Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tack @Avgeek

Finns det någon fördel att gå till ARN, de brukar väl ha väldigt långa handläggningstider? Gick direkt till Stockholms tingsrätt med ett case med Norwegian, och upplevde det smidigt eftersom det blir ett FT-mål (och man därmed inte riskar så mycket) + att flygbolaget blir skyldig att följa utfallet, vilket inte är fallet för ARN.

Tänkte bara kolla så jag inte missar någon fördel med ARN innan jag kör det raka spåret till tingsrätten?
Jag skulle dra det en gång till mot SAS och hänvisa klart till rättsfallet och utslaget. Dom brukar ge med sig när man visar att man vet vad man pratar om, nästa blir ju ARN eftersom SAS har som princip att följa ARN:s utslag!

Men visst är det tråkigt att i princip alla fular sig i början :(

Skickade rättsfallet och en motivering till dom, men fick detta glada svar:

Hej Kansai,
Din flight försenades p g a planet från tidigare flygning var försenad orsakad av väderförhållandet.

Med detta besked är ärendet avslutat för SAS del. Om du inte är nöjd med SAS slutliga beslut i ärendet kan du gå vidare till Allmänna Reklamationsnämnden eller till allmän domstol. SAS kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder i ärendet.

Sweden
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
www.arn.se
Vi förstår om du är besviken men vi hoppas att vi får möjligheten att återigen välkomna dig ombord på en SAS-flygning. Tack för ditt tålamod och din förståelse.
Med vänliga hälsningar,

Skickade rättsfallet och en motivering till dom, men fick detta glada svar:

Hej Kansai,
Din flight försenades p g a planet från tidigare flygning var försenad orsakad av väderförhållandet.

Med detta besked är ärendet avslutat för SAS del. Om du inte är nöjd med SAS slutliga beslut i ärendet kan du gå vidare till Allmänna Reklamationsnämnden eller till allmän domstol. SAS kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder i ärendet.

Sweden
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
www.arn.se
Vi förstår om du är besviken men vi hoppas att vi får möjligheten att återigen välkomna dig ombord på en SAS-flygning. Tack för ditt tålamod och din förståelse.
Med vänliga hälsningar,
Jaha, då får du köra rättsfallet mot ARN och få ett tydligt utslag där...

Någon som kan svara på vad som gäller i följande fall?
Bonusbiljett (Eurobonus) SIN-LHR-ARN-SDL och första benet med Singapore Airlines resten med SAS.
LHR-ARN inställd och ombokad till ett senare plan. Kommer fram 9 h sen.
Spelar det någon roll att det är bonusresa?
Spelar det någon roll att det är SQ (ej EU) på första benet?
Har man rätt till €600 från SAS (eller "bara" €400 för LHR-SDL) ?

Jag använder mig alltid av en "standardmall" när jag skickar in EU 261/2004-ärenden (till stor del baserad på denna tråden och allmän googling om 261/2004)

Tack för mallen, den är sparad i arkivet.

SAS skötte sig ypperligt efter min försening för två helger sedan SK945 ARN-ORD. Bra ordnat med hotell och ombokning redan gjord vid landning samt €600 återbetalning enligt 261/2004. Sådana tillfällen jag kommer ihåg varför jag nobbar Norwegian numera. :)

Någon som kan svara på vad som gäller i följande fall?
Bonusbiljett (Eurobonus) SIN-LHR-ARN-SDL och första benet med Singapore Airlines resten med SAS.
LHR-ARN inställd och ombokad till ett senare plan. Kommer fram 9 h sen.
Spelar det någon roll att det är bonusresa?
Spelar det någon roll att det är SQ (ej EU) på första benet?
Har man rätt till €600 från SAS (eller "bara" €400 för LHR-SDL) ?
Det står väl uttryckligen att förordningen även gäller bonusresor. Så länge SIN-LHR var i tid och inte orsaken till förseningen så är det sträckan LHR-SDL som ersättningen baseras på. Enligt gcmap är det drygt 1600 km LHR-SDL, vilket innebär att det är en typ 2-flight och bör resultera i 400 EUR om jag läser rätt.

Tack för svar! Jag såg det sen att det gäller även bonusresor. Missade det. Men det gäller alltså bara den del av resan som är försenad. Dvs om sista flighten är inställd får man mindre än om det var första även om resultatet blir det samma?

Tack för svar! Jag såg det sen att det gäller även bonusresor. Missade det. Men det gäller alltså bara den del av resan som är försenad. Dvs om sista flighten är inställd får man mindre än om det var första även om resultatet blir det samma?
Så har jag förstått det i alla fall. I ditt exempel är det ju bara bra iofs, då du inte skulle få något alls om det var SIN-LHR, operated by non-EU carrier, som var orsaken.

"Even though it was a technical issue we are paying 250€ out of goodwill"

Vanligt förfarande att inte erkänna fel men betala ut samma summa, så har man inte godkänt något prejudicerande som andra på samma flight, eller andra flighter med samma förklaring, skulle kunna åberopa.

Men strengt tatt, hvis 250€ er goodwill, kan man ikke da egentlig forfølge EU kravet videre (ikke at det nødvendigvis anbefalt)?

Hjälp sökes!

Skulle åkt från ORD till ARN den 19 februari med SAS (jag har läst rykten om att det planet som kom från Arlanda hade råkat ut för något med en av rutchkanorna som löst ut av misstag och träffat någon i magen på plats i Stockholm och sedan blev avställt i Chicago) men planet blev inställt och vi fick ta ett annat SAS via CPH och detta innebar att vi landade nästan exakt 4.5H för sent på ARN.

Trodde detta skulle vara ett solklart fall för ersättning men fick svar från SAS idag:
---------------------------------------
SAS Skrev:

Bra att du hör av dig när din resa inte blev som varken du eller vi tänkt, jag har full förståelse för din irritation och besvikelse över det.

I det här fallet så var det restriktioner ifrån flygplatsen som skapade förseningen

Restriktioner ifrån flygplatsen räknas som ”extraordinära omständigheter” vilket innebär att jag inte har möjlighet att ersätta dig med EU 261/2004 ersättning. Vi baserar vårt beslut på artikel 5, EU261-2004. I artikel 5 föreskrivs att ”Lufttrafikföretaget som utför flygningen skall inte vara skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7, om det kan visa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”.

Du är viktig för oss och vi vill inte förlora dig som kund, därför hoppas jag att du fortsätter att välja SAS för dina resor ut i världen, vi ser fram mot att se dig ombord igen.
-------------------------------------------

Någon som har tips på vad jag kan göra? Det stod i det sms jag fick från SAS att det var Technical-problems som gjorde att planet var inställt men det SMSet har jag inte kvar.

Är det kört eller vad kan jag göra? Extermt tacksam för hjälp då det ju potentiellt är ganska mycket pengar och innebar en jäkla massa problem strul eftersom jag missade ett möte och barnen fick hämtas av släkting osv

Toppen