Mattias Holmén
Medlem
Heter inte denna tråd tjänstebilstråden. Är alla dessa +300hk verkligen förmånsbilar......
Nej jag refererade till försäkringsfrågorna, inget annat. Jag har tagit bort inlägget nu.
PS: 507 hk om jag får be
Heter inte denna tråd tjänstebilstråden. Är alla dessa +300hk verkligen förmånsbilar......
Heter inte denna tråd tjänstebilstråden. Är alla dessa +300hk verkligen förmånsbilar......
Förvånansvärt tyst här, inte varit inloggad på länge och hade nästan räknat med anstormning med inlägg med nya infallsvinklar etc med tanke på BonusMalus.
Jag har nu kört en Passat sportscombi i snart 12 000 mil och det är dags att byta, tyvärr har jobbets riktlinjer inte riktigt hängt med (anser jag) vad gäller att justera pbb i relation till priserna när man skarpt förordar miljöbilar. Förra gången ignorerade jag det helt, men den här gången slår det lite mer på min plånbok (Maluseffekt) eftersom jag "behöver" en bil som:
Är gjord för att glida på E4 till 90 % av tiden, men ca 4000 mil/år. Komfort viktigt!
Klarar 1-2 hockeytrunkar
Drag
Hybrid
Kommer in under 8,5 pbb ink vinterhjul.
Övrig utrustning står ju också på önskelistan såklart. Automat, parkeringsvärmare, backkamera, car-play, lull lull..
Än så länge inga större problem?
Vad vi får välja på är Audi, Volvo, Passat och någon månad till BMW.
En hybrid med de grundkraven, då är det Passat GTE som kommer närmast. Men även med schyssta rabatter blir det tight. Golf GTE kan vara ett alternativ.
Så är det någon som har några kreativa förslag? Det jag som ligger närmast till hands just nu är att fortsätta köra den jag har och bedriva lobbyverksamhet internt för att de ska göra om riktlinjer för förmånsbilar. Näst efter det är att helt skita i Maluseffekten och utöka lyxkonsumtionsbudgeten privat![]()
Kanske är en Porsche Macan rätt väg?
Förvånansvärt tyst här, inte varit inloggad på länge och hade nästan räknat med anstormning med inlägg med nya infallsvinklar etc med tanke på BonusMalus.
Jag har nu kört en Passat sportscombi i snart 12 000 mil och det är dags att byta, tyvärr har jobbets riktlinjer inte riktigt hängt med (anser jag) vad gäller att justera pbb i relation till priserna när man skarpt förordar miljöbilar. Förra gången ignorerade jag det helt, men den här gången slår det lite mer på min plånbok (Maluseffekt) eftersom jag "behöver" en bil som:
Är gjord för att glida på E4 till 90 % av tiden, men ca 4000 mil/år. Komfort viktigt!
Klarar 1-2 hockeytrunkar
Drag
Hybrid
Kommer in under 8,5 pbb ink vinterhjul.
Övrig utrustning står ju också på önskelistan såklart. Automat, parkeringsvärmare, backkamera, car-play, lull lull..
Än så länge inga större problem?
Vad vi får välja på är Audi, Volvo, Passat och någon månad till BMW.
En hybrid med de grundkraven, då är det Passat GTE som kommer närmast. Men även med schyssta rabatter blir det tight. Golf GTE kan vara ett alternativ.
Så är det någon som har några kreativa förslag? Det jag som ligger närmast till hands just nu är att fortsätta köra den jag har och bedriva lobbyverksamhet internt för att de ska göra om riktlinjer för förmånsbilar. Näst efter det är att helt skita i Maluseffekten och utöka lyxkonsumtionsbudgeten privat![]()
Har sedan en tid tillbaka lämnat tjänstebilskonceptet. Kör inte längre lika mycket och tjänsteresorna med bil blir bara några hundra mil per år. Jag valde att privatleasa två bilar. En Audi TT Coupe (TFSI180) och en Audi Q3 2.0TDI Quattro Sport. Dessa kostar mig strax över 5000/månaden och jag får lägga 1000 mil per bil och år. Tvåårskontrakt. Totalt 4000 mil i bilar som tillsammans har ett listpris på ca 700000. Det tycker jag är prisvärt. Nu när halva tiden har gått tror jag dock att nästa lösning baseras på en bil. Men frågan är om det finns någon bra kompromiss som ger lite glädje?
Sneglar på VW Alltrack eller Audi Allroad. Kanske är en Porsche Macan rätt väg?
Har sedan en tid tillbaka lämnat tjänstebilskonceptet. Kör inte längre lika mycket och tjänsteresorna med bil blir bara några hundra mil per år. Jag valde att privatleasa två bilar. En Audi TT Coupe (TFSI180) och en Audi Q3 2.0TDI Quattro Sport. Dessa kostar mig strax över 5000/månaden och jag får lägga 1000 mil per bil och år. Tvåårskontrakt. Totalt 4000 mil i bilar som tillsammans har ett listpris på ca 700000. Det tycker jag är prisvärt. Nu när halva tiden har gått tror jag dock att nästa lösning baseras på en bil. Men frågan är om det finns någon bra kompromiss som ger lite glädje?
Sneglar på VW Alltrack eller Audi Allroad. Kanske är en Porsche Macan rätt väg?