Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ber om ursäkt i förväg om fall det tagits upp tidigare men sökte i tråden för vad som gäller när man reser på rabatterad biljett men hittade ingenting. Jag och min sambo reste med BRA flyg för någon vecka sedan från Bromma till Växjö men flyget blev inställt och vi blev ombokad till Ronneby istället och ankom Växjö 4.5 timmar försenande. Trodde detta skulle vara ett solklart fall för ersättning via EU 261/2004 men enligt BRA flyg så har vi inte rätt till ersättning då vi reste på rabatterade biljetter. Jag hade bokat en biljett med ICA-rabatt och min sambo åkte på en studentbiljett.

Stämmer det att man inte har någon rätt till ersättning då?

Vad du betalat för biljetten är irrelevant. På dem igen bara....

Vad du betalat för biljetten är irrelevant. På dem igen bara....
Det är visserligen sant att det inte spelar roll vad man betalat, men det är högst tveksamt om EU261/2004 gäller i det här fallet eftersom förordningen inte gäller biljetter tillgängliga för allmänheten. Jag vet inte hur rabatten ICA ger ser ut, men det är möjligt att dessa biljetter inte anses vara tillgängliga för allmänheten.

Det är visserligen sant att det inte spelar roll vad man betalat, men det är högst tveksamt om EU261/2004 gäller i det här fallet eftersom förordningen inte gäller biljetter tillgängliga för allmänheten. Jag vet inte hur rabatten ICA ger ser ut, men det är möjligt att dessa biljetter inte anses vara tillgängliga för allmänheten.

Reser rätt ofta mellan Bromma och Växjö och det blir nästan alltid med ICA-biljetter om det finns då det till och med är billigare än en studentbiljett. Det enda man måste göra för att boka dessa är egentligen att gå in via ICAs hemsida eller bara googla ICA + BRA flyg och boka via den länken. Har aldrig behövt visa mitt ICA-kort när jag rest på dessa biljetter så tycker nästan de är att betrakta som tillgängliga för allmänheten.

Läste dock lite mer i EU 261/2004 och hittade under Artikel 3 Räckvidd "Denna förordning skall inte tillämpas på passagerare som reser gratis eller till ett reducerat biljettpris som varken direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten. Den skall emellertid tillämpas på passagerare som har biljetter som ett lufttrafikföretag eller en researrangör utfärdat genom bonussystem eller annat kommersiellt program"

Så känns tyvärr som det är rätt kört för oss men ska väl inte klaga när det nästa jämnt går att boka biljetter för ca 500kr och slipper SJs priser och tågbytet i Alvesta.

Om du inte ens har ICA kort så ska du nog vara väldigt tyst om saker och ting för då hade du inte rätt att köpa biljetten till att börja med.

Det som omtalas i förordningen är flygbolagens egna bonusprogram och jag har väldigt svårt att det ska täcka även partners såsom ICA i det här fallet. Jag kan mycket väl ha fel här, men jag skulle säga att biljetterna inte är allmänt tillgängliga eftersom det finns bivillkor (ICA-kort) för att köpa dem.

Vad säger ni om studentbiljetter är det att betrakta som biljetter tillgängliga för allmänheten? Dubbel kollade nu på min sambos biljett och hade bokat ungdomsbiljett till henne så borde väl vara möjligt att få 250€ i ersättning för henne?

Ber om ursäkt i förväg om fall det tagits upp tidigare men sökte i tråden för vad som gäller när man reser på rabatterad biljett men hittade ingenting. Jag och min sambo reste med BRA flyg för någon vecka sedan från Bromma till Växjö men flyget blev inställt och vi blev ombokad till Ronneby istället och ankom Växjö 4.5 timmar försenande. Trodde detta skulle vara ett solklart fall för ersättning via EU 261/2004 men enligt BRA flyg så har vi inte rätt till ersättning då vi reste på rabatterade biljetter. Jag hade bokat en biljett med ICA-rabatt och min sambo åkte på en studentbiljett.
Stämmer det att man inte har någon rätt till ersättning då?
Jag kan inte hitta ett avgjort rättsfall till hur kan tolka artikel 3.3. Attunda Tingsrätt (EUR-Lex - 62016CN0161 - EN - EUR-Lex ) gjorde 2016 en förfrågan (om barnrabatt när reser i föräldrars knä) men ännu ej fått svar.
EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex
Artikel 3.3 säger "Denna förordning skall inte tillämpas på passagerare som reser gratis eller till ett reducerat biljettpris som varken direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten. Den skall emellertid tillämpas på passagerare som har biljetter som ett lufttrafikföretag eller en researrangör utfärdat genom bonussystem eller annat kommersiellt program."
ICAkort kan sägas vara tillgängligt för allmänheten, och därigenom är ica-rabatten indirekt tillgänglig för allmänheten, och därför borde förordningen gälla.
Liknande tolkning (att icakortet är tillgängligt för allmänheten) har följande bc.tråd gjort.
Reserabatter genom medlemsklubbar | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Om du inte ens har ICA kort så ska du nog vara väldigt tyst om saker och ting för då hade du inte rätt att köpa biljetten till att börja med.

Det som omtalas i förordningen är flygbolagens egna bonusprogram och jag har väldigt svårt att det ska täcka även partners såsom ICA i det här fallet. Jag kan mycket väl ha fel här, men jag skulle säga att biljetterna inte är allmänt tillgängliga eftersom det finns bivillkor (ICA-kort) för att köpa dem.

Jag vet inte heller om BRA har rätt eller inte, men dessa biljetter är bokningsbara på BRAs hemsida utan att man ska ha loggat in via ICA eller motsvarande. Man kräver inte heller, i praktiken, att passageraren uppvisar något ICA-kort vare sig vid incheckning eller ombordstigning. Om man därtil beaktar att flera miljoner personer på svenska marknaden har ICA-kort tycker jag nog att man kan argumentera för att dessa biljetter är tillgängliga för allmänheten.

Jag vet inte heller om BRA har rätt eller inte, men dessa biljetter är bokningsbara på BRAs hemsida utan att man ska ha loggat in via ICA eller motsvarande. Man kräver inte heller, i praktiken, att passageraren uppvisar något ICA-kort vare sig vid incheckning eller ombordstigning. Om man därtil beaktar att flera miljoner personer på svenska marknaden har ICA-kort tycker jag nog att man kan argumentera för att dessa biljetter är tillgängliga för allmänheten.
Risk för att du behöver dra det hela vägen till domstol i så fall. Det går att argumentera för båda sidorna och detta.
Även om det inte behövs ingen praktiken så ska man väl vara Ica medlem egentligen. Och det kräver medlemskap (som visserligen alla kan få). Jag skulle nog se det som att det är ett medlemspris och därmed kan det vara undantaget.

Toppen