Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ett relevant rättsfall här är Air France v Folkerts, sammanfattning av det här: Sturgeon revisited (yet again): Case C-11/11 Air France v Folkerts | eutopialaw

Du bör alltså ha rätt till ersättning!
Är nästa steg alltså att jag kontaktar dem och bifogar länkar (så många jag kan hitta) till rättsfall som bevisar att de har fel och säger att de måste betala för annars anmäler jag dem till Danska Transportstyrelsen? Ska jag inte ta reda på varför planet var försenat? Förresten, kan man kolla det online någonstans utan att fråga Air Canada?

Det räcker med att du hänvisar till rättsfallen, resten är upp till Air Canada att bevisa.
De har ju i princip skjutit sig själva i foten eftersom de inte skrev någonting om att det rent teoretiskt inte skulle gett er kompensation, det enda de hänvisar till är felaktigt att EC endast gäller för flighter mellan EU och icke EU, inte fortsatta resan.

Rent krasst så har flyget från EU försenat så pass till den grad att ni missade ert anslutande flyg.
Lagen är klar och tydlig med att ersättning gäller om man är försenad till slutdestinationen, inte enbart till en connection. :)

Jag tror att vi har missat denna viktiga dom som avser reklamationsfrist enligt svensk rätt. Ärendet avser ett norskt par som begärt kompensation enligt EU261/2004 nio månader efter själva förseningen.

Enligt hovrättsdomen, meddelad på torsdagen (2 mars), finns (...) inget stöd i svensk rätt för en "reklamationsfrist" för passagerare som råkar ut för förseningar. Slutsatsen skiljer sig från vad exempelvis Solna tingsrätt kom fram till i maj 2016.

Tio år gamla förseningar kan bita SAS i svansen | SvD

Jag tror att vi har missat denna viktiga dom som avser reklamationsfrist enligt svensk rätt. Ärendet avser ett norskt par som begärt kompensation enligt EU261/2004 nio månader efter själva förseningen.

Enligt hovrättsdomen, meddelad på torsdagen (2 mars), finns (...) inget stöd i svensk rätt för en "reklamationsfrist" för passagerare som råkar ut för förseningar. Slutsatsen skiljer sig från vad exempelvis Solna tingsrätt kom fram till i maj 2016.

Tio år gamla förseningar kan bita SAS i svansen | SvD
Det tog du upp redan för 4 år sedan, år 2013 ;) Det är Solna Tingsrätt som missat att läsa inlägget, vilket Hovrätten nu klandrar Tingsrätten för och återremitterar.
EU-domstolen förtydligar om kompensation vid försening | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Måste faktiskt berömma Air France för snabb och bra hantering.

Flög hem från Johannesburg, söndagen för en vecka sedan. Ett dygn innan avgång skickar de ut att JNB-CDG ska bli 2,5 timmar försenad, med följden att vi missar vår connection till CPH. Totalt blir vi 5 timmar sena till CPH.

I tisdags för en vecka sedan skickade jag in begäran om EU261 förseningsersättning. Idag onsdag, 8 dagar senare fick jag tillbaka att de betalar ut den till mitt bankkonto.

Min vän fick precis ett mail om att hans flight med Air Berlin från Berlin till Warszawa i morgon har ställts in. Jag har suttit i telefonkö i över en halvtimme nu till numret som de anger att man ska ringa till utan svar, vad tycker ni att jag ska göra? Finns det någon chans att de kan boka om till direktflyg från Stockholm till Warszawa eller ska jag bara ge upp, boka en ny biljett och sen kräva ersättning i efterhand?

Flyget från Stockholm till Berlin ligger fortfarande kvar i bokningen om det spelar någon roll.

Tacksam för hjälp!

Flygen från/till Berlin är inställda pga strejk? Ground-personal tror jag som strejkar.. Är det en av skälen som gör att flygbolag kan slippa betala måntro?

Har en fundering angående ett fall som jag blev nekad ersättning för av SAS och som jag själv tycker är tveksamt. Skulle i höstas flyga SDL-ARN kl 21:00 . När jag kommer ut till flygplatsen kl. 20:15 har inte föregående plan lyft p.g.a. underkylt regn och is på landningsbanan. Det lyfter sedan nästan exakt då mitt plan skulle ha gått. Mitt plan ställdes in med hänvisning till vädret. Men det fortsatte att landa plan senare och ett plan kunde bevisligen lyfta när mitt skulle ha gått.
Fick nej på grund av extraordinära omständigheter (vädret). Men eftersom flyg kunde lyfta och landa vid tiden för (och efter) min flight så ansåg jag att jag borde få ersättning.
En försening hade jag haft förståelse för men inte inställt plan och ombokning till dagen efter.
Men SAS hävdade då att det är inte de som ställer in p.g.a. vädret utan Luftfartsverket och flygplatsen. Någon som vet vad som gäller?
Missade dessutom en hotellnatt i Stockholm som jag fick betala för.

Också drabbad av "markstrejken" i Berlin nu, fick precis mail från Air Berlin om att flyget imorrn kväll från Arlanda till Berlin är inställt och att jag skulle ringa telefonnumret som står på mitt statuskort (topbonus gold).
Vad är rimligt att be om? Jag är personligen nöjd om de betalar en hotellnatt på Arlanda (kommer dit med inrikesflyg några timmar före inställd avgång) och bokar om mig till flyget onsdag förmiddag som förhoppningsvis går enligt tidtabell. Är det för mycket/för lite att begära eller tänker jag fel på annat sätt?
Tack för ev svar :)

Toppen