Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Försökte idag boka om anslutningarna i Skandinavien på en amex-bokning. Agenten tog en paus och kom tillbaka och sa att hon pratat med sin chef. Hemresan har två stopp i Asien (ULN-PEK-BKK-CDG-CPH) och bryter därför mot de nya reglerna. De kunde därför inte tillåta ändringen med mindre vi förenklade till ULN-PEK-Europa-Skandinavien.

Detta innebär förstås att det blir omöjligt att byta till Lufthansa på en massa bokningar som redan är gjorda.

Med tanke på alla nya regler etc, men följande bör väl gå att boka;

GOT-SIN (mellanlandning t.ex. CPH/FRA/MUC)

SIN-DPS (separat bokning - hur är AirAsia? Annat rekommenderat bolag på denna sträcka? Går bra med Eco)

DPS-GOT (mellanlandning SIN och CPH verkar vara rakaste vägen).

Kommer söka platser för 3 personer (2 vuxna och 1 barn - 10 år).

Siktar på Business framför allt. Har idag 2st 2-4-1 (en tredje är på ingång) och närmare 500k EB-poäng.

Godkänd bokning med nuvarande regler? Hur lägger jag bäst upp detta? Är det ens möjligt att hitta 3 platser? Total novis på detta så tar tacksam emot alla tips. :oops:

Tänkt utresa slutet på juni 2019. Ca 5 dagar i Singapore och sedan ca 2 veckor på Bali.

Ja, det ska vara tillåtet. Du behöver inte boka SIN-DPS separat med mindre du vill ha mer än 24h i Singapore. Ett alternativ här är BKK-DPS. Det skiljer bara 4 miles från FRA så båda borde funka.

SIN-DPS (separat bokning - hur är AirAsia? Annat rekommenderat bolag på denna sträcka? Går bra med Eco)

Siktar på Business framför allt. Har idag 2st 2-4-1 (en tredje är på ingång) och närmare 500k EB-poäng.

Godkänd bokning med nuvarande regler? Hur lägger jag bäst upp detta? Är det ens möjligt att hitta 3 platser? Total novis på detta så tar tacksam emot alla tips. :oops:

Tänkt utresa slutet på juni 2019. Ca 5 dagar i Singapore och sedan ca 2 veckor på Bali.
Det där ska inte vara några problem rent regelmässigt.

Du är också ute i god tid vilket är bra.
Du kan även flyga GOT-EU-BKK-SIN tror jag. Slight detour men bör vara acceptabelt, i synnerhet om Thai har availability men inte SQ.

Jag antar att de iaf ser ett stopp i varje zon som ok (även om det finns direktflyg) om det är det enda som har tillgång.
Sen däremot kanske GOT-EU-ICN-SIN får påvackning pga lång omväg, MEN det är trots allt bara ett stopp. Jag hade vid hittad tillgänglighet testat. GOT-EU-Asien-SIN

Tex GOT-LHR-TYO-SIN. Frågan kostar inget liksom. Men att flyga med SQ eller TG känns ju mest rimligt avståndsmässigt.

@LSH & @squeezen Tack för era svar! :)

Önskemålet är dock att stanna längre i Singapore, därav separat biljett SIN-DPS.

Erfarenhet från AirAsia? eller annat bolag mellan SIN-DPS?

Och tips på det är möjligt att hitta 3 platser?

AirAsia är bland de bättre lågkostnadsbolagen tycker jag. Min erfarenhet är att de har nya fräsha plan och inget bråk om något kilos övervikt eller ett lite för stort handbagage. Silk och SQ är förstås bättre, men mycket dyrare. Har inte flugit Garuda i modern tid.

Sökresultaten man får fram genom United's sökmotor brukar vara ganska grundläggande så om du söker på helt ordinärt vis (Göteborg - Singapore) så kommer troligtvis rutten att godkännas. Om man ska ha en kreativ rutt (som numera inte godkänns) så brukar man vara tvungen att söka segment för segment, men det är alltså inte aktuellt i detta fallet.
United.jpg

5 stycken horisontella prickar i kalendervyn ovanför sökresultaten betyder att det finns Saver Awards i premiumkabin tillgängliga, vilket är vad du ska leta efter. Ibland inkluderas flygbolag i sökresultaten som United har partnership med, men som inte är med i Star Alliance och dessa kan du inte boka.
Sokresultat.jpg

Du är lite väl tidigt ute, börja söka 330 dagar innan resan. Det finns inte mycket att säga om Air Asia, det är en no-thrills airline som tar dig från A till B. Vill ni ha mer lyx så får ni kolla på bolag som erbjuder businessclass, men det kommer att kosta därefter.

Tack @Budgetresenär Då är jag rätt ute. Var inne på Unites sida och sökte precis nu! ;) Vet att jag är för tidigt ute, men alltid bra att bekanta sig med tänkta rutter etc. innan när det väl är dags att hänga på låset så att säga.

Men det lär går att få tag i 3 platser? Med SAS var ju chansen i stort sett obefintlig om man bokar när biljetterna släpps. Och att chansa på att de släpper extra platser si så där 90 dagar innan avgång är lite för osäkert för min del. Sommarmånaderna med SAS är ju helt kört för min del som behöver boka allting i förväg och längre tid än 90 dagar innan. :)

AirAsia är bland de bättre lågkostnadsbolagen tycker jag. Min erfarenhet är att de har nya fräsha plan och inget bråk om något kilos övervikt eller ett lite för stort handbagage. Silk och SQ är förstås bättre, men mycket dyrare. Har inte flugit Garuda i modern tid.
Tack, då har jag lyckats Googla mig fram till samma slutsats som du nu också bekräftar. :)

@LSH & @squeezen Tack för era svar! :)

Önskemålet är dock att stanna längre i Singapore, därav separat biljett SIN-DPS.

Det förstod jag. Open jaw

@LSH & @squeezen

Och tips på det är möjligt att hitta 3 platser?

Thai airways brukar ju vara betydligt lättare än t.ex singapore.

Swiss som väl också är med i screenshot av @Budgetresenär brukar också vara rätt vanligt med 3-4 i business. Finns ju många alternativ att kolla upp då du kan åka till SIN från relativt många håll i EU, samt även lägga på en transit i Asien för att på så vis nyttja SQ in från allehanda ställen: peking, shanghai, bangkok, seoul, tokyo, hongkong etc. (såvida reasonsble route accepteras).

Toppen