Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Svarade inte specifikt på försening utan att det kan också vara 2h men det blev ju lite konstigt när jag inte förtydligade det.
Va?

Jag vet inte om det bara är jag som blir mer och mer förvirrad, men så här är det:
Förordningen säger att för att man ska få ersättning så krävs att ens flight är inställd och att detta inte sker pga extraordinära omständigheter. Man får alltså ingen ersättning för enbart en försening.

Sedan har domstolar beslutat att en försening på minst 3h till slutdestination ska likställas med att en flight har ställts in.

Om ens flight anses inställd och det inte råder extraordinära omständigheter har man rätt till ersättning. Om man kommer fram inom vissa tider (2/3/4h för en typ 1/2/3 flight) så halveras ersättningen.

Vad anser ni om detta då?
Det är så enkelt att gråta ut i skvallerblaskan för att få några kronor i ersättning från Aftonbladet istället för att, som i det här fallet, kräva hotell samt mat och dryck och 4800 Euro för 8 passagerare (baserat på två barnfamiljer).

Var på väg till Thailand – då vände planet | Aftonbladet

Litet sidospår, men det där med ersättningen från Aftonbladet tror jag att du har fått om bakfoten. Tidningarna strösslar inte pengar omkring sig till folk som medverkar - de flesta är gärna med ändå vid den här typen av rapportering.

/gammal kvällstidningsredaktör

Va?

Jag vet inte om det bara är jag som blir mer och mer förvirrad, men så här är det:
Förordningen säger att för att man ska få ersättning så krävs att ens flight är inställd och att detta inte sker pga extraordinära omständigheter. Man får alltså ingen ersättning för enbart en försening.

Sedan har domstolar beslutat att en försening på minst 3h till slutdestination ska likställas med att en flight har ställts in.

Om ens flight anses inställd och det inte råder extraordinära omständigheter har man rätt till ersättning. Om man kommer fram inom vissa tider (2/3/4h för en typ 1/2/3 flight) så halveras ersättningen.
Precis, jag svarade lite mer generellt i formen att det inte alltid är 3h eftersom för inställt så kan det vara 2h t.ex.
Jag skrev inte i kontexten av ursprungsfrågan eftersom den läste jag senare (att följa citeringen(?) var inte lätt det heller).
Nåja, nog om det och utrett hoppas jag :)

Litet sidospår, men det där med ersättningen från Aftonbladet tror jag att du har fått om bakfoten. Tidningarna strösslar inte pengar omkring sig till folk som medverkar - de flesta är gärna med ändå vid den här typen av rapportering.

/gammal kvällstidningsredaktör

Jag nämnde ersättning (inte lika bra som min kollega fick) för att det är en godtycklig summa och personer som tar saken i egna händer och gärna blandar in kvällstidningarna.
Min kollega fick runt 4000kr för att ta bilder på en konsert/festival när tidningens utsända frilansfotograf inte var kapabel och i tillstånd att fotografera. :p
Men det är en annan sak än mitt inlägg. :)

Återigen visar denna eminenta sida vilken spridning på medlemmar med olika bakgrund som finns här.

Hej, bet inte om detta frågats tidigare, om det är fel tråd etc men jag testar;
Är man berättigad till ersättning enligt EU261/2004 osv om man bokat en award resa via SAS/*A?

Trevlig söndag alla!
Mod kan flytta inlägget om det finns en annan tråd där detta inlägg passar bättre...

Hej, bet inte om detta frågats tidigare, om det är fel tråd etc men jag testar;
Är man berättigad till ersättning enligt EU261/2004 osv om man bokat en award resa via SAS/*A?

Trevlig söndag alla!
Mod kan flytta inlägget om det finns en annan tråd där detta inlägg passar bättre...
Det finns en tråd om Eu261, och ja, du ska få ersättning om det är award eller vanlig biljett

Om ditt flyg blir inställt och du blir ombokad till annat flyg och kommer fram mindre än 3h sent till slutdestinationen så har du rätt till 50% av ersättningen. I det här fallet blev den ursprungliga flighten inte inställd, bara försenad med mindre än 3h? Då utgår ingen ersättning.

En kollega till mig fick SMS om inställt flyg kvällen före avresa, blev ombokad på annat flyg som anlände endast 45 minuter senare än ursprunglig flight. Hon fick då 125 Euro, dvs 50% av ersättningen för resa under 1500km (detta var inrikes).
Det här har jag missat totalt. Trodde som den du skrev till att man måste vara två timmar sen. Här blir det att prova hos BRA att få en slant.

Toppen