Utmaningen är att när scrapers har etablerat sin affär så är det otroligt svårt att få ner söktrycket även om SAS bygger världens bästa sök.Hade man bara infört en sida med månadskalender, möjlighet att filtrera på klass i kalendervyn, nonstop only och filtrera bort bolag med 2x så hade behovet av Awardfares inte funnits. ...
Jag tänkte inte ens på denna, och det är ju hur relevant som helst. Alla skyteams award kräver ju otroligt många sök och dessutom telefon-bokning. Jag gjorde själv en bokning häromdagen och trots att jag tack vare tips visste rutt samt en god hum om datum och antal platser gick det åt kanske 100 sökningar för att hitta avresa och retur samt ett antal tröstlösa försök att hitta anslutningar. Skulle jag bokat detta utan ett tips, så skulle det lätt behövts tusentals slumpmässiga sök för att ens veta att det fanns platser.Det faktum att vi (både vi som kunder och SAS som leverantör) tycker att det ens är nästan acceptabelt att för att boka en bonusresa från Stockholm till <varsomhelst> så ska man först boka en resa från <någonannanstans> till <varsomhelst>, och därefter ringa in och stå i telefonkö och sedan argumentera med kundtjänst ett antal gånger för att få "koppla på" flygresan från Stockholm (som man helst ska veta heter "feeder" så att att kundtjänstmedarbetaren tar rätt betalt) är ärligt talat helt absurt.
Dessutom ska man veta vilka dessa <någonannanstans> är någonstans, och man måste prova att söka från samtliga sådana <någonannanstans> innan man htitar något.
Dels skapar detta en otrolig massa fler sökningar än vad som borde behövas för vanliga användare. Dels skapar det en marknad för tjänster som folk är villiga att betala ganska mycket för, för att slippa det.
Jag köper helt @Peter G argument om att det skapar en massa merjobb för SAS. Men dessa extrema begränsningar i kombination med dålig tillgänglighet (jag skulle iofs säga att dålig tillgänglighet bara gäller SAS awards -- för Sky awards är den usel. Så länge man bara räknar premium-kabin, vilket är där man kan få värde för sina poäng) för att SAS själva skapar behovet av workarounds. Lös de två, så försvinner snabbt en stor del av efterfrågan på dessa tredjepartstjänster, och därmed lasten.
SAS egna resor ser jag inte som något problem där det du nämner finns. Problemet är partnerawards.Längesen jag sökte direkt på SAS sida, men är lågpriskalendern där man hade månadsvy och poäng helt borta? Den tyckte jag funkade OK.
En enkel kalendersök, precis som dom har med sina egna bonusresor, skulle lösa mycket. Vill jag flyga CPH-BKK i Business kan jag då lätt se vilka datum det finns tillgängligt som partneraward hos EB, och slipper göra 100 sökningar på olika datum.Kan bara också skriva under på bra och intressanta inlägg men jag måste erkänna att jag ändå inte riktigt förstår hur allt detta är ett hinder för SAS själva att tillhandahålla ett vettigt, acceptabelt sökverktyg.