Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Ett tag var det bra fares med Hop (på AF-nummer) som gav 2XP per flight till FB.

Åter till ämnet... Under Insta-liven sades det att alla lounger blir kvar. Varför ska SAS ha kvar inrikeslounge på OSL om den inte får användas?
Det beror nog på tidshorisonten vad det gäller ”alla” lounger. Newark och Chicago känns tveksamma på sikt.
Men hoppas de syftade på Norden.

Ett tag var det bra fares med Hop (på AF-nummer) som gav 2XP per flight till FB.

Åter till ämnet... Under Insta-liven sades det att alla lounger blir kvar. Varför ska SAS ha kvar inrikeslounge på OSL om den inte får användas?

Om det går enligt Skyteams regler så får du ju tillgång till loungen om du ansluter till eller från internationell flight. Jag kan tänka mig att det ändå är en inte insignifikant andel som ansluter till eller från utrikes.

Men som sagt, jag har inte mer info än du, jag bara tyckte skrivningen var intressant, och SAS är ju inte kända för att vara tydliga i sin kommunikation. Samtidigt har de ju visat nyligen att de gärna gömmer "enhancements" i goda nyheter.

Om det går enligt Skyteams regler så får du ju tillgång till loungen om du ansluter till eller från internationell flight. Jag kan tänka mig att det ändå är en inte insignifikant andel som ansluter till eller från utrikes.

Men som sagt, jag har inte mer info än du, jag bara tyckte skrivningen var intressant, och SAS är ju inte kända för att vara tydliga i sin kommunikation. Samtidigt har de ju visat nyligen att de gärna gömmer "enhancements" i goda nyheter.
Det lär vara klassisk sas otydlighet. Att de skulle ta bort lounger inrikes för egna programmet ser jag som helt osannolikt, det är större chans att vi skulle få La Premiere bokningsbart med eurobonus...

Skrivningen syftar högst troligt på hur det fungerar i skyteam idag överlag, där lounge inte ingår inrikes, tex i USA där många säkert kommer nekas i dörren nu initialt. Folk blir ju fortfarande förvånade att SAS inte har 3e parts lounger, något de inte haft på typ 8 år. Lika bra att börja mata på med infon redan nu.

Om man kollar sidan med statusförmåner så tolkar jag det som att endast internationella flyg gäller ST-lounger, inte SAS egna, då posterna är separata.

Dra fördel av fri tillgång till SAS Gold Lounge när du flyger med SAS eller Widerøe.

vs

Tillgång till över 750 lounger globalt för dig och en gäst när du reser på ett internationellt flyg eller ansluter till/från ett internationellt SkyTeam-flyg.

Ser lär vara klassisk sas otydlighet. Att de skulle ta bort lounger inrikes för egna programmet ser jag som helt osannolikt, det är större chans att vi skulle få La Premiere bokningsbart med eurobonus...

Skrivningen syftar högst troligt på hur det fungerar i skyteam idag överlag, där lounge inte ingår inrikes, tex i USA där många säkert kommer nekas i dörren nu initialt. Folk blir ju fortfarande förvånade att SAS inte har 3e parts lounger, något de inte haft på typ 8 år. Lika bra att börja mata på med infon redan nu.

Antagligen otydlighet.

Sen blir ju nästa fråga. Kommer andra Skyteammedlemmar att släppas in på en ren inrikesflygning? För det behöver de ju inte enligt Skyteamreglerna? Det är ju exempelvis rätt många som lattjat runt med Asante etc som delade ut kort i kubik för lite sen.

Iof lounge i går när man flyger SAS Plus inrikes, men det var mer hur det sades som hade varit konstigt om det fanns en ny regel på inkommande för statuskunderna.

Kommunikén rör ju bokstavligen om man flyger med annat Skyteam-bolag. Att de skulle ändra någonting när man flyger med SAS har de inte skrivit något om. Precis som palmen skriver så tror jag mer på påskharen än att de skulle ta bort tillgång till loungen vid inrikesflygningar för guldkunder i egna programmet.

Antagligen otydlighet.

Sen blir ju nästa fråga. Kommer andra Skyteammedlemmar att släppas in på en ren inrikesflygning? För det behöver de ju inte enligt Skyteamreglerna? Det är ju exempelvis rätt många som lattjat runt med Asante etc som delade ut kort i kubik för lite sen.
Ja den frågeställningen får vi se vad det blir med.
Min gissning är att Flying Blue släpps in på inrikes i Skandinavien, men inte andra. Har absolut inga belägg för detta utan 100% gissning.

Toppen