Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ja, eller ännu bättre, någon form av körschema - det tycker jag mig se ett större behov av givet vad jag läser i denna tråd. Typ: är din carrier en EU-carrier? Om ja, gå vidare till X, om nej, gå vidare till Y; vad har du råkat ut för? a) Försening b) Inställt flyg c) Nedgradering osv. Förordningen är svårläst och en hel del, t.ex. ersättning vid försening, framgår ju inte heller av förordningen utan från praxis.

Tro mig - jag har försökt. Problemet är att det blir så j-vla rörigt att när det är färdigt går det pilar åt alla håll och kanter och det blir enklare att läsa förordningen. :(
 
Tro mig - jag har försökt. Problemet är att det blir så j-vla rörigt att när det är färdigt går det pilar åt alla håll och kanter och det blir enklare att läsa förordningen. :(
Haha, säkert sant. Men man kan hålla sig ifrån överkurs och fokusera på baskunskaperna - finns gott om frågor som avser just detta.
 
Vårt flyg blev som ni vet cancellerat (SK945) på grund av tech. Vi har fått meddelande av SAS att vi kommer få ersättning (600 EUR per person), men vi blev 24h försenade och fick aldrig använda vårt förbetalda hotell. Ska SAS inte ersätta för det förbetalda hotellet som vi aldrig kunde använda? (gick ej att cancellera). De skrev såhär till oss: "Vi ersätter inte förbokade hotell enligt våra transportvilkor som du har godkänt"
 
Jag har fått ett EU261/2004 case och jag hade tänkt sätta mig in i den här tråden, men herregud, den har ju nästan 2500 inlägg! Jag flög Köpenhamn->Toronto->Cancun och planet från Köpenhamn blev försenat (mindre än 3 timmar) och jag missade Cancun-flyget och det blev övernattning i Toronto. Jag vet inte varför planet blev försenat, men jag skrev till Air Canadas kundtjänst och efterfrågade EU261/2004-ersättning. Det blev nej med motiveringen att Toronto-flyget blev mindre än 3 timmar försenat och Cancun-flyget inte täcks av EU261/2004 eftersom den flygsträckan ligger helt utanför EU. Vad är nästa steg jag bör ta?
 
Vårt flyg blev som ni vet cancellerat (SK945) på grund av tech. Vi har fått meddelande av SAS att vi kommer få ersättning (600 EUR per person), men vi blev 24h försenade och fick aldrig använda vårt förbetalda hotell. Ska SAS inte ersätta för det förbetalda hotellet som vi aldrig kunde använda? (gick ej att cancellera). De skrev såhär till oss: "Vi ersätter inte förbokade hotell enligt våra transportvilkor som du har godkänt"


När var det du skulle åkt SK945?
 
Jag har fått ett EU261/2004 case och jag hade tänkt sätta mig in i den här tråden, men herregud, den har ju nästan 2500 inlägg! Jag flög Köpenhamn->Toronto->Cancun och planet från Köpenhamn blev försenat (mindre än 3 timmar) och jag missade Cancun-flyget och det blev övernattning i Toronto. Jag vet inte varför planet blev försenat, men jag skrev till Air Canadas kundtjänst och efterfrågade EU261/2004-ersättning. Det blev nej med motiveringen att Toronto-flyget blev mindre än 3 timmar försenat och Cancun-flyget inte täcks av EU261/2004 eftersom den flygsträckan ligger helt utanför EU. Vad är nästa steg jag bör ta?

Ett relevant rättsfall här är Air France v Folkerts, sammanfattning av det här: Sturgeon revisited (yet again): Case C-11/11 Air France v Folkerts | eutopialaw

Du bör alltså ha rätt till ersättning!
 
Toppen