Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Bra leveranstid på båda med tanke på att de byggs enligt specifika specifikationer.

Det låter trevligt. Kanske är detta en start på en Superb-trend på BC.se!
Min beställdes mitten av augusti och levererades slutet av september till Skoda Bromma så de är riktigt snabba till skillnad från andra. :)

Grattis Andreas! Men kommer du fortfarande vilja flyga då? :D
Jo då, flyga är alltid trevligt, iaf i dagsläget...
Blir ju lite nu framöver, ca 2 ToR till Göteborg för arbete. Sen får vi se hur det blir nästa år, troligen inget i arbetet.
Men semester till Asien med Asiana och Singapore, då blir det fin flyg.

Bra leveranstid på båda med tanke på att de byggs enligt specifika specifikationer.

Det låter trevligt. Kanske är detta en start på en Superb-trend på BC.se!
Tycker jag vi annars får starta.
Alla med Avis bilar kan ju ansluta, avis har ju Skoda på vissa ställen:)

Karoq vet jag har det men ser det inte alls i Superbens tillval och jag fick information från Skoda Sverige att det inte skulle komma för Q3 2019 när dom släpper laddhybriden. Vilket är konstigt eftersom Karoq redan har det tillvalet. Men grattis om du får det, bli inte blåst av en övertaggad säljare bara. :)
Ne den finns inte på webben men han hade den i sitt system som tillval och såg den ju själv på en ny Octavia son var lev klar till kund så det är nog ingen fara.
Litar helt på min säljare. Köppt 4 bilar via honom nu och har bra kontakt. Så han skulle inte göra något som inte går.

Om herrarna är intresserade så här jag VCDS och med det kan man koda in lite extra saker.
Skicka pm om ni skulle vara intresserade.
Ska själv koda in några grejer som inte är standard. Kodat en del saker på min nuvarande Scout

Jag har fått på mig att hitta valfri tjänstebil med max 150co2 i utsläpp, 7.5 pbb ink vinterhjul.
Vill gärna ha webasto eller liknande då det lär bli lite bilåkande. Är 193 cm lång så inga låga bilar som jag måste veckla mig in i :).
Har ni några förslag på något som ni tycker är bra eller som jag borde kolla på.
Jag har inte möjlighet att ev ladda hemma.

Tyskarna är normalt väldigt trevliga för längre personer. Förarstol brukar gå dra bak klart längre än för konkurrenter.
Och när det gäller utsläpp så är väl nu BMW i täten (tills de blir avslöjade de också) tillsammans med MB

Hur tänker ni numer gällande diesel kontra bensin? Jag struntar i eventuella miljözoner, mitt körande är motorväg ute i landet. Bonus malus verkar göra det samma diesel kontra bensin på de modeller jag jämfört. Avdraget per tjänstemil för diesel och bensin gör ungefär samma förlust per tjänstemil med dagens bränslepriser (sen kan man tycka att det är intressant att det är småbilar staten tycker att man ska få köra för att avdraget ska motsvara verklig drivmedelskostnad numer).

Börjar titta på bensinare, men det skulle innebära ett par dl mer/mil eller en 20-25 papp ökade drivmedelskostnader per år.
Men har man Euro 6-klassad diesel borde man inte ha några problem under lång tid.

Har ringt och bokat tid.....men avbokat.
Har mailat och ställt frågor....men tvekat.

Vet inte om jag vågar när det är leasing. För lite insatt i vad konsekvenserna skulle kunna bli vid tex service om det syns något? Dessutom är OBD porten upptagen med körjournal från Automile (om OBD nu används för chip-styrdon).

Nu när vintern närmar sig kommer jag nog inte göra det ändå.

Skulle något hända lär det inte bli roligt. VAG har väl inte rosat marknaden ens för sina egna motorbrister. Kan tänka mig hur det låter när det upptäcks att bilen är trimmad.
Nu påstår sig väl de stora seriösa "ekonomi-trimmarna" att de själva lämnar garantier, men hur långt de sträcker sig har jag inte kollat upp.
Kan ju tänka mig att växellåda och drivlinan får ta fruktansvärt med stryk.
Är det fortfarande akilleshäl hos VAG'are?

Går ju själv i samma funderingar, fast jag har gott och väl så det räcker och blir över under huven.

Är det fortfarande akilleshäl hos VAG'are?
DSG-lådorna var ju riktigt usla ett tag men de har väl blivit lite bättre om jag förstått det hela rätt.

Drivlinan i sig brukar inte ta så mycket stryk när man trimmar - den är allt som oftast överdimensionerad så det räcker till och blir över. Det som tar stryk är dock koppling på manuella bilar samt automatlådor.

Sedan har vi hela problematiken med själva motorn. Trim fungerar allt som oftast bra just eftersom man utnyttjar det under väldigt korta stunder när man kör, även om man buskör. Dock är det väl så att de flesta fabrikanter blir allt snävare i sina dimensioneringar. Jag har själv kört SAAB 9000 i många år och den kan man ju trimma nästan hur mycket som helst med mer eller mindre orginal-prylar utan problem. Det är så mycket marginal i allt att det inte är några som helst problem. Jag brukar likna det vid att man kan använda grus istället för olja och motorn fortsätter fungera. Tittar man däremot på motorn SAAB satte i 9-5:eek:rna, så är situationen en helt annat. Där har marginalerna snävats in och det är helt normalt att köra slut på en motor efter ca 40k mil. Sköter man dock motorn rätt så håller den givetvis längre än så, men den är ofantligt mycket känsligare och det krävs inte alls mycket trim innan man måste börja byta prylar i motorn för att det ska fungera.

Tyskarna är normalt väldigt trevliga för längre personer. Förarstol brukar gå dra bak klart längre än för konkurrenter.
Och när det gäller utsläpp så är väl nu BMW i täten (tills de blir avslöjade de också) tillsammans med MB
Jag bytte från en BMW 420d Gran Coupe 2016 till Mercedes E220d. Och gick från 6.8 till 4.8 blandad körning med lika många hästar ungefär (194). Helt sjukt, och skulle nog kunna få ner den en bit till om jag ansträngde mig.

I övrigt är det den bästa bilen jag någonsin haft (kört 1400 mil sen i slutet av Maj). Förutom ovan har jag haft Mercedes E240, BMW 525d, Audi A6, Volvo 240/940/V40, Toyota Corolla och Saab 9000. Om jag kommer ihåg rätt.

Börjar titta på bensinare, men det skulle innebära ett par dl mer/mil eller en 20-25 papp ökade drivmedelskostnader per år.
Men har man Euro 6-klassad diesel borde man inte ha några problem under lång tid.

Mm, blev en diesel efter en del funderande för min del, det som avgjorde var just totalekonomin:
40.000kr billigare i inköp jämfört med samma modell med bensin
2 dl mindre per mil
Samma fordonskatt på bägge modeller

Den här var intressant att läsa också:
”Helt fel att avråda från köp av dieselbilar” | SvD

Sen får jag strunta i att köra i sthlm city, har ju redan låst ut mig från någon gata eftersom jag envist håller fast vid dubbade vinterdäck (jag prioriterar att kunna få stopp på bilen när/om det behövs, men så är jag egoistisk också)

Last edited:
Mm, blev en diesel efter en del funderande för min del, det som avgjorde var just totalekonomin:
40.000kr billigare i inköp jämfört med samma modell med bensin
2 dl mindre per mil
Bensinare brukar vara billigare i inköp? Så kör man mycket diesel, lite bensin.
Det trodde jag, men det kanske inte gäller på den modellen.

Toppen