Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Min senaste bokning fick jag dela upp i fyra olika bokningar, samtliga fanns online, men agenten såg inte en enda ledig plats vid alla samtalen jag gjorde.

Två av bokningarna var med Saudia, som bekant endast släpper 1 plats, men agenten såg likaväl inte dom.

Därför tröttnade jag och blev tvungen att göra flera bokningar på samma resa.

Uppenbarligen så skiljer sig tillgången online mot vad som kan bokas av agenten.
Så detta problem gäller inte bara vid ombokning.

Min senaste bokning fick jag dela upp i fyra olika bokningar, samtliga fanns online, men agenten såg inte en enda ledig plats vid alla samtalen jag gjorde.

Två av bokningarna var med Saudia, som bekant endast släpper 1 plats, men agenten såg likaväl inte dom.

Därför tröttnade jag och blev tvungen att göra flera bokningar på samma resa.

Uppenbarligen så skiljer sig tillgången online mot vad som kan bokas av agenten.
Så detta problem gäller inte bara vid ombokning.
Var dom tillgängliga online som en hel resa?

Jag har en bokning i Business longhaul med ett Sky Team bolag. Så i helgen dök det upp ett ben med en annan operatör och faktiskt hela benet från ARN i Awardfares. Perfekt helt enkelt! Snabb koll på SAS sidan och jodå, den var bokningsbar i business online en väg. Lätt värt 750 kr per pers så jag ringde in.
"Nej, den ser inte jag. Kan bero på att den inte uppdaterats."
Så jag la på. Kollade igen några timmar senare och visst fanns den kvar. Nytt samtal och ny kvinna. Nytt " nej den finns inte". Nytt argumenterande.
Så jag provade att boka. Gick bra fram till betalningsdags. Där stannade jag. Hade naturligtvis inte gått att jag bokat och fört över till min befintliga bokning som jag ville.
Jag backade ur bokningen och gjorde ny sökning. Inga platser kvar.
Väntade en timme, ny sökning och vips så fanns dom där igen.
Hur kan det finnas såväl på Awardfares som på hemsidan men inte hos agenterna???
Det är skillnad på ny bokning och befintlig. De har olika tillgänglighet.

Sen vore det ju kul ifall man började särskilja dem. "Flygbonuspoäng", "Flygnivåpoäng","Partnerbonuspoäng" och "Partnernivåpoäng". Kaoset vore komplett :D
Du gör det för enkelt. Man måste ju minst göra det lika tillkrånglat som Miles and More, så minst tre olika varianter av flygnivåpoäng: influgna med SAS i business, övriga med SAS respektive med övriga Skyteam.

Skulle nog säga att den sistnämnda gruppen är de största förlorarna med Amex Elite. Barnfamiljer som bara kan resa på skolloven och måste planera sina resor ett år i förväg och bara vill resa i business. Är nog en hel del från den gruppen som röstar med fötterna och bränner av sina sista poäng + vouchers innan de säger upp korten.
Fast vi har alltid varit 4 och alltid fått åka på lov sen tidigt 10-tal. Alltid gått. Visst va tillgängligheten mkt mkt bättre 2016 än nu men ändå åka 2 ggr med sky team på lov (påsk o jullov) och en till bokad på sommar. Det går med rätt planering.

Fast hon/dom hittade inte platserna i systemet ens för en nybokning enkel sträcka. Fanns online som sagt...
Hur vet du att agenten sökte rätt?
Hänt massvis av ggr att de inte ser, ringer man igen och ber dom bara boka helt ny bokning utan att nämna några andra bokningar så hittar de helt plötsligt platserna.

Som flera redan sagt, det du ser på awardfares är platser tillgängliga för nybokningar. Ofta går de kombinera i befintlig bokning, men inte alltid.

Utmaningen nu är ju också att tillgången i ekonomin blivit sämre än vad det var i business innan till vissa destinationer. Vissa flyg som fanns t&r för 9 pers i business för 1 år sedan släpps idag bara ena vägen i eco. Går inte ens hitta t&r i eco när man är bunden till lov (och då pratar jag inte om BKK utan är relativt flexibel).

Toppen