Je suis Palmen i denna fråga. Varför ska man ha städning varje dag, slöseri.
Jag blir som mest irriterad när housekeeping knackar och vill städa precis innan utcheckning.
Slöseri vet jag inte... Är det personalen du månar om så är det väl förhoppningsvis ett frivilligt valt arbete för vilket de erhåller lön. Om rummen bara städas vid byte av gäst är det en del hotellstädare som förlorar sina jobb. Det är ju inte så att lakanen eller handdukar byts varje dag för att rummet städas. Lite beroende på hotell så handlar det väl i stort om att sängar bäddas, uppenbart skräp slängs, papperskorgar töms och ev. påfyllnad av schampo, toapapper etc. Visst, om du slänger handdukarna på golvet byts de ut varje dag men vanligtvis inte om du hängt upp dem.
När jag kommer tillbaka till rummet på eftermiddag/kväll vill jag ha bäddade sängar och känslan av "undanplockat" - fram till nyligen var det en självklarhet även på enklare hotell. Nu ska man alltför ofta behöva be om detta. Snart kanske det blir en extra "service fee" också om man vill att papperskorgar ska tömmas på äppelskrutt eller bananskal (eller kvinnliga hygienartiklar) och om toapapper eller schampo ska fyllas på.
Jag har aldrig haft problem med städpersonal som stör på morgonen/förmiddag när man hängt upp "do not disturb" på dörren men om man glömmer det så blir det kanske så.