Senaste nytt

Vad går er på nerverna på hotellet?

WF789

Medlem
Jag stör mig på hotell som vill att man ska säga till om man önskar ha städning av rummet - vissa hotell kräver att man säger till varje dag under vistelsen t.o.m. Om man inte säger till, ibland måste det ske före ett visst klockslag dessutom, blir det heller ingen städning... Det där började under coronan och var då förståeligt. Att ha det så idag är bara ren snålhet från hotellens sida.
På diverse Choice-hotel i Norge startet dette lenge før korona, senest i 2018.
 

intuition

Medlem
Jag stör mig på hotell som vill att man ska säga till om man önskar ha städning av rummet - vissa hotell kräver att man säger till varje dag under vistelsen t.o.m. Om man inte säger till, ibland måste det ske före ett visst klockslag dessutom, blir det heller ingen städning... Det där började under coronan och var då förståeligt. Att ha det så idag är bara ren snålhet från hotellens sida.

På diverse Choice-hotel i Norge startet dette lenge før korona, senest i 2018.

På Nordic Choice heter det att de inte sparar pengarna utan "doneras till vår klimatfond", Dvs till en intern kassa. Vad pengarna används till där framgår inte men när jag ser den formuleringen undrar jag alltid om pengarna används för att förbättra klimatet på en personalfest...
 

Jönsson

Medlem
Det förutsätter ju dock att det finns bestick åt gästerna. Vilket för mig nu i helgen saknats både igår och idag. Ska jag då bre mackan med fingrarna?

Att det inte finns tillräckligt med personal som plockar undan disk från borden och onekligen inte har tid att diska/fylla på så att de som äter sent får en ok frukost är inte heller något som är ok.
Vet inte om jag stött på något hotell där det inte finns bestick. Är knivarna av en händelse slut så går det i värsta fall att breda mackan med en gaffel eller sked. Eller äter man den varma maten med fingrarna också? ;)
 

palmen

Moderator
Vet inte om jag stött på något hotell där det inte finns bestick. Är knivarna av en händelse slut så går det i värsta fall att breda mackan med en gaffel eller sked. Eller äter man den varma maten med fingrarna också? ;)
Det var soprent på knivar, gafflar och skedar. Personalen hade onekligen inte tid att plocka undan disk och få fram nya bestick i tid när det tog slut.
Detta var självklart extremt då det inte brukar vara så, men det händer onekligen när det är underbemannat och personalen inte hinner med.
 
Tycker städning löses ganska bra med grejer man hänger på dörren trots allt, när det finns en sida både för städa och låta bli. Sålänge jag med enkelhet kan sätta upp en skylt där jag omber städning tycker jag inte det är så jobbigt med opt-in, även om jag för det mesta ändå låter städa-ej-skylten sitta uppe på kortare vistelser.

Men vissa hotell har ju bara sådana skyltar för ena saken och då är det ju irriterande.
 

SK989

Medlem
Je suis Palmen i denna fråga. Varför ska man ha städning varje dag, slöseri.

Jag blir som mest irriterad när housekeeping knackar och vill städa precis innan utcheckning.
Slöseri vet jag inte... Är det personalen du månar om så är det väl förhoppningsvis ett frivilligt valt arbete för vilket de erhåller lön. Om rummen bara städas vid byte av gäst är det en del hotellstädare som förlorar sina jobb. Det är ju inte så att lakanen eller handdukar byts varje dag för att rummet städas. Lite beroende på hotell så handlar det väl i stort om att sängar bäddas, uppenbart skräp slängs, papperskorgar töms och ev. påfyllnad av schampo, toapapper etc. Visst, om du slänger handdukarna på golvet byts de ut varje dag men vanligtvis inte om du hängt upp dem.

När jag kommer tillbaka till rummet på eftermiddag/kväll vill jag ha bäddade sängar och känslan av "undanplockat" - fram till nyligen var det en självklarhet även på enklare hotell. Nu ska man alltför ofta behöva be om detta. Snart kanske det blir en extra "service fee" också om man vill att papperskorgar ska tömmas på äppelskrutt eller bananskal (eller kvinnliga hygienartiklar) och om toapapper eller schampo ska fyllas på.

Jag har aldrig haft problem med städpersonal som stör på morgonen/förmiddag när man hängt upp "do not disturb" på dörren men om man glömmer det så blir det kanske så.
 
Last edited:

fcx

Medlem
Inte specifikt för hotell, men det går mig på nerverna när någon försöker lura mig genom att tro att jag är mindre intelligent. Bra exempel på det idag

Lokala hotellet som jag bott säkert 20 gånger på har nu skyltat om. Tidigare så skänkte de en slant till välgörenhet om man avstod från städning. Istället för att som tidigare avstå städningen med gott samvete så ska man nu istället få dåligt samvete om man skulle vilja ha städning.

received_809868157119817.jpeg
 

trekker

Medlem
Inte specifikt för hotell, men det går mig på nerverna när någon försöker lura mig genom att tro att jag är mindre intelligent. Bra exempel på det idag

Lokala hotellet som jag bott säkert 20 gånger på har nu skyltat om. Tidigare så skänkte de en slant till välgörenhet om man avstod från städning. Istället för att som tidigare avstå städningen med gott samvete så ska man nu istället få dåligt samvete om man skulle vilja ha städning.

Visa bifogad bild 133259
Jag undrar hur klimatet sparas av att någon kommer in och bäddar sängen och tömmer papperskorgen?
 
Toppen