Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Beror nog lite på vem av cheferna det är som intervjuats:)
IMG_8214.jpeg

Risken är ju att gemene man i allt högre utsträckning skaffar SAS brandade kort för att kunna flyga ’gratis’ (i business) vilket gör att det blir ännu större tryck på de få bonusplatser som finns. Så länge EB programmet växer men utan att antalet släppta bonusplatser växer i samma takt kommer det bara blir värre, det är i alla fall min analys

• Gilla
Reactions: Gus
Risken är ju att gemene man i allt högre utsträckning skaffar SAS brandade kort för att kunna flyga ’gratis’ (i business) vilket gör att det blir ännu större tryck på de få bonusplatser som finns. Så länge EB programmet växer men utan att antalet släppta bonusplatser växer i samma takt kommer det bara blir värre, det är i alla fall min analys
Vi är väl redan där. Tidigare läste man mest om Eurobonus och bonusresor i nischade forum men nu ser man ju folk som tipsar om bonusresor på TikTok/Instagram mm även utanför dessa forum.

Tycker mig framförallt se två relativt stora grupper med SAS-kort utanför detta forum:
1. De som nöjer sig med eco
2. Folk som skaffat Amex (främst Elite) med fel förväntningar och gnäller konstant över att de inte lyckas boka hela familjen till BKK över julen.

Grupp 1 påverkar väl inte tillgängligheten i business nämnvärt. Hoppas även att SAS löser parner award i premium eco snarast. Dels för att jag själv kan tänka mig att t.ex. åka premium economy på dagflyg österut och business hem. Men framförallt för att jag tror att grupp 1 skulle växa om man inkluderar de som kan nöja sig med premium eco.

Grupp 2 har antagligen alltid funnits men läser man andra forum än detta tycker jag mig se att den gruppen vuxit kraftigt de senaste åren. Förhoppningsvis är de tillräckligt missnöjda för att inte bara gnälla utan för att löpa linan ut och sluta samla poäng.

Nu har vi ju inget reellt inflytande över utkomsten men är det inte lite fel att hoppas på att de slutar samla poäng? Ju fler som samlar poäng desto större blir intäkterna för SAS och ju större press har de på sig att erbjuda tillgänglighet både av egenintresse och ökat antal klagomål.

Nu har vi ju inget reellt inflytande över utkomsten men är det inte lite fel att hoppas på att de slutar samla poäng? Ju fler som samlar poäng desto större blir intäkterna för SAS och ju större press har de på sig att erbjuda tillgänglighet både av egenintresse och ökat antal klagomål.
Nja, så länge folk fortsätter att betala för poängen (inkl. genom kreditkort) har SAS ingen större press på att lösa bättre tillgänglighet. Och SAS försäljning av poäng går onekligen bra.

Dessutom styr SAS bara delvis tillgängligheten om vi även inkluderar partner awards och rent allmänt är min uppfattning att trenden även i andra program/allianser är att erbjuda sämre tillgänglighet till partners. I kombination med att det är tydligt att det blivit ”för” mainstream att samla poäng tror jag att de enda lösningarna är:

1. Färre som samlar poäng (eller i alla fall färre som vill boka business)
2. Kraftigt höjda poängpriser

Jag är fine med båda alternativen.

Grupp 2 har antagligen alltid funnits men läser man andra forum än detta tycker jag mig se att den gruppen vuxit kraftigt de senaste åren. Förhoppningsvis är de tillräckligt missnöjda för att inte bara gnälla utan för att löpa linan ut och sluta samla poäng.
Skulle nog säga att den sistnämnda gruppen är de största förlorarna med Amex Elite. Barnfamiljer som bara kan resa på skolloven och måste planera sina resor ett år i förväg och bara vill resa i business. Är nog en hel del från den gruppen som röstar med fötterna och bränner av sina sista poäng + vouchers innan de säger upp korten.

Man kanske kan kompromissa lite och bara erbjuda poängresor i business för poäng insamlade på flyg eller om man har flugit ihop ett Diamond. Resten får nöja sig med ekonomiklass (och premium economy).

P.S.: Jag känner verkligen hatet strömma mot mig när jag postar detta. :)

Man kanske kan kompromissa lite och bara erbjuda poängresor i business för poäng insamlade på flyg eller om man har flugit ihop ett Diamond. Resten får nöja sig med ekonomiklass (och premium economy).

P.S.: Jag känner verkligen hatet strömma mot mig när jag postar detta. :)

Vadå vad menar du, ska man ärligt tjäna ihop poängen!!

Är man smart med hyrbilar och reflexvästar är det ju en mänsklig rättighet att man ska få flyga Biz och klinga champagneglasen!

triggered.jpg

Toppen