Först och främst, STORT tack för ett väldigt informativt, sobert och balanserat inlägg. Inlägg som detta är saker som gör detta forum väldigt speciellt och bra att ha! Så tack!
Många bolag har vissa begränsningar innan man tillåts göra sök och det är väldigt effektivt för att ha ”renare” trafik som du kan beräkna investeringar, satsningar osv utifrån. Bara en sådan sak som populära destinationer, look-to-book ratio, profil kvalitet mm mm blir enormt skevt och opålitligt när varje genuint sök efterföljs av 50-500 botsök.
Gällande denna bit, så hängde jag inte helt med. Du menar att det blir belastande att kolla ifall sökningarna kommer från genuina källor, eller hur menar du att det blir skevt? Menar du att man även analyserar sökningarnas innehåll, inte bara mängd och mönster? Så att även någon verkar ha "kvalitet på profilen" kan undersökas ifall de söker ofta på populära rutter, och sällan bokar?
Om vi lyfter blicken - hur anser ni att dessa olika ekosystem kan samexistera hållbart? Vilka ev ”regler” vore ok på ett FFP konto innan sök tillåts? Och vad vore rimliga nivåer, regler för en 3:e part att förlika sig med?
Som jag här tidigare lite allmänt nämnde, så tror jag det bästa är att ha ett antal regler eller tecken på att ett konto är genuint, och uppfyller kontot tillräckligt många så får man söka. Exempel kunde då vara:
-Kontoaktivitet i form av EB-transaktioner (inte köpta/flyttade poäng)
-Bekräftat ett kopplat kreditkort
-Flygresa på kontot (kanske t.o.m krav på att det är inom senaste 24mån om man vill vara riktigt hård)
-Tröskelvärde på hur många poäng man har, jmf med hurdan sökning man gör
Det kan finnas fler saker, och tanken är att även om man inte uppnår alla, så är det väl orealistiskt att någon genuint söker awards ifall de är utan poäng, inte flygit med SAS på 2 år, inte haft rimlig kontoaktivitet....
Då borde man kunna ändå fånga de som flyger SAS men vill se om det är värt att skjuta in poäng från t.ex. AMEX eller Scandic för att köpa en resa nu, ett exempel som nämndes tidigare som motargument mot "poäng på kontot begränsar sökningar hårt".
Som sista backstop kan man ha digital identitetsberäftelse, ifall man ändå faller mellan stolarna och är en äkta person. Blir säkert bara aktuellt för skandinaviska kunder, för rimlighetens skull.
Detta i kombination med att man ger alla 3e parter som vill ha access, tillgång till en gemensam cache av tillgänglighet. Och SAS borde då även, som man nu har med Award Finder, bygga en smidig överblick på tillgängligheten för att sedan göra en sista check när man faktiskt börjar boka.