Double Trouble
Medlem
Kan man på något sätt skapa en poll/omröstning på forumet?
Ja, när man skapar en ny tråd kan man göra det.
Kan man på något sätt skapa en poll/omröstning på forumet?
Tack, ska leka liteJa, när man skapar en ny tråd kan man göra det.
Utveckla gärna
Det som blir "fel" är ju att i detta läge så betalar du ju inte för poängen, du betalar för att bo på Hilton som är din standardkedja, av många anledningar. Som en bonus tjänar du x antalet poäng.Med Hiltons alla kampanjer så ger $100 mig i snitt 4x eller 4 000 poäng. Utöver detta MY WAY BONUS på 1000 poäng per vistelse. Så jag uppskattar i snitt så ger en vistelse med $200 i spending ca 9 000 poäng.
Eftersom jag till stor del använder mina poäng på dyra hotell i högsäsong blir kalkylen:
Hilton Miami Bentley över nyår: $1 699 x 2 + $799 x 3 = $5 795 i cash
Poäng 4 x 80 000 poäng (5:e natten grattis) eller 360 000 poäng som med min kalkyl har kostat mig runt $8 500 till $9 000 i anskaffningskostnad
Hilton Waikola Beach över nyår: 6 x $449 = $2 649
Poäng blev det totalt 249 000 poäng som med min kalkyl har kostat mig ca $5 800 - $6 000 i anskaffningskostnad
Vi har bokat DoubleTree i Kapstaden över jul för 80 000 poäng över julen för 5 nätter med ett snittpris på 2 000kr per natt. 10 000kr/8,25kr = ca $1 200 i cash mot ca $1 800 till $2 000 i anskaffningsvärde
Det som blir "fel" är ju att i detta läge så betalar du ju inte för poängen, du betalar för att bo på Hilton som är din standardkedja, av många anledningar. Som en bonus tjänar du x antalet poäng.
Jag ser det fortfarande som att poängens värde ligger i när du bokar din vistelse på tex Hilton Miami Bentley, då blir ju värdet på dina poäng $5 795.
Väljer du istället att lägga poängen på Hilton Frankfurt airport så får dom ju inte samma värde.
Poängens värde tycker jag mest man kan se efter det att man har utnyttjat dom.
Att sälja tex 10.000 poäng finns inget värde i. Jag skulle heller inte köpa 10.000 poäng för 20 öre /st. Värdet avgörs med vad man kan BYTA poängen mot som man tjänat ihop på diverse sätt. Ingen skulle ju betala mig tex 70.000sek för 150.000poäng som räcker t/r till USA med LH F. Däremot om jag väljer att lägga mina poäng på en sån resa så blir ju värdet av poängen biljettpriset.
Du gör det lite väl enkelt för dig tycker jag. Så länge vi pratar om saker som enbart har rent monetärt värde kan jag hålla med. Gäller det en exempelvis en tavla är situationen inte så enkel. Det kanske inte finns en kotte i hela världen som vill betala något som helst för en tavla jag äger. Dock kan tavlan vara värdefull för mig.Värderingen på exempelvis en guldtacka, en 100-lapp, en tavla, ett gammalt frimärke eller ett flygpoäng är exakt vad någon är villig att betala.
@Senator tror vi missuppfattat varandra med anskaffningskostnad/kostnad för poäng. Det jag anser man betalar för poängen är en del av årsavgiften till MC / Amex sen den procent man betalar till Betalo/Billhop.Nja, är nog inte med på ditt resonemang men det kan vara så att jag missar en "poäng i poängen". Dessa poäng har en anskaffningskostnad som jag sedan maximerar utnyttjande av, och jag letar efter bästa avkastning.
Låt mig ställa en annan fråga för att se om jag kan "hitta poängen i poängen"Jag tittar på mitt EuroBonuskonto och SAS Mastercardkonto. Det står i Mastercardappen att jag har ackumulerat 351 621 poäng senaste 12 månader. Av dessa har jag flugit 21 880 poäng med SAS, resten är AMEX, Coop och MasterCard. Jag har använt dessa kort enbart för utlägg i verksamheten, privat och några få betalningar har gått via Betalo.
Anser du att:
a) Min anskaffningskostnad av de 320 000 poäng är alla mina utlägg eller
b) Min anskaffningskostnad är årsavgiften för AMEX, MasterCard + några små avgifter till Betalo där jag har använt detta?
Inte alls, i det du citerar står det "någon", inte "någon annan", du är en delmängd i gruppen "någon". Om du anser att tavlan är värdefull och katten har ett högt emotionellt värde, så är du beredd att betala det höga priset för tavlan/katten.Du gör det lite väl enkelt för dig tycker jag. Så länge vi pratar om saker som enbart har rent monetärt värde kan jag hålla med. Gäller det en exempelvis en tavla är situationen inte så enkel. Det kanske inte finns en kotte i hela världen som vill betala något som helst för en tavla jag äger. Dock kan tavlan vara värdefull för mig.
Ett annat exempel är en av mina katter som var på ett veterinärbesök igår efter att förlorat en grannfejd. Jag betalade "glatt" drygt tre tkr för att kattskrället skulle få vård, vilket tyder på att värdet i mina ögon är minst detta. Dock tror jag att jag skulle få svårt att hitta en köpare överhuvudtaget då begagnade "bonnkatter" har synnerligen lågt marknadsvärde. För mig är han dock utan vidare värd fem- om inte sexsiffriga belopp.