Senaste nytt

Värdet på en poäng

Som tidigare sagts så spelar nog utnyttjandet av poängen/vouchern in. Som tex när man kunde boka till USA via Asien, och klämma in 6-7 leg i longhaul First, dom poängen blir ju automatiskt mer värda än en t/r med sas i plus till tex NY. Sen får man ju också väga in om man verkligen skulle betala för att åka First typ FRA-BKK-ICN-LAX-ICN-JFK-FRA som någon lyckades boka för 75k poäng + voucher. Tror 10öre som utgångspunkt är bra.

Som tidigare sagts så spelar nog utnyttjandet av poängen/vouchern in. Som tex när man kunde boka till USA via Asien, och klämma in 6-7 leg i longhaul First, dom poängen blir ju automatiskt mer värda än en t/r med sas i plus till tex NY. Sen får man ju också väga in om man verkligen skulle betala för att åka First typ FRA-BKK-ICN-LAX-ICN-JFK-FRA som någon lyckades boka för 75k poäng + voucher. Tror 10öre som utgångspunkt är bra.
Lite fel i routing, det var ARN-FRA-BKK-ICN-JFK-TYO-SFO-CPH-ARN för 75k poäng ;)

Med detta sagt så blir poängvärdet individuellt, allt beror på vad man nyttjar poängen till.
Av den anledningen tycker jag det är bra att värdera poängen till ca 10 öre som utgångspunkt, vissa har sedan större utväxling på poängen än så och andra har mindre. Allt beror på vad man tänk använda poängen till
Självklart är det så, och du sätter fingret på något viktigt. Om man hade "värderingen" 80 öre per poäng, som trådskaparen, så vore det ju idiotiskt att inte köpa poäng för 70 öre stycket. Men det tror/hoppas jag att trådskaparen inte gör... och om han inte köper 80 öre för 70 öre, så är inte hans sanna värdering 80 öre.
Ergo, när jag själv har värderingen 10 öre per poäng, så innebär det att jag med glädje köper poäng via reflexvästar etc om jag kan köpa dom för 9 öre. Men jag köper dom inte för 20 öre, om det inte är på marginalen för att kunna plocka ut en resa.

Ett annat exempel: SJ-poängen har jag en värdering på 5 öre per poäng, kan jag köpa dom för det så åker jag gärna spöktåg etc (eller till och med lite mer, om det knuffar mig över en nivågräns). Någon annan som har ett vettigare uttag på SJ X2000 Sthlm-Malmö kan däremot värdera dom till 10 öre, och ha lika rätt som jag.

Skatteverket värderade väl dem till strax under 10 öre när man var tvungen att skatta för poängen som kom från någon bank / försäkringsbolag.

Personligen värderar jag poängen till kostnaden för en first till asien + ett emotionellt pris eftersom jag njuter väldigt mycket av att flyga first men är för snål för att betala för en.

Så det blir en värdering på 0.8 - 1kr, och då har jag inte räknat in all champagne jag njuter av under resan.

Personligen värderar jag poängen till kostnaden för en first till asien + ett emotionellt pris eftersom jag njuter väldigt mycket av att flyga first men är för snål för att betala för en.

Så det blir en värdering på 0.8 - 1kr, och då har jag inte räknat in all champagne jag njuter av under resan.
Jag kan tänka mig att sälja 100,000 poäng för 70 öre styck till dig, men det är nog inte tillåtet enligt Eurobonus-reglerna vill jag minnas. Eller menar du att du trots din värdering inte skulle köpa dem för ett lägre pris än ditt värde?

Hittade nu att man ju kan köpa poäng åt en annan medlem, så jag erbjuder mig då att köpa 60,000 poäng åt @Sebbef83 för det facila priset av 42000 SEK (0.7 öre / poäng). Om du inte nappar så tycker du alltså per definition att de inte är värda så mycket.

Till priset 70 öre styck har jag ett obegränsat antal Eurobonuspoäng till salu för den hugade...

Om man själv värderar poängen till mer än 20 öre så borde man vara SAS poängshops störste kund och omedelbart handla på sig 100 000 poäng för "reapriset" 20 öre stycket, dvs 20 000 SEK.

Det finns en anledning till att SAS säljer dem för 20 öre styck...

Om man tex ska åka till NY nästa vecka, med Lufthansa First t/r så kostar det €7790.
Använder jag istället poäng, 150.000poäng och sen skatt, ca 3.000:- alternativt istället använder vouchern och får ner det till 75.000poäng och ca 3.000:- i skatt.

Där får ju poängen ett annat värde då vouchern blir inblandad.

Som sagt, VÄRDET på poängen man själv värderar beror på flera olika faktorer för vad dom används till. Samt att värdet man själv sätter, inte alltid är det värdet man skulle betala för dom med surt skattade intjänade pengar.

Toppen