Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Kan vara bra att känna till att Swedavia alltid avrundar landningstider på hemsidan (samt skärmar på flygplatserna) till närmsta jämna femtal. Dvs. om det står att ett plan landade 21:45 så betyder det att planet landade någon gång mellan 21:43 - 21:47. I Swedavias interna system (det hette FIDS på den tiden jag jobbade på dåvarande LFV) står dock exakt tid för både touch down-tid och block-tid. Block-tid är när planet parkerat, antingen vid gate eller på plattan om det är bussgate, och ligger närmaste i tid för när dörren öppnas - ofta sker det ju inom någon minut från parkeringen. Någon exakt tid för när dörren öppnas registreras inte av Swedavia. Jag vet inte hur länge Swedavia sparar uppgifterna men man kan ju alltid ringa och kolla om man behöver en uppgift i bevishänseende.

Detta visste jag inte om, tack! Dock fick jag avslag igen av LOT som inte verkar förstå att det är tiden när dörren öppnades som räknas. Så jag anmälde dem till den polska myndigheten för civil flygtrafik. Dock var det också en övning i tålamod. De svarar rätt så snabbt via e-post, men kan inte påbörja en utredning om man bara anmäler via e-post, de vill ha ett gammaldags brev. Detta skickade jag i fredags, det blir nog bara att vänta nu. Om detta inte funkar vet jag inte vad jag kan prova vidare. Allmänna reklamationsnämnden kanske?

För den som funderar på att flyga med Emirates
Emirates slams UK's CAA action over flight delay compensation | GulfNews.com

Five major airlines face enforcement action for denying passengers compensation for delayed flights | UK Civil Aviation Authority
  • American Airlines, Emirates, Etihad, Singapore Airlines and Turkish Airlines all face action from the Civil Aviation Authority, following the regulator's review of airline policies for paying compensation.
  • Vueling also faces CAA action for its approach to providing passengers care and assistance during disruption.

• The airlines confirmed to the CAA they do not pay compensation to passengers who had experienced a delay on the first leg of a flight that caused them to miss a connecting flight and, as a result, to arrive at their final destination over three hours late

Last edited:
Om man har SAS Travel Pass unlimited och ens flight blir inställt, kan man då få ersättning?
Personen i fråga blev ombokad/bokade ny biljett och landade med en annan flight 1,5 timme senare.
Om det är möjligt, var på SAS hemsida fyller man i för kompensation? Hittar bara ett formulär för avbokning.

Edit: gäller SK117 som vände i luften och landade på ARN igen 23e februari.

Toppen