Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Det händer att de förnekar vid första kontakt. Svara att du motsätter dig att det skulle vara restriktioner från flygplatsen och då du har annan information om att en räddningsflotte löst ut av misstag. Nu vet jag inte om det var så, men kolla upp så mycket detaljer du kan kring det.

Fick just ett nytt meddelande från SAS där dem ändrat sig. Proffsigt

1200 euro på väg
Det låter helt klart som du hade rätten på din sida. Det är SAS ansvar att påvisa att det var restriktioner på flygplatsen och inget annat som orsakade inställda planet. Nu verkar det i alla fall ha löst sig för dig, men är bra att veta till en eventuell nästa gång det inträffar. Bevisbördan ligger hos flygbolaget och inte den enskilda resenären och kan de inte bevisa detta så ska man ha rätten på sin sida.

Det låter helt klart som du hade rätten på din sida. Det är SAS ansvar att påvisa att det var restriktioner på flygplatsen och inget annat som orsakade inställda planet. Nu verkar det i alla fall ha löst sig för dig, men är bra att veta till en eventuell nästa gång det inträffar. Bevisbördan ligger hos flygbolaget och inte den enskilda resenären och kan de inte bevisa detta så ska man ha rätten på sin sida.

Tack! Fick 11600 spänn tillbaka på en resa som kostade 692 kr för två under kampanjen samt att jag ju fick tillbaka hela uppgraderingen till plus (30000) pga trasigt internet.

Är iaf min billigaste resa i livet

Jag har sökt lite men inte hittat något svar. Gäller 261/2004 situationen när flygbolaget ändrar tidtabellen och meddelar detta mer än två veckor i förväg? T.ex. om avgångstiden ändras från kl. 07 till kl. 14. Kan man då kräva att bli ombokad till ett annat bolag som flyger samma sträcka på den ursprungliga avgångstiden?

Jag har sökt lite men inte hittat något svar. Gäller 261/2004 situationen när flygbolaget ändrar tidtabellen och meddelar detta mer än två veckor i förväg? T.ex. om avgångstiden ändras från kl. 07 till kl. 14. Kan man då kräva att bli ombokad till ett annat bolag som flyger samma sträcka på den ursprungliga avgångstiden?
Finns en wiki i andra inlägget inte denna tråd som tar upp detta. Läs under Cancelation. Du har rätt till ombokning under liknande omständigheter, det står dock även följande

"It is unclear whether "the earliest opportunity" requires airlines to endorse a ticket onto another carrier."

"It is unclear whether "the earliest opportunity" requires airlines to endorse a ticket onto another carrier."

Jag har råkat ut för detta med SAS några gånger. De har då totalvägrat att boka om på andra bolag, men varit flexibla så länge jag flög SK-metall.
Ett exempel var förra året, jag och en polare var inbokade GVA-GOT med avgång runt kl 19, flyget blev inställt ett bra tag innan resan och vi blev ombokade via CPH med avgång ca kl 13. Ringde in och blev ombokade till senaste möjliga med SAS, avgång ca kl 17.
Ytterligare ett tag senare så ställde de in CPH-GOT som vi blivit ombokade till och vi blev återigen ombokade till flyget vid kl 13. När jag ringde in denna gången så gick de med på att vi tog sista flyget GVA-CPH (runt 19), sov på hotell i CPH på SAS bekostnad och sedan tog första morgonflyget CPH-GOT.
Vi fick avgång i princip enligt ursprunglig bokning men kom hem ca 12h försent, varav vi ändå sov större delen av den tiden, inte optimalt, men ganska snyggt skött ändå.

Finns en wiki i andra inlägget inte denna tråd som tar upp detta. Läs under Cancelation. Du har rätt till ombokning under liknande omständigheter, det står dock även följande

Precis, men det gäller just inställda flygningar. När man ändrar tidtabellen så är inte flygningen "inställd" enligt definitionen i artikel 2 L i 261/2004: "en flygning som inte genomförs trots att den i förväg planerats och på vilken minst en plats reserverats". I de fallen som flygbolagen bara ändrar avgångstiden mer än två veckor i förväg, men var flygnummer och sträcka är oförändrad, så känns det svårt att hävda att flygningen är inställd enligt definitionen i 261/2004.

Frågan borde ju ha dykt upp i någon rättsprocess men jag har inte hittat något. Det enda jag hittar är ett förslag till ändring av 261/2004 var man pratar om att inkludera i förväg aviserade tidtabellsändringar till definitionen av inställda flyg och/eller försening.

Det står ganska tydligt i Wikipedias sida hur det fungerar. Men hursomhelst, om du blir försenad mer än 3h så räknas det som att flighten är inställt.

Ber om ursäkt i förväg om fall det tagits upp tidigare men sökte i tråden för vad som gäller när man reser på rabatterad biljett men hittade ingenting. Jag och min sambo reste med BRA flyg för någon vecka sedan från Bromma till Växjö men flyget blev inställt och vi blev ombokad till Ronneby istället och ankom Växjö 4.5 timmar försenande. Trodde detta skulle vara ett solklart fall för ersättning via EU 261/2004 men enligt BRA flyg så har vi inte rätt till ersättning då vi reste på rabatterade biljetter. Jag hade bokat en biljett med ICA-rabatt och min sambo åkte på en studentbiljett.

Stämmer det att man inte har någon rätt till ersättning då?

Toppen