Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Det gäller som sagt att hålla koll på försäkringar, de är ett "rörligtmål" Brukar kolla runt för alla försäkringar ungefär vart annat år. brukar bli några 1000 lappar i besparing.
Har haft Folksam Mitsubishi original försäkring på min L200 pickis, för ca 9000 per år i helförsäkring...
nu skulle den höjas till 9800 kr...

kollade runt lite och det visade sig att Trygghansa hade tagit över originalförsäkringen och vips så hade jag en försäkring där för 7638 med halva självrisken. :)
 
Förvånansvärt tyst här, inte varit inloggad på länge och hade nästan räknat med anstormning med inlägg med nya infallsvinklar etc med tanke på BonusMalus.

Jag har nu kört en Passat sportscombi i snart 12 000 mil och det är dags att byta, tyvärr har jobbets riktlinjer inte riktigt hängt med (anser jag) vad gäller att justera pbb i relation till priserna när man skarpt förordar miljöbilar. Förra gången ignorerade jag det helt, men den här gången slår det lite mer på min plånbok (Maluseffekt) eftersom jag "behöver" en bil som:
Är gjord för att glida på E4 till 90 % av tiden, men ca 4000 mil/år. Komfort viktigt!
Klarar 1-2 hockeytrunkar
Drag
Hybrid
Kommer in under 8,5 pbb ink vinterhjul.
Övrig utrustning står ju också på önskelistan såklart. Automat, parkeringsvärmare, backkamera, car-play, lull lull..

Än så länge inga större problem?
Vad vi får välja på är Audi, Volvo, Passat och någon månad till BMW.

En hybrid med de grundkraven, då är det Passat GTE som kommer närmast. Men även med schyssta rabatter blir det tight. Golf GTE kan vara ett alternativ.

Så är det någon som har några kreativa förslag? Det jag som ligger närmast till hands just nu är att fortsätta köra den jag har och bedriva lobbyverksamhet internt för att de ska göra om riktlinjer för förmånsbilar. Näst efter det är att helt skita i Maluseffekten och utöka lyxkonsumtionsbudgeten privat :)
 
Förvånansvärt tyst här, inte varit inloggad på länge och hade nästan räknat med anstormning med inlägg med nya infallsvinklar etc med tanke på BonusMalus.

Jag har nu kört en Passat sportscombi i snart 12 000 mil och det är dags att byta, tyvärr har jobbets riktlinjer inte riktigt hängt med (anser jag) vad gäller att justera pbb i relation till priserna när man skarpt förordar miljöbilar. Förra gången ignorerade jag det helt, men den här gången slår det lite mer på min plånbok (Maluseffekt) eftersom jag "behöver" en bil som:
Är gjord för att glida på E4 till 90 % av tiden, men ca 4000 mil/år. Komfort viktigt!
Klarar 1-2 hockeytrunkar
Drag
Hybrid
Kommer in under 8,5 pbb ink vinterhjul.
Övrig utrustning står ju också på önskelistan såklart. Automat, parkeringsvärmare, backkamera, car-play, lull lull..

Än så länge inga större problem?
Vad vi får välja på är Audi, Volvo, Passat och någon månad till BMW.

En hybrid med de grundkraven, då är det Passat GTE som kommer närmast. Men även med schyssta rabatter blir det tight. Golf GTE kan vara ett alternativ.

Så är det någon som har några kreativa förslag? Det jag som ligger närmast till hands just nu är att fortsätta köra den jag har och bedriva lobbyverksamhet internt för att de ska göra om riktlinjer för förmånsbilar. Näst efter det är att helt skita i Maluseffekten och utöka lyxkonsumtionsbudgeten privat :)

Själv skulle jag gå för BMW alla dagar i veckan. Businessmodeller av 520-modellerna klarar detta. Och så kan du där få Komfortstolen (med ventilation om du vill. Numer också med massage tror jag).
Till det sitter mugghållarna absolut perfekt placerade! Klädhängare finns som tillval.
För företaget är också dessa modeller väldigt trevliga ur ekonomiskt synvinkel. Speciellt som du har lite mil/år.

Undantag mina 1-serier var 520d den som hade klart trevligast kostnadsbild (snittar kring 5 000mil/år). Jämfört med den Volvo jag hade innan snackar vi sparbössa.

Men detta med bilar är ju väldigt filosofiskt. Jag resonerar så att skall jag kajka runt en 5 000 mil/år då måste jag ha det bekvämt utöver det vanliga.
 
Har sedan en tid tillbaka lämnat tjänstebilskonceptet. Kör inte längre lika mycket och tjänsteresorna med bil blir bara några hundra mil per år. Jag valde att privatleasa två bilar. En Audi TT Coupe (TFSI180) och en Audi Q3 2.0TDI Quattro Sport. Dessa kostar mig strax över 5000/månaden och jag får lägga 1000 mil per bil och år. Tvåårskontrakt. Totalt 4000 mil i bilar som tillsammans har ett listpris på ca 700000. Det tycker jag är prisvärt. Nu när halva tiden har gått tror jag dock att nästa lösning baseras på en bil. Men frågan är om det finns någon bra kompromiss som ger lite glädje?

Sneglar på VW Alltrack eller Audi Allroad. Kanske är en Porsche Macan rätt väg?
 
Förvånansvärt tyst här, inte varit inloggad på länge och hade nästan räknat med anstormning med inlägg med nya infallsvinklar etc med tanke på BonusMalus.

Jag har nu kört en Passat sportscombi i snart 12 000 mil och det är dags att byta, tyvärr har jobbets riktlinjer inte riktigt hängt med (anser jag) vad gäller att justera pbb i relation till priserna när man skarpt förordar miljöbilar. Förra gången ignorerade jag det helt, men den här gången slår det lite mer på min plånbok (Maluseffekt) eftersom jag "behöver" en bil som:
Är gjord för att glida på E4 till 90 % av tiden, men ca 4000 mil/år. Komfort viktigt!
Klarar 1-2 hockeytrunkar
Drag
Hybrid
Kommer in under 8,5 pbb ink vinterhjul.
Övrig utrustning står ju också på önskelistan såklart. Automat, parkeringsvärmare, backkamera, car-play, lull lull..

Än så länge inga större problem?
Vad vi får välja på är Audi, Volvo, Passat och någon månad till BMW.

En hybrid med de grundkraven, då är det Passat GTE som kommer närmast. Men även med schyssta rabatter blir det tight. Golf GTE kan vara ett alternativ.

Så är det någon som har några kreativa förslag? Det jag som ligger närmast till hands just nu är att fortsätta köra den jag har och bedriva lobbyverksamhet internt för att de ska göra om riktlinjer för förmånsbilar. Näst efter det är att helt skita i Maluseffekten och utöka lyxkonsumtionsbudgeten privat :)

Är hybrid ett kvar? Jag skulle absolut undvika Passat GTE om du ska patrullera E4. En diesel kommer funka mycket bättre.
 
Har sedan en tid tillbaka lämnat tjänstebilskonceptet. Kör inte längre lika mycket och tjänsteresorna med bil blir bara några hundra mil per år. Jag valde att privatleasa två bilar. En Audi TT Coupe (TFSI180) och en Audi Q3 2.0TDI Quattro Sport. Dessa kostar mig strax över 5000/månaden och jag får lägga 1000 mil per bil och år. Tvåårskontrakt. Totalt 4000 mil i bilar som tillsammans har ett listpris på ca 700000. Det tycker jag är prisvärt. Nu när halva tiden har gått tror jag dock att nästa lösning baseras på en bil. Men frågan är om det finns någon bra kompromiss som ger lite glädje?

Sneglar på VW Alltrack eller Audi Allroad. Kanske är en Porsche Macan rätt väg?

Var ute en sväng med "nästan nya" BMW X3 4,0
Inte hade jag tråkigt inte :)
Annars känns det som att en Macan aldrig är fel.
 
Är det någon som
Har sedan en tid tillbaka lämnat tjänstebilskonceptet. Kör inte längre lika mycket och tjänsteresorna med bil blir bara några hundra mil per år. Jag valde att privatleasa två bilar. En Audi TT Coupe (TFSI180) och en Audi Q3 2.0TDI Quattro Sport. Dessa kostar mig strax över 5000/månaden och jag får lägga 1000 mil per bil och år. Tvåårskontrakt. Totalt 4000 mil i bilar som tillsammans har ett listpris på ca 700000. Det tycker jag är prisvärt. Nu när halva tiden har gått tror jag dock att nästa lösning baseras på en bil. Men frågan är om det finns någon bra kompromiss som ger lite glädje?

Sneglar på VW Alltrack eller Audi Allroad. Kanske är en Porsche Macan rätt väg?

Annars får du en Jaguar F-pace för 5995:/mån


F-PACE D240 AWD AUT
ULTIMATE EDITION
PRIS FRÅN 5 995 KR/MÅN*

I F-PACE ULTIMATE EDITION INGÅR BL.A:

- 19-tums lättmetalfälgar
- Navigationsystem Pro
- Elinställbara framstolar med Taurus läder
- Panoramaglastak
- Keyless
- Xenonstrålkastare med LED-signum
- Cold Climate pack med uppvärmbart fram och baksäte samt ratt
- Parkeringshjälp bak
- Filbytesvarning
- Meridian ljudsystem
- 2-zons klimatanläggning
- R-Sport karosspaketet
- Dimljus fram
- Växlingspadlar i svart
- LED-lampor bak
- Black Gloss Takrails
- Mörktonade rutor
- Elektrisk fällbart baksäte
 
Toppen