Senaste nytt

Värdet på en poäng

Men problemet här är ju att du kan inte gå till SAS med 150.000p (2-4-1 i first USA som exempel), köpa två stolar i förstaklass med Lufthansa (värde ca 7000EUR / st) och sen häva köpet och få pengar i stället. Alltså är inte 150.000p värda ca 130.000kr.
Du måste ha missförstått mig, det är ju precis det jag hävdar, att poängen inte är värda dessa pengar.

Det är väl bra om folk får en rättvisande bild av vad en poäng är värd så att man inte hoppar på onödigt dyra abbonnemang / kampanjer där poängen kostar en mer än de är värda. 20 öre måste väl ändå ses som ett tak där eftersom det är vad SAS själva tar för dem.

Med SAS alla sparprogram, och hur förhållandevis lätt det är att få ihop stora summor poäng idag, skulle det inte förvåna mig om poängen devalveras på något sätt i framtiden, det kan man ju också ta hänsyn till i sin värdering om man vill.

Lite OT från moderator:

Simma lugnt och låt inte hjärtfrekvensen gå över styr så det blir för mycket "gnäll" och gränsfall till fördummande, förlöjligande och påhopp av andra medlemmar. Detta skriver jag i rollen som moderator.

Back on topic:
Det som är intressant för mig personligen är alternativkostnader och anskaffningskostnader. Jag har faktiskt aldrig värderat mina flygpoäng, däremot har jag tittat på mina Hiltonpoäng och mitt användandes av dessa. Har kommit fram till att med rätt användning kan jag få mellan $400-600 i "värde" tillbaka per $1 000 i "anskaffningskostnad".

Det som är intressant för mig personligen är alternativkostnader och anskaffningskostnader. Jag har faktiskt aldrig värderat mina flygpoäng, däremot har jag tittat på mina Hiltonpoäng och mitt användandes av dessa. Har kommit fram till att med rätt användning kan jag få mellan $400-600 i "värde" tillbaka per $1 000 i "anskaffningskostnad".

Utveckla gärna:)

... däremot har jag tittat på mina Hiltonpoäng och mitt användandes av dessa. Har kommit fram till att med rätt användning kan jag få mellan $400-600 i "värde" tillbaka per $1 000 i "anskaffningskostnad".

Där har vi ju pudelns kärna.
Dessa hotellnätter på Hilton, hade du gissningsvis/antagligen tagit ut ändå. Det vill säga, du hade varit beredd att betala för dem - ergo - ett reellt värde!
Där vissa går vilse i diskussionen förefaller vara när man jämför mot något dom aldrig skulle köpa i utgångsläget. I så fall kan man ju lika gärna jämföra mot privatjet eller rymdflygningar, dvs rena fantasiresor för de flesta av oss som saknar såväl möjligheten som tillgången till att kunna efterfråga dylika resor. Då kan man heller inte värdera sina poäng efter denna mer eller mindre påhittade måttstock.

Toppen