Teknik som inte används! Det stör mig enormt.
Melia har en app och i appen finns en hel del funktioner. En av dessa är att beställa "amenities", och det finns en lång lista på vad man kan få levererat till rummet. Nu är det väl iofs ett utslag av spar-iver, för det finns alltså inte en enda pinal i badrummet. Men ändå snyggt gjort och lite lyx-känsla att välja kudde eller få badmössa eller något annat levererat till rummet.
Jag hade en väska på vift, så jag beställde tandborste. Appen visade snyggt att "Receptionen har mottagit din beställning, snart kommer vi med den!". När det hade gått 15 minuter var jag inte lika imponerad. Gick ner till receptionen och frågade.
-
Nä, det där använder inte vi. Men här har du en tandborste.
(Lite off-topic nu, här kommer samma irritationsmoment fast på restaurang)
Eller som när restauranger inte har meny, utan man ska skanna en QR-kod (vad tråkigt livet är nu när "QR-kod" inte blir en Qatar Airways-kod, förresten!!
OK, så man skannar koden, hamnar på någon sida och får sitta och skrolla som en dåre. Jag skulle ha lite tapas, fick nästan ont i tummen av att hitta 10 smårätter. Skulle precis skicka beställningen, när kyparen dyker upp och undrar vad jag ska ha. Han står där med block och penna, så order-systemet de länkade till var inte i drift.
Så jag skrollar runt i "menyn" igen för att hitta mina 10 rätter, och för varje sak jag beställer säger kyparen
- Va?!
Då kan han inte menyn, utan måste få allt förklarat.
- Wrinkled potatoes, säger jag som det står i menyn
- What?!
Jag pekar på orden i menyn.
- Do you mean Canary potatoes?
- Ja inte f-n vet jag, jag bara beställer ur ER meny, vill man skrika men det lönar sig sällan att förolämpa kyparen, inte ens på ett språk han inte förstår.