Senaste nytt

Värdet på en poäng

Eller någon annan. Om jag "byter bort" mina poäng mot en flygbiljett som någon annan är villiga att betala en viss summa för så borde väl värdet av mina poäng vara likvärdigt?

Nej

Du äger en 100-eurossedel ( "värd" 950 kr).

Nu köpte jag precis en 100-eusrossedel av en arbetskamrat för 1000 kr för att det är logiskt för mig (Forex skulle ta 1050 kr nämligen). Betyder det faktum att jag precis värderade 100-eurossedeln till 1000 kr att du helt plötsligt blev 50 kronor rikare? Eller är ditt värde på din 100-eurossedel vad du kan sälja den för (köpa mat, hotellrum, eller växla på Forex?) Om du ska växla den på Forex så är värdet för dig närmare 900 kr.

Hur menar du? Istället för att poängköpa en flygbiljett som hade kostat 40 000 kr?
Jag menar det jag frågar. Du har 100.000 poäng som du precis sa är värda 42.000 kronor.
Har du lust att sälja dom för 40.000 cash? 35.000? 30.000?
Hur mycket är du villig att dels köpa 100.000 poäng för, dels sälja 100.000 poäng för?

Nu var det ju inte prat om att sälja/köpa poäng i början av denna tråd, utan vad man själv värderar poängen till.

Man får ju olika värde på poängen för hur man samlar in dom. Säg att person Y reser i tjänsten och drar in X antalet poäng, som han helt enkelt inte betalat en krona för. Person Z sitter med Amex Elite, SAS MC Premium, Betalo/Billhop/Dyra Fortum avtal etc och på så sätt drar in X antalet poäng. Där betalar han ju en del för poängen. Sen kommer den stora resan för person Y och Z.
Person Y väljer en ren SAS metall i Plus för 2personer till NY.
Person Z som hänger på BC och är insatt i vad han kan få för sina poäng, väljer att åka till NY, fast med Lufthansa och First class, person Z har ju en triggad 2-4-1 voucher också, eftersom han är medveten. Han väljer därför ett stopp i FCT på 5 timmar för att äta, dricka (självklart den dyraste Whiskey och Skumpa som finns att tillgå på FCT). Han sätter sig sedan i nosen på 747-8i eller övervåningen på A380. Som förrätt väljer han självklart Caviar med tillbehör och givetvis ett, två, eller varför inte tre glas skumpa till. Sen, ja, fortsätter Z orgien av mat, dryck och lyx hela vägen till NY, och gör dito på hemvägen. Med stopp i Lufthansas lounge i NY.

Person Y sitter i SAS Plus och även han njuter för han får ju en gratis resa till NY indirekt betald av jobbet.

Tycker ni person Z & Ys poäng är lika värda?
Ja poängen är värda lika mycket, utnyttjandet av poängen är dock olika.
Det är som med två olika aktier du köper som är värda 100 kronor vid inköp
Den ena aktien går upp 50 kronor och den andra går ner 50 kronor. Värdet är då 150 kronor respektive 50 kronor, dvs den summan som någon är villig att köpa aktien för. Om någon sedan själv värderar aktien som kostar 50 kronor till 100 kronor så kommer den personen att köpa aktien (om man nu håller på med köp/sälj av aktier).

Just med ärvda guldtackor har vi ett problem, då du kommer sätta ett emotinellt värde på arvegodset som inte köparen kommer ha.

Men låt oss säga att du hittade en skrynklig svensk tusenlapp på gatan. Pappret i den kanske är värt ett öre, eller bråkdelar av ören. Vad är du villig att sälja den för? 10 öre? Eller kanske 990 kronor?

Jag vet inte riktigt vart du vill komma, jag blir tyvärr inte direkt klokare. Jag misstänker att jag kanske har en felaktig/förenklad uppfattning av begreppet "värde" vilket krånglar till det. För mig har poängen med poängen alltid varit att "värdet" kan öka eller minska beroende hur jag använder dem, inte vad jag är villig att betala för dem. Känner att jag inte tillför något till diskussionen.

Om man bortser från vad man kan köpa/sälja poängen för så är ju det faktiska värdet priset på ordinarie flygbiljett som du byter dem mot minus kostnaden för årsavgift på kreditkorten, avgifterna hos betalo/billhop. Således är poängens värde olika beroende på vad du byter det mot.

Nej

Du äger en 100-eurossedel ( "värd" 950 kr).

Nu köpte jag precis en 100-eusrossedel av en arbetskamrat för 1000 kr för att det är logiskt för mig (Forex skulle ta 1050 kr nämligen). Betyder det faktum att jag precis värderade 100-eurossedeln till 1000 kr att du helt plötsligt blev 50 kronor rikare? Eller är ditt värde på din 100-eurossedel vad du kan sälja den för (köpa mat, hotellrum, eller växla på Forex?) Om du ska växla den på Forex så är värdet för dig närmare 900 kr.

Men problemet här är ju att du kan inte gå till SAS med 150.000p (2-4-1 i first USA som exempel), köpa två stolar i förstaklass med Lufthansa (värde ca 7000EUR / st) och sen häva köpet och få pengar i stället. Alltså är inte 150.000p värda ca 130.000kr.

Värde kan ju vara något du även byter mot för liknande värde, inte pengar.
Exempel: Du byter en bil mot en båt. Du byter din dator mot en kostym. Du byter dina poäng mot en flygresa.

Pengar i sig är ju inte speciellt kul. Det är vad du kan byta dom mot som är det intressanta och det är där värdet ligger.
Ja det framgår ju också i definitionen "pengar eller liknande", dvs det finns andra saker man kan värdera saker än pengar.
För att göra en parallell till Solsidan kan man ju värdera allt i Euskados som exempel.

Du kommer fortfarande bara att kunna byta din "sak" mot en annan "sak" av samma värde om inte någon ska göra en dålig affär. Tror inte att någon här väljer att göra dåliga affärer med flit oavsett vad det handlar om

Värderingen av poäng måste väl vara vad någon är villig att betala för poängen?
Vi kan väl köra en enkel gallup: Vad är just du villig att betala (i SEK) för 100.000 SAS poäng?

Jag säger 10.000kr

(Ett förtydligande i fall SAS läser tråden: Detta är ingen auktion och inga poäng kommer att säljas/köpas utan bara för att etablera ett fiktivt värde)
Min värdering är 10 öre per poäng, får jag köpa 100.000 poäng för 10.000 så gör jag det direkt. Skulle jag få erbjudandet att köpa för 15.000 så vill det till att jag verkligen har en resa planerad där jag kan utnyttja poängen, så då får jag be att återkomma. Får jag erbjudandet att köpa för 20.000 så skulle jag nobba.

Omvänt gäller också, jag skulle direkt sälja 100.000 poäng för 20.000 kr och jag skulle nobba ett bud på 10.000 kr, och jag skulle troligen sälja mitt konto för 15.000 kr. Så min värdering ligger nog strax över 10 öre per poäng, men inte mycket högre.

Ja det framgår ju också i definitionen "pengar eller liknande", dvs det finns andra saker man kan värdera saker än pengar.
För att göra en parallell till Solsidan kan man ju värdera allt i Euskados som exempel.

Du kommer fortfarande bara att kunna byta din "sak" mot en annan "sak" av samma värde om inte någon ska göra en dålig affär. Tror inte att någon här väljer att göra dåliga affärer med flit oavsett vad det handlar om
Precis, byta min "sak" (poäng) mot en annan "sak" (flygresa). Där ser man att värdet på poängen är olika. Beroende på vad man byter dem mot.

Men problemet här är ju att du kan inte gå till SAS med 150.000p (2-4-1 i first USA som exempel), köpa två stolar i förstaklass med Lufthansa (värde ca 7000EUR / st) och sen häva köpet och få pengar i stället. Alltså är inte 150.000p värda ca 130.000kr.
I Danmark kan man det men jag känner ingen som gjort det.

Någon som bor i Danmark och har testat växla in sina eurobonus poäng för pengar? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Toppen