Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

I det här fallet så skulle det vara önskvärt att hitta platser ombord på SQ 351Boeing 777-300ER som flyger CPH-SIN. Tyckte mig se att någon lyckats hitta platser omvänd väg iaf.

Men har också läst någonstans att SQ vissa linjer/flygplansmodeller ej släpper några awardplatser till EB(?). Hittar inte igen mitt bokmärke med den informationen just nu. Någon som vet hur läget är?

@Maja, du kanske skulle överväga att ta de där dagarna i Singapore på vägen hem istället för på vägen dit? Loungerna i Singapore är betydligt bättre än den i Denpasar så det är mer önskvärt att flyga Air Asia (=ingen loungeaccess) från Denpasar än från Singapore.

@Budgetresenär Nu hängde jag inte riktigt med på resonemanget.

På hemvägen som är Denpasar via Singapore - EU- GOT har jag väl tillgång till SQ:s lounge i Singapore? Eller är det att transfertiden är så kort att jag inte kommer hinna med något loungebesök direkt på SIN?

@Budgetresenär Nu hängde jag inte riktigt med på resonemanget.

På hemvägen som är Denpasar via Singapore - EU- GOT har jag väl tillgång till SQ:s lounge i Singapore? Eller är det att transfertiden är så kort att jag inte kommer hinna med något loungebesök direkt på SIN?
När du flyger Air Asia får du inte loungeaccess, men det får du när du flyger businessclass. Eftersom din "stora" resa är open jaw måste du flyga med Air Asia en gång. Flyger du Air Asia från Singapore missar du bra lounger och du kommer att gräma dig över att du får sitta i de allmänna utrymmena när det finns så fina lounger i närheten. Flyger du istället Air Asia från Denpasar "missar" du en dålig lounge och tittar du in i loungen kommer du inse att sitta i loungen vore lika sunkigt som att sitta i de allmänna utrymmena. Alltså, du minimerar dina loungeförluster genom att låta ditt Air Asia-flyg utgå ifrån Denpasar istället för Singapore.

Last edited:
När du flyger Air Asia får du inte loungeaccess, men det får du när du flyger businessclass. Eftersom din "stora" resa är open jaw måste du flyga med Air Asia en gång. Flyger du Air Asia från Singapore missar du bra lounger. Flyger du istället Air Asia från Denpasar "missar" du en dålig lounge. Alltså, du minimerar dina loungeförluster genom att låta ditt Air Asia-flyg utgå ifrån Denpasar istället för Singapore.
Ok, ska tänka över resrutten och planera därefter. Vet inte riktig hur planerna bli då enda destinationen som var någorlunda klar var Singapore och sedan ville vi egentligen vidare till Hawaii via stop-over i Tokyo och sedan stopp i San Francisco. Men med de nuvarande reglerna så blev det ju helkört med en sådan bokning. :(

Så egentligen är boken rätt öppen vart vi ska ta vägen efter Singapore. Frågan är om vi ens har så mycket att se/gör på Bali i två veckor, men å andra sidan har vi aldrig satt vår fot där. Ska försöka läsa på mera om olika resmål och alternativ. Uppskattar verkligen att du tagit dig tid att förklara och ge input! :)

Så egentligen är boken rätt öppen vart vi ska ta vägen efter Singapore. Frågan är om vi ens har så mycket att se/gör på Bali i två veckor, men å andra sidan har vi aldrig satt vår fot där. Ska försöka läsa på mera om olika resmål och alternativ. Uppskattar verkligen att du tagit dig tid att förklara och ge input! :)
Det finns andra öar ni kan åka vidare till om ni tröttnar på Bali. Ni kan i princip ö-hoppa i området däromkring.

Ok, ska tänka över resrutten och planera därefter. Vet inte riktig hur planerna bli då enda destinationen som var någorlunda klar var Singapore och sedan ville vi egentligen vidare till Hawaii via stop-over i Tokyo och sedan stopp i San Francisco. Men med de nuvarande reglerna så blev det ju helkört med en sådan bokning. :(
Stopover har aldrig varit möjligt och att nå Hawaii via Asien var bara möjligt en väldigt kort period.

Det finns andra öar ni kan åka vidare till om ni tröttnar på Bali. Ni kan i princip ö-hoppa i området däromkring.
Hela familjen blir ganska lätt sjösjuka så att åka båt/färja mellan öarna är inte ett förstahandsalternativ. Maken och jag åkte båt från Singapore till Bintan Island när vi var på bröllopsresa. Ingen ö vi kommer återvända till. Men som du säger, finns många andra öar i närheten. Ska fundera och se vad det finns för alternativ. Lär garanterat återkomma i denna tråd när planerna ev. har svängt. ;)

Stopover har aldrig varit möjligt och att nå Hawaii via Asien var bara möjligt en väldigt kort period.
Menade layover! Blev tillfällig begrepsförvirring!

Det var under den korta galna perioden som idéen ploppade upp har jag insett nu i efterhand. Synd bara att jag inte hade tillräckligt med poäng/vouchers så jag kunde ha bokat då.

Får fundera vidare på alternativa resor och vad som är lämpligt att kombinera Singapore med för andra resmål i Asien.

Vad tror ni om open jaw
Sverige-USA-Hawaii //
Nya Zeeland-Asien-Sverige?

Avståndet mellan käkspetsarna är ju mindre än bägge käkarna, och respektive leg kan ju i sig vara most reasonable, men får man ha open jaw där de två destinationerna är i olika zoner?

Toppen