Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Har en V70 av årsmodell 2010 och är allt annat än nöjd med den, så nästa bil blir definitivt inte en volvo. Oavsett modell, motor mm.

Som tur är har min lokala verkstad gott rykte och bilen kommer bytas efter tre år och 10.000 mil.
Spelar ingen roll hur bra en verkstad är när jag behöver besöka dem varje månad...

Ett av de mest fascinerande ämnen som finns. Bilar! Och i synnerhet om Volvo är involverat.
Kvalitet är ett väldigt personligt begrepp, uppenbarligen. Men när jag nu letar nästa bil och sätter mig i Volvos senaste modeller av XC 60/70 finns inte på kartan att de håller samma komfort och kvalitet som en BMW, Audi och MB.
Jämföra Volvos bästa stol med en komfortstol från München är, för de flesta, som att jämföra en Stresslessfåtölj med en pinnstol.
En annan jämförelse jag gjorde mellan min XC och min(a) BMW är att i Volvon glappade det lite både här och där. Vid tvätt så buktade sig plåten i taket, avgassystemet skallrade och slog.
Invändigt så hade jag konstigt kalldrag från bakom konsolen. Ljudet från hands free-anläggningen var inget vidare.

Men jag fasar för vad som kan hända med BMW och servicesidan. Har på känn att man starkt riskerar VW-syndromet inom kort.

Har nu bara Audi kvar att titta på och så den nya C-klassen, innan beslut kan tas. Men Volvo kommer det inte bli. Man ligger allt för långt efter komfort- och kvalitetsmässigt i förhållande till priset.

Och om någon har ett tips på trevlig Audihandlare att besöka helst längst E18 och söderut, tar jag gärna emot tips.

Ett av de mest fascinerande ämnen som finns. Bilar! Och i synnerhet om Volvo är involverat.
Kvalitet är ett väldigt personligt begrepp, uppenbarligen. Men när jag nu letar nästa bil och sätter mig i Volvos senaste modeller av XC 60/70 finns inte på kartan att de håller samma komfort och kvalitet som en BMW, Audi och MB.
Jämföra Volvos bästa stol med en komfortstol från München är, för de flesta, som att jämföra en Stresslessfåtölj med en pinnstol.
En annan jämförelse jag gjorde mellan min XC och min(a) BMW är att i Volvon glappade det lite både här och där. Vid tvätt så buktade sig plåten i taket, avgassystemet skallrade och slog.
Invändigt så hade jag konstigt kalldrag från bakom konsolen. Ljudet från hands free-anläggningen var inget vidare.

Men jag fasar för vad som kan hända med BMW och servicesidan. Har på känn att man starkt riskerar VW-syndromet inom kort.

Har nu bara Audi kvar att titta på och så den nya C-klassen, innan beslut kan tas. Men Volvo kommer det inte bli. Man ligger allt för långt efter komfort- och kvalitetsmässigt i förhållande till priset.

Och om någon har ett tips på trevlig Audihandlare att besöka helst längst E18 och söderut, tar jag gärna emot tips.

Handsfreeproblem hade jag på min senaste V70. Ingen hörde vad jag sa i den inbyggda mikrofonen.

De ligger inte längs E18 (men är söderut). Fredrik Josefsson (har jag för mig han heter, är inte säker på förnamnet) på Atteviks i Jönköping var fantastisk att ha och göra med. Han mailade mig med jämna mellanrum och meddelade när bilen skulle tillverkas, när den stod i hamn i Tyskland osv. Han lyckades dessutom skynda på leveransen så jag hann få den dagen innan jag åkte till Sälen på sportlov. Han ligger klart bra till när det är dags för ny bil nästa vinter.

Håller inte alls med. Det är just i förhållande till priset som Volvo erbjuder en vettig kompromiss. Om jag hade kunnat välja fritt oavsett pris hade jag definitivt inte valt en Volvo, utan istället någon tysk, men om man ska hålla sig under 7,5 pbb så tycker jag att Volvo erbjuder klart bättre värde än vad tyskarna gör.

Att dessutom associera Volvos bästa stol med pinnstolar är lite väl magstarkt. Volvos stolar är erkänt bra. Till och med Volvos standardstol till V70 är riktigt bra, klart bättre än tyskarnas standardstolar. Även om BMW:s komfortstol är ännu bättre, så är den inte gratis.

Jag vidhåller att Volvo erbjuder en bra kompromiss under 7,5 pbb.

Helt klart är Volvos original stol bättre än BMWs original stol - men byter du BMWs original stol till sportstolen eller den knäckta komfortstolen (den som går att vippa på övre delen) så vinner BMWs. Men dessa kostar extra...!

Toppen