Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Om vi lyfter blicken - hur anser ni att dessa olika ekosystem kan samexistera hållbart?
Återigen, tack för ett fantastiskt inlägg med många mycket genomtänkta och välformulerade argument!

Det som skaver för min del, är att situationen just nu så att säga spänner vagnen framför hästen; det läggs uppenbart väldigt mycket resurser på att motverka tredjepartstjänster (med betydande collateral damage på helt vanliga webbplatsbesökare), INNAN man har en fungerande egen lösning som kan användas istället för tredjepartstjänsterna! Resultatet blir att man angriper hela eurobonussystemet, då man gör det omöjligt att söka bonusresor.

Och för att förtydliga, jag förstår att det naturligtvis inte finns någon tillgång till resor som bara tredjepartstjänsterna hittar men inte SAS egna sök, utan poängen är att det finns så försvinnande få biljetter i förhållande till möjliga kombinationer av datum och flygplatser, att för att hitta en tur-och-retur-resa behöver man vanligtvis söka flera hundratals olika kombinationer, och sedan upprepa dessa sökningar varenda dag, för att ha någon som helst chans. Att hitta någonting med en eller ett par enstaka sökningar är mer likt att vinna på lotto. Det KRÄVS med andra ord någon form av systemmässig hjälp för att kunna ha en chans att hitta något, utan sådan hjälp så går sannolikheten att hitta något från "mycket låg" till "helt obefintlig".

Vad som krävs av SAS egen söktjänst är ungefär som du beskriver, "- Din egen sötmotor ska vara flexibel, enkel och snabb, låt kunden säga vart de vill åka - föreslå datum men även exakta datum. Addera prenumeration och ”Prebook auto for me - confirm within 24h or release”, plus som tillägg att man gör det möjligt att faktiskt söka feeder flights enligt de regler som finns; om jag vill åka t.ex. från ARN vore det tveklöst bra om jag kunde söka från ARN, istället för att behöva göra olika sökningar från ARN, CPH, LHR, AMS, CDG osv. Bara det skulle minska antalet sökningar med 80-90%!
 
Bankbranschen utsätts för liknande beteende jämt men då av kriminella. Det finns mångtal olika verktyg att köpa för att bedöma sannolikheten att en kund är en kund och inte bot/scraper. Jag hjälper nu implementera system som kollar på hela kedjan från enheten, genom nätet (från bankens edge och CDN, till faktiska affärs/betalsystemen). Man upptäcker spännande saker om sina egna (bankens) antaganden om vad är kriminellt beteende när man väl har all data.

Min upplevelse är att blockaden hos SAS är något grovt alternativt använder enklare verktyg. Om någon från SAS läser här, får de gärna skicka PM för ett samtal.
 
Angående begränsningar/krav på kontot som söker/prenumererar så skulle inte jag ha något emot tex:
* kontoålder (min 3-6 mån?)
Just detta hjälper inte, det kommer bli ett uppehåll ett litet tag, sen kommer det finnas konton i massor som legat och vilat 6 månader som man sen använder.

Vi har sett samma på bc med en del spam konton som legat vilande flera månader innan de börjar posta tex.
 
poängen är att det finns så försvinnande få biljetter i förhållande till möjliga kombinationer av datum och flygplatser, att för att hitta en tur-och-retur-resa behöver man vanligtvis söka flera hundratals olika kombinationer, och sedan upprepa dessa sökningar varenda dag, för att ha någon som helst chans. Att hitta någonting med en eller ett par enstaka sökningar är mer likt att vinna på lotto. Det KRÄVS med andra ord någon form av systemmässig hjälp för att kunna ha en chans att hitta något, utan sådan hjälp så går sannolikheten att hitta något från "mycket låg" till "helt obefintlig".
Det här.
Man kan tycka vad man vill om awardfares. Men om SAS inte har en ordentlig sökmotor och awardfares är blockat kommer mina poäng gå till stekpannor. Det var inte drömmen som såldes in till mig.
 
@Peter G

Verifierad kund - det är en bra startpunkt. Även om det leder till att stora mängder bot-konton skapas upp kommer det att gå att analysera sökningar, all statistik som look-to-book, populära destinationer / tider / klasser osv går att filtrera så att scrapers undantas tex 90-e percentilen av sökningar per konto. Dvs en vinst redan utan att förändra något i scrapingen.


Den rimliga och långsiktiga lösningen är att driva scrapers till licens-modell. Du är helt rätt på det med att erbjuda licens både på entusiastnivå och på affärsnivå.

Det kommer bara att gå om det är svårt och dyrt att vara anonym scraper. Gratis är gott och precis som du noterat lägger scrapers enorma insatser på att fortsätta ha gratis.

När en licensmodell finns skulle man kunna flagga konton med stort antal sökningar och/eller med många sökningar och noll bokningar. De kontona behöver man driva mot licens-modellen.

Det bör relativt enkelt gå att sätta ett tak på antal sökningar per konto. Fördelen att det inte drabbar vanliga användare, nackdelen att det driver skapande av nya botkonton. Det behövs då åtgärder för att minimera att konton skapas av botar och det kommer ändå inte att vara helt effektivt för att driva mot licens-modell.

En kreativ idé är att konton med stort antal sökningar alltid skickas till cachad data. De kan fortsätta göra miljoner sökningar utan att det driver GDS-kostnader. Men de får lite lägre prioritet mot en riktig medlem som tillåts söka live-data.

En idé, som inte bara handlar om scraping, är att SAS skulle erbjuda bättre tillgänglighet för högre tiers. Här kan finnas ett intresse från loyalty-management också. Och det är inte kontroversiellt i medlemskåren heller.
Kanske enklast att göra på SAS awards, men teoretiskt skulle det gå att ha på skyteams också.
Detta skulle göra att oauktoriserad scraping antingen inte får tilgång till det fulla utbudet av awards eller tvingas investera i konton som når status.


Det kan också finnas en attack-vinkel som inte är direkt scraping. Det skulle kunna uppstå, speciellt om deep-link till köp tillåts. Det är robotiserad resebyrå som tar över medlemmens konto, gör robotiserade sökningar för medlemmens räkning och genomför bokningen med medlemmens poäng och egna pengar. Sedan debiteras medlemmen en avgift. Dvs en målinriktad scraping på medlemsnivå som man får svårt att skilja från en vanlig medlem och därmed blir svår att begränsa från att göra miljoner sökningar utan att andra vanliga medlemmar drabbas. Vill man styra den typen av verksamhet mot en licens-modell behöver man nog bl.a. titta på att göra det otillåtet att lämna över sitt kontot till annan.
(Någon som vill öppna en robot-resebyrå med mig kan PM:a ;) )


Som många är inne på, så borde flygbolaget gör mer på sina egna lösningar. Om inget annat för att bryta spiralen med att fler och fler känner sig tvingade att använda scrapers som i sin tur skapar fler scrapers som i sin tur gör det ännu sämre för de so inte använder scrapers.
Det behöver inte vara monster-lösningen, men det behöver börja med förståelsen varför en del tjänster är populära.
Du är rätt på det med flexibilitet, men i det behöver inkluderas flexibilitet i rutt. Tex "i höst vill jag åka till USA i business".
Bevakning och auto-book är utsökta idéer som ett flygbolag lätt borde kunna implementera.
Om inget annat, så via Waitlist-mekanismen. Det behöver involvera revenue management så att man faktiskt överväger att släppa platser på avgång med efterfrågan på award. (Igen, enklare på sas award än skyteam)
 
Många bra tankar, känslor. förslag och åsikter i tråden!

När ett flygbolag sätter in begränsningar mot bots gör man det inte för att angripa en specifik aktör såvida inte en aktör använder specifika mönster och då kanske man skräddarsyr emot den enbart.
Hela grunden i scrapers oavsett om det är emot ett flygbolag, en hotell site, en nyhetsite etc - är just att uppfattas som att vara en mänsklig besökare.
Dvs du kan inte enkelt detektera och särskilja dem, gör du motaktioner blir det något trubbigt.

Problemet blir ofta när man skalar upp till sådana nivåer att siten i fråga får problem för riktiga kunder.
Jag vill nog påstå att ingen är ute efter varken tjänst X eller Y - men eftersom de alla använder samma approach blockas de av just samma anledning rakt av - flygbolaget vet aldrig vem som stoppats, bara att trafiken och kostnaderna återgår till förväntade nivåer. Ibland kommunicerar en aktör i forum eller i nyhetsbrev och då blir även flygbolagen medvetna vem minst 1 av aktörerna är. Jmf spekulationer.


Min erfarenhet efter att ha analyserat och hjälpt många flygbolag genom åren är att det inte är 1 aktör som skrapar samma data - du kan ha 10-50-200 aktörer som kör på lika hårt, skapar lika många konton per dygn för att genomföra sök och i slutändan upplever bolaget att bots står för 80-95 % av all trafik och det bara ökar och ökar. Allt för många vill tjäna pengar denna vägen och det syns inte minst på alla tjänster som poppar upp kontinuerligt. Sökmotorer, miles brokers mm.
Då sitter du inte och försöker förstå vem som belastar dig - du skyddar dig emot alla på en gång. Vissa upphör, andra justerar sitt ”bot program”, andra söker kontakt och ibland når man en överenskommelse om ”fair usage / fair play”. Alla flygbolag har olika syn och approach här men SAS har oftast varit en av de mest toleranta men med målbilden att det måste vara kontrollerade nivåer och göras på rätt sätt.

Arbetsbördan från de som skrapar är enormt mycket större än för dem som inför motåtgärder.

Många bolag har vissa begränsningar innan man tillåts göra sök och det är väldigt effektivt för att ha ”renare” trafik som du kan beräkna investeringar, satsningar osv utifrån. Bara en sådan sak som populära destinationer, look-to-book ratio, profil kvalitet mm mm blir enormt skevt och opålitligt när varje genuint sök efterföljs av 50-500 botsök.

I grunden existerar många av dessa tjänster för att de tillhandahåller sökfunktioner som uppskattas av programmens medlemmar, och många gånger för att de faktiskt förenklar både sökandet och tidsåtgången. flygbolag kan ju välja att inspireras och sedan göra det bättre själv (den som sitter på källdatan torde kunna göra just det) alternativt erbjuda tekniska lösningar till 3:e part som uppnår både hållbar skalbarhet, kontroll och kundnöjdhet, identifiering av sökkällan vilket då förbättrar analyser, investeringar osv.
Om man kombinerar dessa approacher uppnås nog förmodligen det optimala: för majoriteten av medlemmar räcker flygbolagens egen sökfunktion, sen finns godkända och spännande lösningar hos entusiaster resp partners för de som vill ha ännu mer finesser än vad kanske flygbolaget själv har tid att skapa och realisera.

Det typiska som händer när flygbolagen sätter in motåtgärder för att få ner trafiken, är att motparten ökar sin insats - så det är katten på råttan, råttan på repet. Frågan är hur ett flygbolag ska ställa sig juridiskt - är de utsatta för en attack, missbruk av tjänst, eller är det bara att acceptera att det är en del av att vara på nätet? . I USA är flygbolagen betydligt tuffare och det kan bli dyrt, riktigt dyrt. Det finns ett skäl att alla scrapers kör med anonymiseringstjänster.
Ingen vill generellt få trafiken kopplad till sig.

i slutändan sitter en kund som hittat en bra sökmotor som hjälper dem hitta sin bonusresa, och det ska inte underskattas och värdet det i sig skapar, dock är denne kund helt ovetande om ”fighten” där bakom
- frågan är bara om inte både flygbolag och bot-ägaren tillika 3:e parts sökmotorn borde inse att båda är här för att stanna så länge som möjligt , och då kanske man behöver hitta sätt att samverka utan att driva problem.

Satt jag i enskild beslutsposition eller blev tillfrågad av ett nytt flygbolag hur de ska tänka vore mitt recept något i stil med:
- Din egen sötmotor ska vara flexibel, enkel och snabb, låt kunden säga vart de vill åka - föreslå datum men även exakta datum. Addera prenumeration och ”Prebook auto for me - confirm within 24h or release”
- tillåt endast verifierade kunder att söka. Detta säkerställer ren data, korrekta analyser och bättre tydlighet runt genuin nyttjandegrad och investeringar att ta.
- erbjud en API lösning till 3:e part som både har free tier resp paid tier. För att passa entusiaster resp affärsdrivande tjänster där ute.
- tillåt dessa partners få login i sin tjänst och access till deeplinking (skjut medlemmen rakt in i flygbolagets betalsteg från sök hos 3:e part för att enkelt boka vad de precis funnit)
= hållbar lösning. Och där dagens scrapers får en möjlighet till en bättre , godkänd, stabil lösning och där partners har ett godkänt samarbete och transparens. En central cache skulle dessutom säkerställa att alla partners delar på identiska sök så länge availabiltyn kan anses giltig. Varje anrop mindre mot GDS är en besparing i infracost i flera led.

Jag kan inte uttala mig huruvida availability är bättre eller sämre hos SAS än hos andra ST bolag, bara att vad som än hittas i SAS tjänst är varken mer eller mindre än vad 3:e part skulle hitta (dock gör flera 3:e part det snabbare i dagsläget pga flex sök)

Dagens realitet är nog tyvärr inte hållbar för flygbolag över tid: Hur mycket du än skruvar upp kapaciteten i dina tjänster så blir antalet 3:e part tjänster fler och fler och söken är bortom all rimlig nivå, och tills något bättre är på plats blir det nog lite yxigt driftmässigt för både flygbolag och 3:e part.

Om vi lyfter blicken - hur anser ni att dessa olika ekosystem kan samexistera hållbart? Vilka ev ”regler” vore ok på ett FFP konto innan sök tillåts? Och vad vore rimliga nivåer, regler för en 3:e part att förlika sig med?

Om inte annat kan jag sammanställa det för en konstruktiv dialog med EuroBonus management!

Peter, jag förstår helt varför SAS behöver hantera trafiken som ni gör. Vi har ju pratat om det här tidigare, och jag vet att det inte handlar om att jaga enskilda aktörer, utan om att försöka få kontroll över en belastning som vuxit sig för stor. Samtidigt tror jag att det är viktigt att se varför trycket uppstår, för det handlar i grunden inte bara om teknik, utan om beteende.

Jag har själv, som du vet, utvecklat egna verktyg för att söka resor på ett sätt som passar mina personliga preferenser, men jag har aldrig lagt fokus på att försöka kringgå några begränsningar för inventory för partner-awards. Mitt fokus har alltid varit att sökupplevelsen kan bli bättre, utan att öka belastningen i det stora hela. En del av den utvecklingen har jag faktiskt diskuterat med dig tidigare, just kring hur jag tänker kring struktur, cache och flöden för sökalternativ.

Jag tror inte problemet är att systemen är felbyggda, utan att de används av en allt större grupp människor som inte hittar vad de söker. Det finns fler poäng i omlopp än det finns biljetter att boka, och det är just den obalansen som skapar det intensiva sökbeteendet. Om man inte hade poäng, skulle man inte söka. Och om man hittade något, skulle man sluta.

Om vi tar ett exempel: en medlem söker varje dag efter tillgänglighet till tio olika destinationer. Varje gång scannas ett sexmånadersfönster, alltså 168 sökningar per destination. Med tio destinationer blir det 1 680 sökningar, och eftersom de flesta söker både ut- och hemresa kan det dubbleras till 3 360 sökningar per dag. Fortsätter medlemmen tills den hittar något, blir det över en miljon sökningar per år, per person. Multiplicerat med miljontals medlemmar blir det lätt att förstå varför ni måste sätta begränsningar.

Samtidigt vet vi att tillgången till bonusresor faktiskt finns. Det finns upp till en halv miljon biljetter i SAS Award inventory, alltså SAS-metal. Jag förstår naturligtvis att ni som bolag vill att just dessa platser bokas i första hand, eftersom varje SkyTeam-award som bokas innebär en faktisk kostnad. Ur ett affärsperspektiv är det helt logiskt att styra medlemmarna mot SAS-metal i första hand.

Men ur kundens perspektiv ser det förstås annorlunda ut. När tillgången på de mest eftertraktade rutter eller datum saknas inom SAS-nätet, börjar sökningarna istället spilla över mot SkyTeam. Det är här volymerna sticker iväg, skulle jag gissa.

Jag förstår också att de som arbetar med tekniken inte har samma mål eller nyckeltal som de som ansvarar för lojalitetsprogrammet och poängförsäljningen.

Er nuvarande hantering av SAS awards visar att det finns smarta sätt att balansera detta. Den lösning ni har med ett mellanlager som reglerar tillgång och svarstider fungerar som en buffert och ger kontroll. Något jag tror skulle kunna fungera även för SkyTeam är om SAS själva aktivt hämtade och exponerade tillgängligheten på de mest populära linjerna, på samma sätt som i SAS Award Finder. Det skulle ge tydlig och kontrollerad transparens utan att behöva öppna hela systemet.

Samtidigt finns det en balansgång när det gäller hur länge sådan data hålls. Ett för långt cache-fönster leder lätt till att kunder försöker boka platser som redan är borta, vilket i sin tur ökar trycket på telefonsupporten. Därför tror jag att en automatisk bokningsfunktion, som du själv är inne på, vore ett bra kompliment. Då kan man hålla datan färsk utan att skapa onödiga sökningar.

Det vore förstås inte ekonomiskt hållbart om alla medlemmar verkligen lyckades boka SkyTeam-awards fullt ut. Och samtidigt, ett helt transparent system skulle kunna slå tillbaka kommersiellt. För vem fortsätter samla poäng om man redan på förhand ser att chanserna att boka det man vill nästan aldrig finns?

Och som jag sagt tidigare, vi som är aktiva här på forumet är inte de som skapar det stora trycket. Vi vet hur man söker, vi har tålamod och vi lyckas boka när möjligheten dyker upp. Det är den stora massan, de som samlat ihop 100 000 poäng med tron att de ska kunna resa business vart som helst, när som helst, helst under loven, som driver den största delen av trafiken. Självklart via 3:e part då de själva saknar tekniska möjligheter.

Jag tror därför att SAS har mycket att vinna på att utforska en mer kontrollerad modell där tillgänglighet, sökvolym och kundupplevelse balanseras bättre. Du vet var jag finns om du vill fortsätta diskussionen om hur en sådan lösning skulle kunna se ut i praktiken. Antingen via SAS eller via Eurobonus Award Planner som partner ;)
 
Lite förenklat är väl det enda som skiljer awardfares från SAS egen sökmotor just kalendervy, sök från/till flera destinationer samtidigt och alerts. Om de första två funktionerna erbjöds genom SAS skulle jag inte betala för awardfares. Jag skulle rentav betala SAS för en sådan sökmotor.

Sen kan man väl drömma om att kunna boka ben-för-ben online och aldrig behöva ringa in till kundtjänst igen.
 
Hade man bara infört en sida med månadskalender, möjlighet att filtrera på klass i kalendervyn, nonstop only och filtrera bort bolag med 2x så hade behovet av Awardfares inte funnits. I alla fall inte för min del. Gamla United sidan erbjöd exakt denna funktionalitet under tiden när SAS var med i Star Alliance. Fungerade kanon.
 
Det faktum att vi (både vi som kunder och SAS som leverantör) tycker att det ens är nästan acceptabelt att för att boka en bonusresa från Stockholm till <varsomhelst> så ska man först boka en resa från <någonannanstans> till <varsomhelst>, och därefter ringa in och stå i telefonkö och sedan argumentera med kundtjänst ett antal gånger för att få "koppla på" flygresan från Stockholm (som man helst ska veta heter "feeder" så att att kundtjänstmedarbetaren tar rätt betalt) är ärligt talat helt absurt.

Dessutom ska man veta vilka dessa <någonannanstans> är någonstans, och man måste prova att söka från samtliga sådana <någonannanstans> innan man htitar något.

Dels skapar detta en otrolig massa fler sökningar än vad som borde behövas för vanliga användare. Dels skapar det en marknad för tjänster som folk är villiga att betala ganska mycket för, för att slippa det.

Jag köper helt @Peter G argument om att det skapar en massa merjobb för SAS. Men dessa extrema begränsningar i kombination med dålig tillgänglighet (jag skulle iofs säga att dålig tillgänglighet bara gäller SAS awards -- för Sky awards är den usel. Så länge man bara räknar premium-kabin, vilket är där man kan få värde för sina poäng) för att SAS själva skapar behovet av workarounds. Lös de två, så försvinner snabbt en stor del av efterfrågan på dessa tredjepartstjänster, och därmed lasten.
 
Toppen