Senaste nytt

Värdet på en poäng

Sebbef83

Medlem
Hittade nu att man ju kan köpa poäng åt en annan medlem, så jag erbjuder mig då att köpa 60,000 poäng åt @Sebbef83 för det facila priset av 42000 SEK (0.7 öre / poäng). Om du inte nappar så tycker du alltså per definition att de inte är värda så mycket.

Lite osäker på vad du försöker komma till. Vi kan leka med siffror fram och tillbaka men vad jag ville få fram är min högst personliga värdering. Som någon nämt tidigare så är det en skillnad mellan värdering och vad man är villig att betala - 42 kkr betalar jag inte för en flygbiljett.

Poäng samlar jag genom att flyga och betala med mitt kort.
 

Glenn E

Medlem
Jag värderar poängen till 11 öre per poäng för det är vad de kostar mig då jag betalar räkningar på Billhop till en avgift på 2.25% med Amex Elite .
Jag kan betala en räkning på 4890kr till en avgift på 110kr och därigenom få 1000 eb poäng.
På köpet får jag dessutom 2 Amex 2-4-1 vouchrar per år.
Sedan kan jag ju få en förstaklass resa til typ Bali för 95000 poäng dvs 10450 kr + skatter på cirka 3300kr = 13750kr och det tycker jag det är värt.
Ok för 2 resor kan man ju lägga till årsavgiften på 2000kr per resa också.
Dvs 15750kr. Fortfarande värt det men då går värdet upp till 13 öre per poäng men så finns ju också många poäng man inte betalar för.
Denna gången betalade jag för en business biljett till Bali, Kuala Lumpur och Jakarta och totalt blev väl det cirka 19000kr och så fick jag 26000 eb poäng.
Så 11-13 öre per poäng landar jag på i min situation.
 

Wendestam

Medlem
Jag brukar räkna med 10 öre / poäng vilket är vad jag tycker de motsvarar. För 100.000p får jag två platser i business med SAS långlinjer, vilket jag inte skulle betala ordinarie pris för privat, medan jag gladeligen lägger 10.000kr privat för två i Plus (Friends&Family). Med detta sagt brukar jag inte ta ut poängresor på annat än långresor i business eller first. Undantagsfall, en kombo av Business/Plus om det inte finns annat just de datumen.
Om det vore så att SAS helt plötsligt hade kampanj som gjorde att jag kunde köpa poäng för 10 öre styck, hade jag utan problem köpt t.ex. 100.000p, vilket indirekt hade gett mig två businessbiljetter inom SAS långlinjenät.
 

Dr. Miles

Expert
Lite osäker på vad du försöker komma till. Vi kan leka med siffror fram och tillbaka men vad jag ville få fram är min högst personliga värdering. Som någon nämt tidigare så är det en skillnad mellan värdering och vad man är villig att betala - 42 kkr betalar jag inte för en flygbiljett.

Poäng samlar jag genom att flyga och betala med mitt kort.
Om du inte är villig att betala för ca 42.000 SEK för en First class biljett för så värderar du inte poäng för ca 70 öre per poäng som du påstod heller.
Annars blir kalkylen hur skev som helst.

Tillbaka till den tiden man kunde köpa 100.000 miles på US Airways Dividend Miles för ca 12.000 - 13.000 SEK (tack vare låg dollarkurs), det var annorlunda.
Många är nog ändå eniga med att inte köper poäng för en kurs över 20 öre per poäng, om det inte handlar om enstaka poäng som saknas för att kunna boka en bonusresa.
 

MrDollar

Medlem
Om du inte är villig att betala för ca 42.000 SEK för en First class biljett för så värderar du inte poäng för ca 70 öre per poäng som du påstod heller.
Annars blir kalkylen hur skev som helst.

Fast det stämmer ju inte riktigt ändå. Eftersom man inte betalar för poängen i hans fall så kan han värdera dom till 2:- styck också och utnyttja dom på First class även om han inte skulle betala för First eller 2:- styck för poängen.

Exempel: Du får en Rolex klocka av en vän. Den har ett värde på 100.000:- säger vi. Då är den fortfarande VÄRD 100.000:- för Dig, men, du kanske inte skulle köpa den för 100.000:-? Men eftersom du fick den så använder du den ändå.
 

RickardG

Medlem
Fast det stämmer ju inte riktigt ändå. Eftersom man inte betalar för poängen i hans fall så kan han värdera dom till 2:- styck också och utnyttja dom på First class även om han inte skulle betala för First eller 2:- styck för poängen.
Hur menar du att man inte betalar för poängen? Förutom de tillfällen då man får baspoäng för flyg så betalar de flesta genom kortavgifter, billhop, elavtal, etc. etc.
Det är vid dessa tillfällen jag avgör om det är värt merkostnaden som nästan alltid finns, för att få en viss mängd poäng. Det kanske mest klara exemplen är Billhop/Betalo, Fortum eller mat.se
 

Canadien

Medlem
Fast det stämmer ju inte riktigt ändå. Eftersom man inte betalar för poängen i hans fall så kan han värdera dom till 2:- styck också och utnyttja dom på First class även om han inte skulle betala för First eller 2:- styck för poängen.

Exempel: Du får en Rolex klocka av en vän. Den har ett värde på 100.000:- säger vi. Då är den fortfarande VÄRD 100.000:- för Dig, men, du kanske inte skulle köpa den för 100.000:-? Men eftersom du fick den så använder du den ändå.

Ett bättre exempel är isåfall att du får en rolexkopia som du själv tycker är värd 100,000:- Men den går att köpa på SAS hemsida för 20.000:-
 

Dr. Miles

Expert
Fast det stämmer ju inte riktigt ändå. Eftersom man inte betalar för poängen i hans fall så kan han värdera dom till 2:- styck också och utnyttja dom på First class även om han inte skulle betala för First eller 2:- styck för poängen.

Exempel: Du får en Rolex klocka av en vän. Den har ett värde på 100.000:- säger vi. Då är den fortfarande VÄRD 100.000:- för Dig, men, du kanske inte skulle köpa den för 100.000:-? Men eftersom du fick den så använder du den ändå.
Inte riktigt.
Som allt annat, man värderar olika saker olika. Det handlar om prioritering.

T ex jag skulle inte lägga ner 100.000 kr för en armbandsur även om den hetter Rolex eller annat.
Ett annat exempel är; Om någon ger mig en riktig tavla av Van Gogh, det är inte värd för mig något (0 kr) förutom andrahandsvärde (kan variera).

I @Sebbef83s fall, finns det inte andrahandsvärde så värdet är egentligen vad @Sebbef83 är beredd att betala för.
 

gdaily

Medlem
Som någon nämt tidigare så är det en skillnad mellan värdering och vad man är villig att betala.
Men sluuuuta nu. Nej, det är ingen skillnad mellan värdering och vad man är villig att betala.

Värderingen på exempelvis en guldtacka, en 100-lapp, en tavla, ett gammalt frimärke eller ett flygpoäng är exakt vad någon är villig att betala.

42 kkr betalar jag inte för en flygbiljett.

Blanda inte ihop värdering med alternativkostnad. Din alternativkostnad för en flygbiljett är alltså inte 42.000 kr, du skulle ju aldrig betalat såmycket pengar för biljetten. Då kan du inte värdera poängen till detta. Det är helt enkelt inte logiskt.
 

gdaily

Medlem
Exempel: Du får en Rolex klocka av en vän. Den har ett värde på 100.000:- säger vi. Då är den fortfarande VÄRD 100.000:- för Dig, men, du kanske inte skulle köpa den för 100.000:-? Men eftersom du fick den så använder du den ändå.

Du har en helt vanlig hundralapp. Kalle kommer och frågar om han får köpa den för 95 kr. Du skrattar åt honom, varför skulle du sälja för under värdet?. Stina kommer och frågar om hon får köpa den för 105 kr. Du tar snabbt i hand och glädjer dig åt en bra affär. Eller ett mindre krystat exempel:

Du har en 10-eurossedel. En jänkare kommer och vill byta den mot en $10-sedel, och du avböjer. En engelsman kommer och vill byta den mot en 10£-sedel, och du godkänner bytet. Värdet är vad nångon är villig att betala, och det varierar från person til person. Engelsmannen här kanske behövde just 10€ för att slutföra något köp i EU, så han kunde betala ett premium för detta,.

Vi kan ta ett annat exempel: Ni som har en 80-öresvärdering på poängen, vi leker med att ni har 100.000 poäng på kontot. Någon av er som säljer detta konto till mig för 75.000 kr? Någon som säljer för 70.000 kr? 60.000 kr? 50.000 kr, cash i sedlar, inget som SkV får rda på?
Säljer ni för 50k så kan ni ju omöjligen ha en värdering på 80k sek själva, DUCY?
 
Toppen