Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Man kanske kan kompromissa lite och bara erbjuda poängresor i business för poäng insamlade på flyg eller om man har flugit ihop ett Diamond. Resten får nöja sig med ekonomiklass (och premium economy).

P.S.: Jag känner verkligen hatet strömma mot mig när jag postar detta. :)
Som boende utanför Skandinavien skulle detta göra bonusresor betydligt mer rättvist, eftersom vi utanför Skandinavien inte har tillgång till statusintjäning via kort, ej poängrabatter (2-4-1, etc.), och ej heller poängkampanjer (rabatt till destinationer). Så kör på med brutala idéer! :-D

Man kanske kan kompromissa lite och bara erbjuda poängresor i business för poäng insamlade på flyg eller om man har flugit ihop ett Diamond. Resten får nöja sig med ekonomiklass (och premium economy).

P.S.: Jag känner verkligen hatet strömma mot mig när jag postar detta. :)
Vilket tjänar SAS mera på, poäng från flyg eller poäng sålda till partners? Låt det bestämma.

Sen vore det ju kul ifall man började särskilja dem. "Flygbonuspoäng", "Flygnivåpoäng","Partnerbonuspoäng" och "Partnernivåpoäng". Kaoset vore komplett :D

Jag har en bokning i Business longhaul med ett Sky Team bolag. Så i helgen dök det upp ett ben med en annan operatör och faktiskt hela benet från ARN i Awardfares. Perfekt helt enkelt! Snabb koll på SAS sidan och jodå, den var bokningsbar i business online en väg. Lätt värt 750 kr per pers så jag ringde in.
"Nej, den ser inte jag. Kan bero på att den inte uppdaterats."
Så jag la på. Kollade igen några timmar senare och visst fanns den kvar. Nytt samtal och ny kvinna. Nytt " nej den finns inte". Nytt argumenterande.
Så jag provade att boka. Gick bra fram till betalningsdags. Där stannade jag. Hade naturligtvis inte gått att jag bokat och fört över till min befintliga bokning som jag ville.
Jag backade ur bokningen och gjorde ny sökning. Inga platser kvar.
Väntade en timme, ny sökning och vips så fanns dom där igen.
Hur kan det finnas såväl på Awardfares som på hemsidan men inte hos agenterna???

Jag har en bokning i Business longhaul med ett Sky Team bolag. Så i helgen dök det upp ett ben med en annan operatör och faktiskt hela benet från ARN i Awardfares. Perfekt helt enkelt! Snabb koll på SAS sidan och jodå, den var bokningsbar i business online en väg. Lätt värt 750 kr per pers så jag ringde in.
Så jag la på. Kollade igen några timmar senare och visst fanns den kvar. Nytt samtal och ny kvinna. Nytt " nej den finns inte". Nytt argumenterande.
Så jag provade att boka. Gick bra fram till betalningsdags. Där stannade jag. Hade naturligtvis inte gått att jag bokat och fört över till min befintliga bokning som jag ville.
Hur kan det finnas såväl på Awardfares som på hemsidan men inte hos agenterna???

Är det inte så att de infört en ny typ av bonusbiljetter som endas är tillgängliga för nybokning?

När du försöker boka dem reserveras de väl tillfälligt av systemet och återkommer först lite senare som tillgängliga för bokning.

Vilket tjänar SAS mera på, poäng från flyg eller poäng sålda till partners? Låt det bestämma.

Sen vore det ju kul ifall man började särskilja dem. "Flygbonuspoäng", "Flygnivåpoäng","Partnerbonuspoäng" och "Partnernivåpoäng". Kaoset vore komplett :D

Det låter som en administrativ mardröm. Samtliga backendutvecklare säger upp sig på stället och går hem.

Troligen en typ av married segments som strular. Fast istället för ”klassisk” married segments där sträcka A måste kombineras med sträcka B handlar det här om att sträcka B (platserna du ser online) inte kan kombineras med sträcka A (sträckor du redan har i din bokning). Vanligt med AF/KLM men även andra bolag.
Är det inte så att de infört en ny typ av bonusbiljetter som endas är tillgängliga för nybokning?

När du försöker boka dem reserveras de väl tillfälligt av systemet och återkommer först lite senare som tillgängliga för bokning.
Nej ingen ”ny typ av bonusbiljetter” har införts. Gamla hederliga married segments som spökar enl ovan.

Troligen en typ av married segments som strular. Fast istället för ”klassisk” married segments där sträcka A måste kombineras med sträcka B handlar det här om att sträcka B (platserna du ser online) inte kan kombineras med sträcka A (sträckor du redan har i din bokning). Vanligt med AF/KLM men även andra bolag.
Fast hon/dom hittade inte platserna i systemet ens för en nybokning enkel sträcka. Fanns online som sagt...

Vad säger erfarenheten, släpps det oftast på med awardbiljetter när vi närmar oss >2månader från utresa?
Letat feeder i ett halvår, men med dessa nya biljettregler och agenter som säger att det inte går att boka feeder i annat än SAS-flyg så blir det alltid en jävla massa diskussioner på telefonen.

Kikar jag på feeders en månad fram från idag så kryllar det av det. Men sen ska det ju gå att boka på sin egna bokning också.... :)

Fast hon/dom hittade inte platserna i systemet ens för en nybokning enkel sträcka. Fanns online som sagt...
Det beror på att de hade din bokning öppen. Ber man agenten gå ur bokningen så ser de platserna. Går ju dock ändå inte att lägga in i bokningen så det hjälper inte.

Som vanligt saknar många agenter kompetens och de verkar ha blivit upplärda att ”vet du inte vad något beror på så drar du bara till med något och försöker låte nog säker för att kunden ska tro dig” vilket leder till alla möjliga konstiga förklaringar.

Toppen