Senaste nytt

Värdet på en poäng

Värderingen på exempelvis en guldtacka, en 100-lapp, en tavla, ett gammalt frimärke eller ett flygpoäng är exakt vad någon är villig att betala.

Jag hänger inte riktigt med ändå. Om jag t.ex. ärver en guldtacka eller får en tavla eller hittar ett gammalt frimärke, då har väl de sakerna ett värde även om jag aldrig skulle vara villig att betala det? Om jag samlar en massa poäng t.ex. genom att använda mitt Amex, och sedan köper ett First-biljett som kostar 42 000 kr för poängen, då är väl ändå poängen värda 42 000 kr även om jag aldrig skulle betala det? Vad är det jag missar?
 

MrDollar

Medlem
Nu var det ju inte prat om att sälja/köpa poäng i början av denna tråd, utan vad man själv värderar poängen till.

Man får ju olika värde på poängen för hur man samlar in dom. Säg att person Y reser i tjänsten och drar in X antalet poäng, som han helt enkelt inte betalat en krona för. Person Z sitter med Amex Elite, SAS MC Premium, Betalo/Billhop/Dyra Fortum avtal etc och på så sätt drar in X antalet poäng. Där betalar han ju en del för poängen. Sen kommer den stora resan för person Y och Z.
Person Y väljer en ren SAS metall i Plus för 2personer till NY.
Person Z som hänger på BC och är insatt i vad han kan få för sina poäng, väljer att åka till NY, fast med Lufthansa och First class, person Z har ju en triggad 2-4-1 voucher också, eftersom han är medveten. Han väljer därför ett stopp i FCT på 5 timmar för att äta, dricka (självklart den dyraste Whiskey och Skumpa som finns att tillgå på FCT). Han sätter sig sedan i nosen på 747-8i eller övervåningen på A380. Som förrätt väljer han självklart Caviar med tillbehör och givetvis ett, två, eller varför inte tre glas skumpa till. Sen, ja, fortsätter Z orgien av mat, dryck och lyx hela vägen till NY, och gör dito på hemvägen. Med stopp i Lufthansas lounge i NY.

Person Y sitter i SAS Plus och även han njuter för han får ju en gratis resa till NY indirekt betald av jobbet.

Tycker ni person Z & Ys poäng är lika värda?
 

palmen

Moderator
Jag hänger inte riktigt med ändå. Om jag t.ex. ärver en guldtacka eller får en tavla eller hittar ett gammalt frimärke, då har väl de sakerna ett värde även om jag aldrig skulle vara villig att betala det? Om jag samlar en massa poäng t.ex. genom att använda mitt Amex, och sedan köper ett First-biljett som kostar 42 000 kr för poängen, då är väl ändå poängen värda 42 000 kr även om jag aldrig skulle betala det? Vad är det jag missar?
Nu vet jag inte hur pålitlig denna källa är men detta är definieringen av värde enlgit wictionary
"hur mycket pengar eller liknande något motsvarar eller är värt; den summa pengar man kan erhålla när detta bytes bort"
värde - Wiktionary

Med andra ord är värdet så mycket som man är beredd att betala för något

Man kan läsa mer om detta på wikipedia
Värde (ekonomi) – Wikipedia
 

MrDollar

Medlem
Nu vet jag inte hur pålitlig denna källa är men detta är definieringen av värde enlgit wictionary
"hur mycket pengar eller liknande något motsvarar eller är värt; den summa pengar man kan erhålla när detta bytes bort"
värde - Wiktionary

Med andra ord är värdet så mycket som man är beredd att betala för något
Värde kan ju vara något du även byter mot för liknande värde, inte pengar.
Exempel: Du byter en bil mot en båt. Du byter din dator mot en kostym. Du byter dina poäng mot en flygresa.

Pengar i sig är ju inte speciellt kul. Det är vad du kan byta dom mot som är det intressanta och det är där värdet ligger.
 

gdaily

Medlem
Jag hänger inte riktigt med ändå. Om jag t.ex. ärver en guldtacka eller får en tavla eller hittar ett gammalt frimärke, då har väl de sakerna ett värde även om jag aldrig skulle vara villig att betala det? Om jag samlar en massa poäng t.ex. genom att använda mitt Amex, och sedan köper ett First-biljett som kostar 42 000 kr för poängen, då är väl ändå poängen värda 42 000 kr även om jag aldrig skulle betala det? Vad är det jag missar?
Har du lust att sälja poängen för 40.000 kr?
 

Ano

Medlem
Nu vet jag inte hur pålitlig denna källa är men detta är definieringen av värde enlgit wictionary
"hur mycket pengar eller liknande något motsvarar eller är värt; den summa pengar man kan erhålla när detta bytes bort"
värde - Wiktionary

Med andra ord är värdet så mycket som man är beredd att betala för något

Man kan läsa mer om detta på wikipedia
Värde (ekonomi) – Wikipedia

Nej, med andra ord; till vilket pris i pengar man är beredd att utbyta det mot.
 

Wendestam

Medlem
Värderingen av poäng måste väl vara vad någon är villig att betala för poängen?
Vi kan väl köra en enkel gallup: Vad är just du villig att betala (i SEK) för 100.000 SAS poäng?

Jag säger 10.000kr

(Ett förtydligande i fall SAS läser tråden: Detta är ingen auktion och inga poäng kommer att säljas/köpas utan bara för att etablera ett fiktivt värde)
 

gdaily

Medlem
Jag hänger inte riktigt med ändå. Om jag t.ex. ärver en guldtacka eller får en tavla eller hittar ett gammalt frimärke, då har väl de sakerna ett värde även om jag aldrig skulle vara villig att betala det? Om jag samlar en massa poäng t.ex. genom att använda mitt Amex, och sedan köper ett First-biljett som kostar 42 000 kr för poängen, då är väl ändå poängen värda 42 000 kr även om jag aldrig skulle betala det? Vad är det jag missar?

Just med ärvda guldtackor har vi ett problem, då du kommer sätta ett emotinellt värde på arvegodset som inte köparen kommer ha.

Men låt oss säga att du hittade en skrynklig svensk tusenlapp på gatan. Pappret i den kanske är värt ett öre, eller bråkdelar av ören. Vad är du villig att sälja den för? 10 öre? Eller kanske 990 kronor?
 
Toppen