Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Det finns wiki för 261 bland de första inläggen... ;)
Men det vore kul om någon kunde skapa en wikipediasida för 261/2004 - Business Class lättnavigering i lagens djungel. :D
Ja, eller ännu bättre, någon form av körschema - det tycker jag mig se ett större behov av givet vad jag läser i denna tråd. Typ: är din carrier en EU-carrier? Om ja, gå vidare till X, om nej, gå vidare till Y; vad har du råkat ut för? a) Försening b) Inställt flyg c) Nedgradering osv. Förordningen är svårläst och en hel del, t.ex. ersättning vid försening, framgår ju inte heller av förordningen utan från praxis.

Ja, eller ännu bättre, någon form av körschema - det tycker jag mig se ett större behov av givet vad jag läser i denna tråd. Typ: är din carrier en EU-carrier? Om ja, gå vidare till X, om nej, gå vidare till Y; vad har du råkat ut för? a) Försening b) Inställt flyg c) Nedgradering osv. Förordningen är svårläst och en hel del, t.ex. ersättning vid försening, framgår ju inte heller av förordningen utan från praxis.
Smart idé!

Update: Skickade in claim igårkväll och fick nu svar att det inte skedde pga extraordinära omständigheter och 125 EUR trillar in på kontot inom en vecka!

Så om ditt flyg vänder (eller blir inställt) och du får en ny resa som gör att du kommer fram mindre än 2 timmar sent = 50% av 250 EUR (för <1500km).

Flög SK943 CPH-ARN-ORD i torsdags förra veckan och vi blev 2h 25 min försenade till gate (landade 2h 7 min sent). Antar att det inte blir någon ersättning iom längre än 3500 km samt mindre än 4h?

Det här har jag missat totalt. Trodde som den du skrev till att man måste vara två timmar sen. Här blir det att prova hos BRA att få en slant.
Fick svar från BRA att jag kunde få pengar för utlägg, men inget för det inställda flyget, då jag bokats om till ett annat. Öppnade ett case via TRS Travelright, men de sa detsamma och att jag skulle vara glad att de så snabbt fick hem mig. Jag gråter inte, kom hem 50 minuter sent och det må väl så vara. Hade jag fått pengar hade det bara varit bonus.

Fick svar från BRA att jag kunde få pengar för utlägg, men inget för det inställda flyget, då jag bokats om till ett annat. Öppnade ett case via TRS Travelright, men de sa detsamma och att jag skulle vara glad att de så snabbt fick hem mig. Jag gråter inte, kom hem 50 minuter sent och det må väl så vara. Hade jag fått pengar hade det bara varit bonus.
Kör på ett par gånger till säger jag. :D

Jag hjälpte en kompis med ett case på 3h05m försening på BRA för en kompis. De nekade och nekade och nekade,
Skickade in mailkonversationen till ARN och hux flux ville de betala ut efter de hade haft första kontakten med ARN :)

@martin.agren Jag håller med @henke12 och hade också mailat några gånger till samt dragit iväg ett mail till ARN.
Det tar några minuter att skriva och kommer kanske hjälpa andra i samma sits i framtiden samt att BRA förhoppningsvis kan förbättra sina rutiner.

Jag hjälpte en kompis med ett case på 3h05m försening på BRA för en kompis. De nekade och nekade och nekade,
Skickade in mailkonversationen till ARN och hux flux ville de betala ut efter de hade haft första kontakten med ARN :)

Toppen