Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

fcx

Medlem
En fråga till er experter gällande LH F och tillgänglighet. Som redan avhandlats så gör de nya reglerna det svårare med ombokningar och jag tittar därför på att ändra till FRA-SIN för att korta ner resan men ändå få LH F.

Hur kan man tolka Expertflyer när det gäller tillgänglighet och chansen till att F öppnar sig för award? (Har full förståelse för att det inte är någon garanti att det kommer finnas). Om det t.ex. Står F4 och A1 eller F6 och A3 ger det några ledtrådar?

Det här är en jättegammal diskussion, och det finns tydligen lika många åsikter som medlemmar.

Mitt svar är att en hög tillgänglighet i revenue inte alls påverkar sannolikheten att det kommer awardplatser. Däremot det omvända: om en flight inte har revenueplatser kvar så är det högst osannolikt att det kommer awardplatser.
 

agehall

Medlem
Hur kan man tolka Expertflyer när det gäller tillgänglighet och chansen till att F öppnar sig för award? (Har full förståelse för att det inte är någon garanti att det kommer finnas). Om det t.ex. Står F4 och A1 eller F6 och A3 ger det några ledtrådar?
Du ska inte tolka ExpertFlyer i detta fall. Åtminstonde inte mer än vad du använder förra veckans lottorad för samma ändamål.

Och FRA-SIN är en av de svåraste rutterna att hitta LH F awards på, så vore jag in din sits hade jag redan nu siktat in mig på någon annan lösning.
 

Jonted

Medlem
Det här är en jättegammal diskussion, och det finns tydligen lika många åsikter som medlemmar.

Mitt svar är att en hög tillgänglighet i revenue inte alls påverkar sannolikheten att det kommer awardplatser. Däremot det omvända: om en flight inte har revenueplatser kvar så är det högst osannolikt att det kommer awardplatser.

Kanske jättedum fråga men är då alltså A revenue-plater?

M.a.o din åsikt är att om det står A2 eller A4 har ingen betydelse men om det står A0 är chansen liten för award-platser?
 

Jonted

Medlem
Du ska inte tolka ExpertFlyer i detta fall. Åtminstonde inte mer än vad du använder förra veckans lottorad för samma ändamål.

Och FRA-SIN är en av de svåraste rutterna att hitta LH F awards på, så vore jag in din sits hade jag redan nu siktat in mig på någon annan lösning.

Tyvärr tror jag inte att jag har så mycket val i detta fall. Jag har en resa med 2 stopp i Asien så enda sättet jag får boka om denna är om resan blir "kortare" och endast ett stopp i Asien. Eftersom jag ska till Jakarta så ser jag inte så många alternativ.

Just nu har jag Asiana F både till och från ICN men jag hade så klart hoppats på LH F på vägen dit.
 

agehall

Medlem
Kanske jättedum fråga men är då alltså A revenue-plater?
Ja.

M.a.o din åsikt är att om det står A2 eller A4 har ingen betydelse men om det står A0 är chansen liten för award-platser?
Hur många platser som är till salu har i princip ingen inverkan på antalet awards tillgängliga.

Tyvärr tror jag inte att jag har så mycket val i detta fall. Jag har en resa med 2 stopp i Asien så enda sättet jag får boka om denna är om resan blir "kortare" och endast ett stopp i Asien. Eftersom jag ska till Jakarta så ser jag inte så många alternativ.

Just nu har jag Asiana F både till och från ICN men jag hade så klart hoppats på LH F på vägen dit.
Otur. I praktiken kan du nog glömma LH F då - chansen att du hittar FRA-SIN är otroligt liten.
 

Jonted

Medlem
Ja.


Hur många platser som är till salu har i princip ingen inverkan på antalet awards tillgängliga.


Otur. I praktiken kan du nog glömma LH F då - chansen att du hittar FRA-SIN är otroligt liten.

Tack för svaren!
Får väl göra ett försök att boka om till LH F ändå på FRA-ICN men tror chansen att de godkänner det är otroligt liten med nya reglerna. Verkar som att systemet säger ifrån när de ska räkna ut skatterna och göra ombokningen.

Har du några andra tips för att få till LH F så lyssnar jag gärna men vad jag har kommit fram till är ända lösningen FRA-SIN.
 

Jonted

Medlem
Tack för svaren!
Får väl göra ett försök att boka om till LH F ändå på FRA-ICN men tror chansen att de godkänner det är otroligt liten med nya reglerna. Verkar som att systemet säger ifrån när de ska räkna ut skatterna och göra ombokningen.

Har du några andra tips för att få till LH F så lyssnar jag gärna men vad jag har kommit fram till är ända lösningen FRA-SIN.

Inser nu att en lösning är att försöka få LH F till Bangkok och flyga Thai C från BKK-CGK.

Är det värt att få LH F och FCT men missa SQ F (SIN-CGK) och Private Room?
Ombokning skulle bli: FRA-BKK-CGK
Idag har jag: FRA-ICN-SIN-CGK

EDIT: Ser nu att Lufthansa inte längre har F till BKK

EDIT 2: Ev. kan man sluta resan i Singapore då så min fråga ovan kvarstår. Är det värt att skippa Private Room, SQ F den korta sträckan men få FCT och LH F på utresan?

Ex. LH F till HKG och flyga till SIN i C för att sen stanna en dag och köpa en biljett på egen hand sista sträckan.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Är det värt att få Lufthansa F och FCT men missa SQ F (SIN-CGK) och Private Room?
Svårt att säga. Jag hade nog gått på LH F om jag hade haft valet, men jag har inte testat Private Room, så jag vet inte vad jag skulle missa.

Ex. Lufthansa F till HKG och flyga till SIN i C för att sen stanna en dag och köpa en biljett på egen hand sista sträckan.
Just HKG är en annan destination du inte kan räkna med att hitta LH F till.
 

Jonted

Medlem
Svårt att säga. Jag hade nog gått på LH F om jag hade haft valet, men jag har inte testat Private Room, så jag vet inte vad jag skulle missa.

Just HKG är en annan destination du inte kan räkna med att hitta LH F till.

Ok tack!

Ok då kanske HND, PVG eller liknande är bättre. Tänkte främst så jag öppnar för fler möjligheter för att testa Lufthansa.
Flygningen från SIN till CGK är ju inte lång eller dyr och får man en dag i Singapore är det ingen katastrof.

EDIT: lyckades nu hitta att det fanns business-plater på Asiana F från ICN-CGK också de datum jag ska åka så då öppnas möjligheten för LH F till ICN. :)
 

palmen

Moderator
Det enda man kan vara någorlunda säker på är att om det står F8A6 med två veckor kvar så är det stor chans att det släpps minst 1 plats som award då detta tyder på att inga platser är sålda i First. Ju närmre avgång du kommer och det är kvar F8A6 eller liknande så ökar chansen att det släpps awards, även om det inte är någon garranti som helst för det.
Är det F0A0 kan du nästan glömma att det ska släppas några awards då Lufthansa inte vill sälja en plats i F vilket tyder på att det är fullt. Det kan ju dock ske avbokningar sent inpå så att det ändras.

Jag hade F6A2 på en resa till Bangkok med 14 dagar till avresa, det släppets inga awards då vid 14 dagar innan, med 4 dagar tilla vgång kom det dock en plats som award.

Sen skiljer sig detta väldigt mycket beroende på destination, vissa destinationer så säljs det mer F-platser nära inpå avgång än vad det gör till andra destinationer. Så det är väldigt svårt att gissa sig till hur det blir. Det enda man kan göra är at långt i förväg börja bevaka sin destination för att se om man kan hitta något mönster för hur det utvecklar sig med award-platser utifrån vad de är villiga att sälja.
 
Toppen