Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Längesen jag sökte direkt på SAS sida, men är lågpriskalendern där man hade månadsvy och poäng helt borta? Den tyckte jag funkade OK.
 
Har aldrig använt awardfares men däremot frekvent användare av awardhacks på *A-tiden.

Denna vecka har jag bokat ToR i business för två till ICN, SEZ och JFK allt genom SAS verktyg. Vill inte säga att det är pga lägre konkurrens om platserna för att awardfares inte fungerar som tidigare men måste ju vara ett faktum att om dessa verktyg inte fungerar och SAS verktyg är tidsödande så blir det lättare att få tag på platser för oss som är villiga att lägga tiden på dessa tidsödande sökningar.
 
Hade man bara infört en sida med månadskalender, möjlighet att filtrera på klass i kalendervyn, nonstop only och filtrera bort bolag med 2x så hade behovet av Awardfares inte funnits. ...
Utmaningen är att när scrapers har etablerat sin affär så är det otroligt svårt att få ner söktrycket även om SAS bygger världens bästa sök.
Säg att de gör det och 50% av betalande kunder försvinner från scraper1. Detta kommer inte att ändra hur ofta/mycket de skrapar, de behöver fortfarande all data hos sig.
Det kanske är till och med så att de intensifierar sina scrapes, för att visa att de visst är relevanta och värdefulla trots att någon annans verktyg blivit bättre.

Det faktum att vi (både vi som kunder och SAS som leverantör) tycker att det ens är nästan acceptabelt att för att boka en bonusresa från Stockholm till <varsomhelst> så ska man först boka en resa från <någonannanstans> till <varsomhelst>, och därefter ringa in och stå i telefonkö och sedan argumentera med kundtjänst ett antal gånger för att få "koppla på" flygresan från Stockholm (som man helst ska veta heter "feeder" så att att kundtjänstmedarbetaren tar rätt betalt) är ärligt talat helt absurt.

Dessutom ska man veta vilka dessa <någonannanstans> är någonstans, och man måste prova att söka från samtliga sådana <någonannanstans> innan man htitar något.

Dels skapar detta en otrolig massa fler sökningar än vad som borde behövas för vanliga användare. Dels skapar det en marknad för tjänster som folk är villiga att betala ganska mycket för, för att slippa det.

Jag köper helt @Peter G argument om att det skapar en massa merjobb för SAS. Men dessa extrema begränsningar i kombination med dålig tillgänglighet (jag skulle iofs säga att dålig tillgänglighet bara gäller SAS awards -- för Sky awards är den usel. Så länge man bara räknar premium-kabin, vilket är där man kan få värde för sina poäng) för att SAS själva skapar behovet av workarounds. Lös de två, så försvinner snabbt en stor del av efterfrågan på dessa tredjepartstjänster, och därmed lasten.
Jag tänkte inte ens på denna, och det är ju hur relevant som helst. Alla skyteams award kräver ju otroligt många sök och dessutom telefon-bokning. Jag gjorde själv en bokning häromdagen och trots att jag tack vare tips visste rutt samt en god hum om datum och antal platser gick det åt kanske 100 sökningar för att hitta avresa och retur samt ett antal tröstlösa försök att hitta anslutningar. Skulle jag bokat detta utan ett tips, så skulle det lätt behövts tusentals slumpmässiga sök för att ens veta att det fanns platser.
 
Här är en kanske sedelärande (och sann, ävenom jag nu inte längre kan alla detaljer) historia.

För några årtionden sedan kom en britt på en lysande idé. Folk gillade IKEA möbler men ogillade att montera. Han startade helt enkelt ett företag som sålde IKEA-möbler, hemkörda och monterade. All in one, man köpte möbel X färdig och klar i vardagsrummet. Affären var lysande, och den hittade alltså ett segment av kunder som dels redan var IKEA-kunder men som ibland avstod från köp för att det var för jobbigt, dels kunder som inte alls handlade på IKEA eftersom de redan på förhand sorterat bort det pga av monteringen. Killen tjänade fläsk och IKEA fick mer business. Allt frid och fröjd?

Tvärtom, IKEA reagerade snabbt. Dels legalt kastade man grus i maskineriet genom att göra sedvanliga åtgårder för att skdda sitt varumärke mm.
Dels började man omedelbart, i tysthet, preparera för att själva göra exakt samma sak. Så när man stört den nystartade verksamheten ett tag gick man ut världen över med monteringsservice och hemkörning. De såg också att idén genererade mer business, men man var inte beredd på att avstå från intäkter - ingen annan skulle in i deras värde-kedja.

Så en del företag reagerar instinktivt och skyddar sin värdekedja.
 
Möjligheten att hålla bonusresor hade också underlättat. T.ex att kunna skapa en bokning endast med långa segmenten på hemsidan. Då mot en avgift på t.ex 150kr motsvarande feeder fee. Poäng och voucher dras i samband med att man håller bokningen. På så sätt förhindrar man att folk missbrukar tjänsten och skapar oändligt med bokningar bara för att sitta på platser.

Sedan möjligt att ringa in om man vill göra ändringar på befintliga resan t.ex lägga på feeders. Därefter biljettera. Då slipper man hela processen att bokningen ska skickas på kö igen till back office, minska risken att biljettering glöms bort och platser försvinner, etc.

Eller bara bygga ett väl fungerande system för poängdragning istället för nuvarande som kostar enorma mängder i tid och administration.
 
Kan bara också skriva under på bra och intressanta inlägg men jag måste erkänna att jag ändå inte riktigt förstår hur allt detta är ett hinder för SAS själva att tillhandahålla ett vettigt, acceptabelt sökverktyg.
En enkel kalendersök, precis som dom har med sina egna bonusresor, skulle lösa mycket. Vill jag flyga CPH-BKK i Business kan jag då lätt se vilka datum det finns tillgängligt som partneraward hos EB, och slipper göra 100 sökningar på olika datum.
 
Här är en kanske sedelärande (och sann, ävenom jag nu inte längre kan alla detaljer) historia.

För några årtionden sedan kom en britt på en lysande idé. Folk gillade IKEA möbler men ogillade att montera. Han startade helt enkelt ett företag som sålde IKEA-möbler, hemkörda och monterade. All in one, man köpte möbel X färdig och klar i vardagsrummet. Affären var lysande, och den hittade alltså ett segment av kunder som dels redan var IKEA-kunder men som ibland avstod från köp för att det var för jobbigt, dels kunder som inte alls handlade på IKEA eftersom de redan på förhand sorterat bort det pga av monteringen. Killen tjänade fläsk och IKEA fick mer business. Allt frid och fröjd?

Tvärtom, IKEA reagerade snabbt. Dels legalt kastade man grus i maskineriet genom att göra sedvanliga åtgårder för att skdda sitt varumärke mm.
Dels började man omedelbart, i tysthet, preparera för att själva göra exakt samma sak. Så när man stört den nystartade verksamheten ett tag gick man ut världen över med monteringsservice och hemkörning. De såg också att idén genererade mer business, men man var inte beredd på att avstå från intäkter - ingen annan skulle in i deras värde-kedja.

Så en del företag reagerar instinktivt och skyddar sin värdekedja.
Som konsument bryr jag mig bara om att få den produkten jag efterfrågar (med vissa undantag). Sen om det är SAS eller Awardfares som får mina slantar är sekundärt. Hade gärna låtit den kostnaden gå till SAS direkt om det nu funkade någorlunda. Tror vi alla önskar en one stop shop för bonusresor.
 
Många frågor riktade till mig så försöker besvara så gott jag kan;

flygbolag, SAS inklusive, har moderna lösningar för att stoppa bad actors. bots i alla delar av ekosystemet - revenue skrap, award skrap etc. data är oerhört värdefullt så det är och förblir en kamp - när ett flygbolag stoppar en aktör påverkar det ofta någons affärsmodell och självklart försöker de återuppta verksamheten snarast.
Dock är även de mest exklusiva och eminenta lösningarna på marknaden inte perfekta - och inget flygbolag vill blocka en kund som var på väg att handla men blev klassad som bot - man gör allt för undvika det - revenue protection. Flygbolag tillåter besökare att söka och boka som gäst - vilket vidare försvårar träffsäkerheten - så mycket enklare om alla krävdes på ett login .

Det kommer återkommande i tråden att flygbolag skulle lägga avsevärt med tid och resurser på att stoppa 3:e partstjänster. Jag skulle säga att det beror på - lösningarna kräver ingen större insats bara för att det är fler scrapers, däremot justerar du dem utifrån vilka flöden som är ”utsatta”.
Men sjävklart görs investeringar av flygbolag för att hantera bot trafik oavsett om det är revenue eller award - infrastruktur är dyrt och snabba svarstider är guld värt, till detta att alla GDS bolag tar bra betalt och har fina avgifter om du ör ”abusive” i sökvolymerna - detta motiverar i sig flygbolag att säkra sina cachelösningar, men också att trafiken är så ”ren” som möjligt. En GDS gör ingen skillnad på om söket mot dem är revenue el award och historiskt har inte flygbolagens avtal med GDS förutsett den explosion av Meta tjänster, bots mm som alla ökar volymen. Går du tex in på momondo och söker ARN-EWR så kontaktar Momondo alla resebyråer de har avtal med som i sin tur kontaktar GDS - 1 sök blev plötsligt 30+ sök mot GDS.
Nuförtiden har avtalen börjat spegla detta, men det är fortsatt dyrt med sök och GDS tittar på ”look to book” ration vilket är en ”kpi” av värde när resebyrån alt flygbolaget ska förhandla sina gds avtal.

BankID mm för medlemmar är inte optimalt då flygbolag verkar globalt, man får hitta andra sätt att verifiera eller ”godkänna” medlemmar om man vill införa regler/begränsningar. Ålder på kontot funkar sällan då det bara leder till sleeper accounts som vaggar in dig i falsk trygghet - sen aktiveras de…

Sen har du balansen där du vill inspirera nya medlemmar samtidigt som du vill förhindra scrapers.
Ett sätt är inspirationssidor vart poängen kan ta dig med ditt flygbolag eller med alliansen. Här går det att hitta en bra balans mellan att kunna säkerställa nyfikenheten hos nya medlemmar, hantera bots, och skapa en bra upplevelse för dina fleråriga lojala medlemmar. Vi pratar ofta om att Customer experience och security inte alltid dansar optimalt tillsammans - man behöver hitta balansgången i varje säkerhetslösning som implementeras där kundupplevelsen inte tar för mycket stryk.
Här blir dock kunder mer och mer toleranta och ser värdet i skydd - t.ex. otp vid köp.

Jag bor själv inte nära ARN utan måste alltid flyga 1 segment för att ansluta till min egentliga awardresa och ibland 2 (CPH el AMS) . Jag förstår alla som upplever frustrationen att boka separata segment eller boka huvudsegmentet och sen ringa in och boka feeder segmentet, och försöka få dem sammanslagna till en PNR. det är tidskrävande av medlemmen och dyrt för flygbolaget att hantera.
Målbilden är full self-service såklart och att du kan boka en ”X” för feeder segmentet och t.ex. en I för huvudsegmentet (oavsett om det är SK el ST).
Och att du kan få detta i 1 sök, 1 PNR och helt utan att behöva kontakta kundtjänst.


Min egen uppfattning är att i stort sett ingenting som egentligen efterfrågas i denna tråd är något omöjligt eller något som inte tex SAS skulle vilja erbjuda i sina kanaler, men allt handlar om prioriteringar och allt för ofta om att vissa ”legacy-lösningar” måste byggas bort och medan det pågår måste du som flygbolag säkerställa att web, app, kundtjänst har fungerande flöden. ”Hur svårt kan det vara” har en helt ny innebörd för mig i flygbranschen jmf branscher där man bara har modern tech och inte legacy plus enormt komplex GDS-infra du också måste ta hänsyn till .

Jag fortsätter att läsa alla bra inspel här och ser fram emot att sammanställa dem.

Av ren nyfikenhet , i vilken turordning kommer följande önskemål som jag fångat upp i tråden samt tidigare ;

A. Kunna boka X-I (economy, business) mixat på webben direkt hos flygbolaget (inget krav att ringa in) i en PNR.
B: kunna boka Prem Eco Award med ST online
C: kunna använda Amex 2-4-1 för award om du är fler än 2 pax och applicera rabatten på de 2 dyraste resenärerna och inte behöva ringa in och boka dessa.
D: flex datum sök i partner award inkl kalendervy. Till detta topplista med populära destinationer i alliansen.
E: applicera flera Amex 2-4-1 kuponger i en och samma bokning. Tex du har 2 kuponger och ni är 4 resenärer - boka 1 PNR med 4 pax till halva priset.

För egen del : D-A-C-B-E
 
Last edited:
Jag skulle prioriera D-A-B-C-E, mest för att jag oftast åker ensam eller max med en till på award :)

Ps. Du röstade på D två gånger och glömde B ;)

Kul att du engagerar dig här och tar dig tiden att samla in svar!
 
Toppen