Denpasar istället för Singapore.
Loungerna i Singapore är inte jättespeciella, jämförbar med SAS lounge på Arlanda T5 skulle jag säga, om man nu inte åker Singapore First och kommer åt The Private Room.
Jag skulle inte lägga om resan för att passa med lounger där. De som finns på Bali är ok även om de är snäppet sämre än vad som erbjuds i Singapore.

Loungerna i Singapore är inte jättespeciella, jämförbar med SAS lounge på Arlanda T5 skulle jag säga, om man nu inte åker Singapore First och kommer åt The Private Room.
Jag skulle inte lägga om resan för att passa med lounger där. De som finns på Bali är ok även om de är snäppet sämre än vad som erbjuds i Singapore.
Tänk på att Singapore Airlines businessclasslounger är bättre än deras guldlounger, till skillnad från vad vi är vana vid här i Europa.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag har en fråga angående bokning av awardresor med SAS och anslutningsflyg.

Låt säga att jag är ute efter en longhaul med avresa CPH. Jag hittar datum som passar utresan men ej för hemresan men väljer ändå att boka dessa med ”fel” datum för hemresa, för att sedan hoppas på att hitta tillgänglighet inom rätt datumintervall. Eftersom jag behöver 2 anslutningar (LLA-ARN, ARN-CPH) lägger jag även till detta i min bokning. Måste jag göra det eller kan jag lägga till dessa ett senare tillfälle om jag vill? (Om det finns tillgänglighet såklart)

Vad gäller vid ändring av dessa bokningar, vad kan jag ändra förutom datum och avgångstid. Kan jag lägga till och ta bort segment, tex om jag vill ändra anslutningarna från LLA-ARN till SFT-ARN, eller måste jag då göra om bokningen helt?

Hur hade ni som gjort liknande bokningar förut resonera kring hela bokningsförfarandet i min situation? Tänker jag galet i mitt sätt att boka?

Regeln vid awardbokningar är mycket enkel:
Finns det platser och du skulle kunna tänkas ha behov/nytta av dessa - boka först och tänk sedan!

Platser går åt och försvinner om vartannat och hitan och ditan. Behöver du en anslutning och den finns ledig, boka på, så får du ändra sedan. För det är enklare än att stå där med en sjunedrans nesa och ha biljetter på longhaulen men inte hitta (vettiga) anslutningar.

Vad gäller vid ändring av dessa bokningar, vad kan jag ändra förutom datum och avgångstid. Kan jag lägga till och ta bort segment, tex om jag vill ändra anslutningarna från LLA-ARN till SFT-ARN, eller måste jag då göra om bokningen helt?

Vad jag vet så kan du ändra allt detta. Min senaste bokning har jag nog gjort om 4-5 gånger allt eftersom en bättre rutt/klass öppnat upp sig.
Det som däremot kan vara bra att ha i bakhuvudet är att reglerna kan ändra sig - som detta med most reasonable routing. Jag har en bonusresa bokad där jag skulle behöva lägga till anslutningsflyg till Arlanda, men det kan jag inte nu för då ryker delar av resten av bokningen :-(

Regeln vid awardbokningar är mycket enkel:
Finns det platser och du skulle kunna tänkas ha behov/nytta av dessa - boka först och tänk sedan!

Platser går åt och försvinner om vartannat och hitan och ditan. Behöver du en anslutning och den finns ledig, boka på, så får du ändra sedan. För det är enklare än att stå där med en sjunedrans nesa och ha biljetter på longhaulen men inte hitta (vettiga) anslutningar.

Tack för tipsen, det är så jag tänker, att boka det som bokas kan. Min oro var att om jag bokade LLA-ARN-CPH-NRT för att sedan vilja ändra till SFT-ARN-CPH-NRT skulle resultera i att jag var tvungen att droppa hela bokningen för att göra en nybokning, med risk för att CPH-NRT försvinner.

Vad jag vet så kan du ändra allt detta. Min senaste bokning har jag nog gjort om 4-5 gånger allt eftersom en bättre rutt/klass öppnat upp sig.

Tack för informationen!

Tack för tipsen, det är så jag tänker, att boka det som bokas kan. Min oro var att om jag bokade LLA-ARN-CPH-NRT för att sedan vilja ändra till SFT-ARN-CPH-NRT skulle resultera i att jag var tvungen att droppa hela bokningen för att göra en nybokning, med risk för att CPH-NRT försvinner.
Du behöver inte avboka. Du ändrar din avreseort. Det som tillkommer är 150kr om du inte är EBD.

Toppen