Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jag har fått på mig att hitta valfri tjänstebil med max 150co2 i utsläpp, 7.5 pbb ink vinterhjul.
Vill gärna ha webasto eller liknande då det lär bli lite bilåkande. Är 193 cm lång så inga låga bilar som jag måste veckla mig in i :).
Har ni några förslag på något som ni tycker är bra eller som jag borde kolla på.
Jag har inte möjlighet att ev ladda hemma.

Hur tänker ni numer gällande diesel kontra bensin? Jag struntar i eventuella miljözoner, mitt körande är motorväg ute i landet. Bonus malus verkar göra det samma diesel kontra bensin på de modeller jag jämfört. Avdraget per tjänstemil för diesel och bensin gör ungefär samma förlust per tjänstemil med dagens bränslepriser (sen kan man tycka att det är intressant att det är småbilar staten tycker att man ska få köra för att avdraget ska motsvara verklig drivmedelskostnad numer).

Hur tänker ni numer gällande disel kontra bensin? Jag struntar i eventuella miljözoner, mitt körande är motorväg ute i landet. Bonus malus verkar göra det samma disel kontra disel på de modeller jag jämfört. Avdraget per tjänstemil för disel och bensin gör ungefär samma förlust per tjänstemil med dagens bränslepriser (sen kan man tycka att det är intressant att det är småbilar tycker att man ska få köra för att avdraget ska motsvara verklig drivmedelskostnad numer)

Bensin mest för att det känns bättre och tryggare. Iaf politiskt efter dieselgate och miljözoner i Europa och kanske i Stockholm.

Är du lång kan jag rekommendera Skoda Superb (är själv 192 cm och har bakåtvänd bilstol bakom mig och sitter ändå bekvämt). Valde mellan den och Volvo V90 och har inte ångrat mig efter 1400 mil. Klart underskattad bil med enormt mycket utrymme och utrustning för pengarna. Var skeptisk till Skoda först men valde till slut den före Volvo, Audi och VW. Åk och provkör är mitt tips.

Jag har fått på mig att hitta valfri tjänstebil med max 150co2 i utsläpp, 7.5 pbb ink vinterhjul.
Vill gärna ha webasto eller liknande då det lär bli lite bilåkande. Är 193 cm lång så inga låga bilar som jag måste veckla mig in i :).
Har ni några förslag på något som ni tycker är bra eller som jag borde kolla på.
Jag har inte möjlighet att ev ladda hemma.

Är du lång kan jag rekommendera Skoda Superb (är själv 192 cm och har bakåtvänd bilstol bakom mig och sitter ändå bekvämt). Valde mellan den och Volvo V90 och har inte ångrat mig efter 1400 mil. Klart underskattad bil med enormt mycket utrymme och utrustning för pengarna. Var skeptisk till Skoda först men valde till slut den före Volvo, Audi och VW. Åk och provkör är mitt tips.
Tack, har haft skoda octavia scout dom senaste åren, har en 1,5 år gammal octavia scout själv nu.
Har kollat på nya Volvo v60 men blir nästan inget extra om man ska kunna klara kostnaden.
Har fått offert på en skoda octavia scout med nya "face liften" (modellen efter min) och maxad med allt så lutar ev åt det.
Men gillar verkligen utseendet på nya volvo. Dock som sagt får jag bara typ in två tillval och metallick för att klara kostnaden.

Ja, det är stor skillnad i vilken utrustning man får in på Skoda jämfört med Volvo och Audi t.ex. Själv har jag en Superb med bensinaren på 280 hk. Trevlig bil med mycket utrustning (lädersäten med minne och ventilation, backkamera etc) och gör 0-100 på 5,8 sekunder när man trycker på gasen :D Landar lite över 7,5 pbb och utsläppsgränsen men denna borde klara båda gränserna.

SUPERB COMBI L&K Business Adventure Edition TDI 190 DSG 4x4

Då har du en mer eller mindre fullutrustad bil till priset av en snålutrustad Volvo av motsvarande storlek.

Tack, har haft skoda octavia scout dom senaste åren, har en 1,5 år gammal octavia scout själv nu.
Har kollat på nya Volvo v60 men blir nästan inget extra om man ska kunna klara kostnaden.
Har fått offert på en skoda octavia scout med nya "face liften" (modellen efter min) och maxad med allt så lutar ev åt det.
Men gillar verkligen utseendet på nya volvo. Dock som sagt får jag bara typ in två tillval och metallick för att klara kostnaden.

Ja, det är stor skillnad i vilken utrustning man får in på Skoda jämfört med Volvo och Audi t.ex. Själv har jag en Superb med bensinaren på 280 hk. Trevlig bil med mycket utrustning (lädersäten med minne och ventilation, backkamera etc) och gör 0-100 på 5,8 sekunder när man trycker på gasen :D Landar lite över 7,5 pbb och utsläppsgränsen men denna borde klara båda gränserna.

Trevligt då har vi likadan bil! Grymt nöjd med mitt val och har haft bilen i ett år 1 oktober. Relativt välutrustad och det enda från typ 10 sidor extrautrustning som jag INTE tog var:

- ISOFIX fram.
- Extra set med knappar för passagerare bak att styra passagerarstol fram.
- Skidpåse.

2800 mil har passerats och även om det är lite tråkigt att tanka för 1100kr per vecka så är det (nog ) värt det.
854c34b05fbd1a81a461969510596636.jpg

Last edited:
@Brandten Nästan kusligt sammanträffande, hämtade ut min 5 oktober förra året! Jag tog ISO-fix fram (bra att ha med små barn) och skippade också knapparna på stolen och skidpåse. Kör 1500 mil per år så tycker definitivt det är värt den ökade bränslekostnaden när man ställer det mot vardagsglädjen att köra en familjekombi med de fartresurserna :D

0F729BB5-1B87-4088-B6F1-0034F5D12829.jpeg

Ni son kör Skodan med 280hk, har ni chippat den? Man når 350hk med chip. Vilket var en av anledningarna att jag övervägde den förra gången. Nu blev det en Volvo istället, men pngrar mig ibland.

Toppen