Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Tack för tipsen, det är så jag tänker, att boka det som bokas kan. Min oro var att om jag bokade LLA-ARN-CPH-NRT för att sedan vilja ändra till SFT-ARN-CPH-NRT skulle resultera i att jag var tvungen att droppa hela bokningen för att göra en nybokning, med risk för att CPH-NRT försvinner

Det där är helt ok och ”vardagsmat” så att säga vad gäller ändringar. I regel: säkra den klass och rutt du vill ha på longhaul asap, sedan kan du snickra om andlutningar i båda ändarna.

Det enda (som sagts) ovan som nu är väldigt strikt är antal byten. Dvs max ett byte i EU och ev Asien. I ditt fall om du avgår från LLA så räknas inte LLA-ARN som ett av dina byten i EU då LLA som utgång i princip når 0 destinationer i EU.

Av rutten att dömma antar jag du är ute SAS och med andra ord är inte byte i asien aktuellt ändå?

Det där är helt ok och ”vardagsmat” så att säga vad gäller ändringar. I regel: säkra den klass och rutt du vill ha på longhaul asap, sedan kan du snickra om andlutningar i båda ändarna.

Det enda (som sagts) ovan som nu är väldigt strikt är antal byten. Dvs max ett byte i EU och ev Asien. I ditt fall om du avgår från LLA så räknas inte LLA-ARN som ett av dina byten i EU då LLA som utgång i princip når 0 destinationer i EU.

Av rutten att dömma antar jag du är ute SAS och med andra ord är inte byte i asien aktuellt ändå?

Ja det är SAS, genom FlyPremium, så inga övriga stopp. Varje ändringstillfälle kostar alltså 150kr även om jag gör det själv via webben, är det per bokning eller person?

Kan vara bra att veta att SAS har Married Segments så om du bokar LLA-ARN-CPH-NRT och vill ändra till SFT-ARN-CPH-NRT så är det itne säkert att det går. Bara för att det finns tillgänglighet SFT-ARN behöver det inte betyda att det fungerar i kombination med övriga resan. Oftast brukar inte detta vara ett problem, men kan vara bra att veta att det kan vara så. Det gäller ju även LLA-ARN flighten, men hittar du det på SAS sida ska det gå att boka.

En fråga till er experter gällande LH F och tillgänglighet. Som redan avhandlats så gör de nya reglerna det svårare med ombokningar och jag tittar därför på att ändra till FRA-SIN för att korta ner resan men ändå få LH F.

Hur kan man tolka Expertflyer när det gäller tillgänglighet och chansen till att F öppnar sig för award? (Har full förståelse för att det inte är någon garanti att det kommer finnas). Om det t.ex. Står F4 och A1 eller F6 och A3 ger det några ledtrådar?

Toppen