Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Fast så som den är nu så fungerar den riktigt uselt, får ju timer-block titt som tätt. Och DET beror garanterat på att de försöker så gott som de kan att blocka de som missbrukar api:erna, problemet är bara att det inte är så träffsäkert, så det är den "vanliga kunden" som drabbas.

Jag vet vilka jag ser som bovarna i dramat här, men det betyder inte att jag är nöjd med grundtjänsten från SAS heller.
Absolut, det är sämre nu än någonsin.

Men min poäng är att det ALDRIG har varit bra nog för att kunna räknas som funktionellt. Bara lite mindre oanvändbart och frustrerande.

Så min poäng är att bolag som AF är en 100% helt integral del av Eurobonussystemet, helt nödvändigt för ekosystemet ska fungera. Om SAS faktiskt lyckas blockera ut dem på sikt så är det hela Eurobonussystemet som förlorar.

Det är ju något flygbolag (fritt ur minnet Finnair, men ska inte lava att det är dem) som i awardsök inte ens visar platser som man inte har poäng för att boka. Där finns det en effektiv spärr mot missbruk.

Det är ju något flygbolag (fritt ur minnet Finnair, men ska inte lava att det är dem) som i awardsök inte ens visar platser som man inte har poäng för att boka. Där finns det en effektiv spärr mot missbruk.
En tänkbar variant på det skulle ju kunna vara att man bara ser resor som man har minst 50% (eller säg 75%) av poängen för.. Då finns lockelsen kvar och driver ändå att folk jagar poäng (eftersom man kan se målet)...

Ja, kanske lika gärna kan skriva här innan CF och andra dammsuger platserna :) Fanns redan igår.

Virgin har släppt awards till sin nya rutt LHR-ICN, igår fanns 2+ biz platser mer eller mindre varenda dag från April och framåt.

Finns upp till 8 platser vissa datum. Sen är det ju coffin-class men ändå.
Tack Emil ! Mycket upskattat. Använde du SAS egna verktyg eller ?

SAS har ingen bra sökmotor för bonusresor , iaallafall inte Skyteam resor. Awardfares har en bra/fungerande sökmotor. SAS vill sälja bonusresor men bir svårt om folk inte kan söka. Awardfares vill tjäna pengar men blir svårt när SAS blockar. För mig är detta en utmärkt start för en diskussion om ett samarbete/uppköp.

Människor har kort minne. Nån gång, i samband med införandet av Skyteam award sök, så blev det faktiskt snabbare att söka (dock med begränsning av antal sök). Tidigare under Star Alliance sök, så tog varje sök många sekunder, ofta 30 sekunder per datum.
Det ursäktar ingenting. Tillgängligheten är värdelös och sökfunktionen är usel.

Finnair kräver inget saldo för att söka bonusresor. Däremot kräver Miles&More att man har ett litet saldo för att kunna söka. Skapar dock problem när man redan har en bokad bonusresa som poängen är låsta i och man behöver leta nya datum. Då är man utelåst från möjligheten att kunna söka.

Hopp om framtiden får man däremot när man ser dessa kommentarsfält.

Kan inte vara kul för AMEX att försöka sälja sitt kreditkort i betalda annonser och precis alla kunder i kommentarsfältet är missnöjda. Där hade man ju backat om man var eventuell kund.

Här hoppas man ju att AMEX kanske kan reagera och sätta ner foten mot SAS i någon slags utsträckning.
Det här tror jag kan vara en kanal in till att SAS ”lyssnar”. Varje enskild EBB som klagar på extremt mindre tillbud är lätt att vifta bort.
Däremot om AMEX tar upp det som negativt (då AMEX kommer förlora intjäning på färre kreditkort) är det större sannolikhet att SAS bjuder in till diskussion på ett annat sätt.
Bra ide!

Finnair kräver inget saldo för att söka bonusresor.
Sant, det ändrades för många år sedan.
Däremot visar sökningen bara tillgänglighet på utresan, eftersom kollen på tillräckliga poäng ligger i steg 2. Dvs man kan inte välja flyg och gå vidare utan att ha tillräckligt med poäng.

Dvs den som skrapar kan söka enkla resor utan begränsningar medan verkliga kunder är begränsade.

Toppen