Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Det här tror jag kan vara en kanal in till att SAS ”lyssnar”. Varje enskild EBB som klagar på extremt mindre tillbud är lätt att vifta bort.
Däremot om AMEX tar upp det som negativt (då AMEX kommer förlora intjäning på färre kreditkort) är det större sannolikhet att SAS bjuder in till diskussion på ett annat sätt.
Bra ide!
Ofta är det många som slår på trumman och skriker att de ska lämna, verkligheten ser ofta annorlunda ut.

Men Amex Elite håller på att prisa ut sig nu för många med dessa höjningar och inget blir bättre.

Skulle vara intressant att veta den riktiga orsaken till varför det är så låg tillgänglighet för Eurobonus, utan floskler från olika parter.
 
Miles & More kräver (iaf tidigare) att man tjänat in 7500 miles innan man fick tillåtelse att söka efter bonusresor. Går saldot under det så stoppas möjligheten. Inte en perfekt lösning, men en twist till på temat kontovalidering.
Man skulle ju också tex kunna kräva att man en gång tjänar upp över x antal poäng, men att den därefter stannar "upplåst" för fler sök. Alltså håller en high watermark. Har du dragit in nog till en longhaul business så får du försätta söka efter det även efter att ditt saldo spenderats ner under den gränsen. Det minskar proglemet för vanligt folk, men gör det betydligt dyrare med throw away konton.
 
Ofta är det många som slår på trumman och skriker att de ska lämna, verkligheten ser ofta annorlunda ut.

Men Amex Elite håller på att prisa ut sig nu för många med dessa höjningar och inget blir bättre.

Skulle vara intressant att veta den riktiga orsaken till varför det är så låg tillgänglighet för Eurobonus, utan floskler från olika parter.
Jag håller med.
Skulle killgissa att dels handlar om kostnaden för SkyTeam platser vs. Vad SAS själva är villiga att erbjuda andra ST-members (AF/KLM + Virgin) i form av tillgänglighet plus vad SAS får betala.
Dels ger EB i sig SAS en bättre finansiell värdering vilket förmodligen spelar en högre roll för de ”nya” ägarna.
 
Tycker att det är svagt att man ännu inte lanserat Premium Eco för ST awards, något som man marknadsfört i Premium-kortet.

Hade inte SAS lanserat en avdelning som jobbar med AI? Räcker med simple "if and else" för att kunna generera reseförslag med award redemptions baserat på folks poängsaldon samt deras resehistorik. Man hade kunnat göra algoritmen gynnsam för SAS och rekommendera "bra" award redemption ur deras perspektiv så fick nördarna använda avancerat sök och få bättre värde. Hade skapat mycket värde för de okunniga som köper biobiljetter.
 
Det är nog däremot svårt att tro att nuvarande värdering på EB kan kvarstå långsiktigt om de inte förbättrar möjlgiheterna för medlemmarna att verkligen nyttja sina poäng.
Ja och nej. ”På sikt” - 3 år? Då har SAS hunnit uppdatera sin finansiella strategi gentemot ägarna då de brukar vara på tre års intervaller. Samtidigt växer EBB för SAS då fler medlemmar får fler poäng. Plus att ett värde är ett värde (som är positivt för ägarna).
Sedan, om ägarna skulle välja att se till ”kundnöjdhet” och konkurrens och kraftigt minskad vädering för EB skulle SAS nog bli mer villig att ”öppna upp” tillgängligheten. Men då det är relativt mjuka finansiella mått tror jag sannolikheten för det är väldigt låg.
 
Många bra tankar, känslor. förslag och åsikter i tråden!

När ett flygbolag sätter in begränsningar mot bots gör man det inte för att angripa en specifik aktör såvida inte en aktör använder specifika mönster och då kanske man skräddarsyr emot den enbart.
Hela grunden i scrapers oavsett om det är emot ett flygbolag, en hotell site, en nyhetsite etc - är just att uppfattas som att vara en mänsklig besökare.
Dvs du kan inte enkelt detektera och särskilja dem, gör du motaktioner blir det något trubbigt.

Problemet blir ofta när man skalar upp till sådana nivåer att siten i fråga får problem för riktiga kunder.
Jag vill nog påstå att ingen är ute efter varken tjänst X eller Y - men eftersom de alla använder samma approach blockas de av just samma anledning rakt av - flygbolaget vet aldrig vem som stoppats, bara att trafiken och kostnaderna återgår till förväntade nivåer. Ibland kommunicerar en aktör i forum eller i nyhetsbrev och då blir även flygbolagen medvetna vem minst 1 av aktörerna är. Jmf spekulationer.


Min erfarenhet efter att ha analyserat och hjälpt många flygbolag genom åren är att det inte är 1 aktör som skrapar samma data - du kan ha 10-50-200 aktörer som kör på lika hårt, skapar lika många konton per dygn för att genomföra sök och i slutändan upplever bolaget att bots står för 80-95 % av all trafik och det bara ökar och ökar. Allt för många vill tjäna pengar denna vägen och det syns inte minst på alla tjänster som poppar upp kontinuerligt. Sökmotorer, miles brokers mm.
Då sitter du inte och försöker förstå vem som belastar dig - du skyddar dig emot alla på en gång. Vissa upphör, andra justerar sitt ”bot program”, andra söker kontakt och ibland når man en överenskommelse om ”fair usage / fair play”. Alla flygbolag har olika syn och approach här men SAS har oftast varit en av de mest toleranta men med målbilden att det måste vara kontrollerade nivåer och göras på rätt sätt.

Arbetsbördan från de som skrapar är enormt mycket större än för dem som inför motåtgärder.

Många bolag har vissa begränsningar innan man tillåts göra sök och det är väldigt effektivt för att ha ”renare” trafik som du kan beräkna investeringar, satsningar osv utifrån. Bara en sådan sak som populära destinationer, look-to-book ratio, profil kvalitet mm mm blir enormt skevt och opålitligt när varje genuint sök efterföljs av 50-500 botsök.

I grunden existerar många av dessa tjänster för att de tillhandahåller sökfunktioner som uppskattas av programmens medlemmar, och många gånger för att de faktiskt förenklar både sökandet och tidsåtgången. flygbolag kan ju välja att inspireras och sedan göra det bättre själv (den som sitter på källdatan torde kunna göra just det) alternativt erbjuda tekniska lösningar till 3:e part som uppnår både hållbar skalbarhet, kontroll och kundnöjdhet, identifiering av sökkällan vilket då förbättrar analyser, investeringar osv.
Om man kombinerar dessa approacher uppnås nog förmodligen det optimala: för majoriteten av medlemmar räcker flygbolagens egen sökfunktion, sen finns godkända och spännande lösningar hos entusiaster resp partners för de som vill ha ännu mer finesser än vad kanske flygbolaget själv har tid att skapa och realisera.

Det typiska som händer när flygbolagen sätter in motåtgärder för att få ner trafiken, är att motparten ökar sin insats - så det är katten på råttan, råttan på repet. Frågan är hur ett flygbolag ska ställa sig juridiskt - är de utsatta för en attack, missbruk av tjänst, eller är det bara att acceptera att det är en del av att vara på nätet? . I USA är flygbolagen betydligt tuffare och det kan bli dyrt, riktigt dyrt. Det finns ett skäl att alla scrapers kör med anonymiseringstjänster.
Ingen vill generellt få trafiken kopplad till sig.

i slutändan sitter en kund som hittat en bra sökmotor som hjälper dem hitta sin bonusresa, och det ska inte underskattas och värdet det i sig skapar, dock är denne kund helt ovetande om ”fighten” där bakom
- frågan är bara om inte både flygbolag och bot-ägaren tillika 3:e parts sökmotorn borde inse att båda är här för att stanna så länge som möjligt , och då kanske man behöver hitta sätt att samverka utan att driva problem.

Satt jag i enskild beslutsposition eller blev tillfrågad av ett nytt flygbolag hur de ska tänka vore mitt recept något i stil med:
- Din egen sötmotor ska vara flexibel, enkel och snabb, låt kunden säga vart de vill åka - föreslå datum men även exakta datum. Addera prenumeration och ”Prebook auto for me - confirm within 24h or release”
- tillåt endast verifierade kunder att söka. Detta säkerställer ren data, korrekta analyser och bättre tydlighet runt genuin nyttjandegrad och investeringar att ta.
- erbjud en API lösning till 3:e part som både har free tier resp paid tier. För att passa entusiaster resp affärsdrivande tjänster där ute.
- tillåt dessa partners få login i sin tjänst och access till deeplinking (skjut medlemmen rakt in i flygbolagets betalsteg från sök hos 3:e part för att enkelt boka vad de precis funnit)
= hållbar lösning. Och där dagens scrapers får en möjlighet till en bättre , godkänd, stabil lösning och där partners har ett godkänt samarbete och transparens. En central cache skulle dessutom säkerställa att alla partners delar på identiska sök så länge availabiltyn kan anses giltig. Varje anrop mindre mot GDS är en besparing i infracost i flera led.

Jag kan inte uttala mig huruvida availability är bättre eller sämre hos SAS än hos andra ST bolag, bara att vad som än hittas i SAS tjänst är varken mer eller mindre än vad 3:e part skulle hitta (dock gör flera 3:e part det snabbare i dagsläget pga flex sök)

Dagens realitet är nog tyvärr inte hållbar för flygbolag över tid: Hur mycket du än skruvar upp kapaciteten i dina tjänster så blir antalet 3:e part tjänster fler och fler och söken är bortom all rimlig nivå, och tills något bättre är på plats blir det nog lite yxigt driftmässigt för både flygbolag och 3:e part.

Om vi lyfter blicken - hur anser ni att dessa olika ekosystem kan samexistera hållbart? Vilka ev ”regler” vore ok på ett FFP konto innan sök tillåts? Och vad vore rimliga nivåer, regler för en 3:e part att förlika sig med?

Om inte annat kan jag sammanställa det för en konstruktiv dialog med EuroBonus management!
 
Toppen