Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

"Even though it was a technical issue we are paying 250€ out of goodwill"

Vanligt förfarande att inte erkänna fel men betala ut samma summa, så har man inte godkänt något prejudicerande som andra på samma flight, eller andra flighter med samma förklaring, skulle kunna åberopa.

Jag skulle ringa och be dom boka in dig på ett hotell.

Tack igen för tips!
Svaret (efter en halvtimme i telefonkö..) blev att de inte gör det per telefon/topbonus gold hotline, men att jag alltid kan prova om air berlin-disken på Arlanda har färdiga rutiner/vouchers, det visste han inte.
I sista fall ska jag skicka in "rimlig" hotellräkning i efterhand till
airberlin - Flights to Berlin and Dusseldorf | airberlin.com - airberlin.com
men killen på gold hotline "kunde inte garantera" att anspråket godtas då förseningen inte beror på Air Berlin.

Då provar vi alltså disken ikväll, tack för alla tips hittills, toppforum :)

Tack igen för tips!
Svaret (efter en halvtimme i telefonkö..) blev att de inte gör det per telefon/topbonus gold hotline, men att jag alltid kan prova om air berlin-disken på Arlanda har färdiga rutiner/vouchers, det visste han inte.
I sista fall ska jag skicka in "rimlig" hotellräkning i efterhand till
airberlin - Flights to Berlin and Dusseldorf | airberlin.com - airberlin.com
men killen på gold hotline "kunde inte garantera" att anspråket godtas då förseningen inte beror på Air Berlin.

Då provar vi alltså disken ikväll, tack för alla tips hittills, toppforum :)
Hotell kommer de inte undan, så är det bara. Däremot kan du säkert få strida - det är ju tyvärr vardagen idag.

Lufthansa ringde nu precis och kommer betala ut ersättning på 250€. Ordningen var något liknande "Even though it was a technical issue we are paying 250€ out of goodwill". Snabbt löst av lufthansa, återkoppling både första och andra gången under 12h.
Härligt :). De säger "goodwill" för att inte få praxis på det hela, givetvis vet dem att de måste betala ut ersättningen, inga konstigheter

Sas har EUR 160/night (USD 170) som hotell får kosta ,

Accommodation and meal (Care)

If you need accommodation due to the cancellations, we will try to make arrangements for you. However if that is not possible, we ask you to provide for your own accommodation and book and pay yourself. We will reimburse for mid-range overnight accommodation up to EUR 160/night (USD 170). If you choose to spend more than this when a midrange hotel is available, we will not be able to reimburse the difference.

SAS will also reimburse reasonable meal cost (excluding alcohol) during the stay. Reasonable is around EUR 50 (USD 55) for breakfast, lunch and dinner per day.

We or the hotel will provide transport between hotels and the airport. If we’re unable to provide you with transport we will cover taxis, buses or local metro services to and from the airports but not unreasonable costs such as private limousines.

Sas har EUR 160/night (USD 170) som hotell får kosta ,

Accommodation and meal (Care)

If you need accommodation due to the cancellations, we will try to make arrangements for you. However if that is not possible, we ask you to provide for your own accommodation and book and pay yourself. We will reimburse for mid-range overnight accommodation up to EUR 160/night (USD 170). If you choose to spend more than this when a midrange hotel is available, we will not be able to reimburse the difference.

SAS will also reimburse reasonable meal cost (excluding alcohol) during the stay. Reasonable is around EUR 50 (USD 55) for breakfast, lunch and dinner per day.

We or the hotel will provide transport between hotels and the airport. If we’re unable to provide you with transport we will cover taxis, buses or local metro services to and from the airports but not unreasonable costs such as private limousines.

Vart kommer detta ifrån? Har du någon länk till denna texten?

Återkoppling: precis allt löstes direkt av en dam med härligt driv och engagemang på Menzies biljettdisk T2, fick voucher för hotell med middag och frukost efter ca 2 minuters väntetid :)
(Hotellet är BW Park airport som även var billigast av de rimliga alternativen, långt ut men trevlig personal , helt ok med tanke på omständigheterna!)

Stort tack!

Alltså jag är lite kluven i detta.

Det positiva: SAS publicerar kort och koncist information om det aktuella läget och vad som gäller (Riktigt bra!)

Det negativa: Det är inte alltid möjligt att hitta hotell i närheten för den summan. Hur gör man då om tex SAS säger att de inte kan boka hotellet? Hur långt bort ska man, rent teoretiskt, behöva kolla för att hitta ett hotell i den prisklassen som SAS anger? Står SAS för transport dit isf?

Sen ska man hitta mat på hotellet tre mål mat för 50€ totalt :)
Om man räknar med 3 mål mat på hotellet ute vischan nära en flygplats så tror jag knappt det räcker.

Toppen