Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Längesen jag sökte direkt på SAS sida, men är lågpriskalendern där man hade månadsvy och poäng helt borta? Den tyckte jag funkade OK.

Har aldrig använt awardfares men däremot frekvent användare av awardhacks på *A-tiden.

Denna vecka har jag bokat ToR i business för två till ICN, SEZ och JFK allt genom SAS verktyg. Vill inte säga att det är pga lägre konkurrens om platserna för att awardfares inte fungerar som tidigare men måste ju vara ett faktum att om dessa verktyg inte fungerar och SAS verktyg är tidsödande så blir det lättare att få tag på platser för oss som är villiga att lägga tiden på dessa tidsödande sökningar.

Hade man bara infört en sida med månadskalender, möjlighet att filtrera på klass i kalendervyn, nonstop only och filtrera bort bolag med 2x så hade behovet av Awardfares inte funnits. ...
Utmaningen är att när scrapers har etablerat sin affär så är det otroligt svårt att få ner söktrycket även om SAS bygger världens bästa sök.
Säg att de gör det och 50% av betalande kunder försvinner från scraper1. Detta kommer inte att ändra hur ofta/mycket de skrapar, de behöver fortfarande all data hos sig.
Det kanske är till och med så att de intensifierar sina scrapes, för att visa att de visst är relevanta och värdefulla trots att någon annans verktyg blivit bättre.

Det faktum att vi (både vi som kunder och SAS som leverantör) tycker att det ens är nästan acceptabelt att för att boka en bonusresa från Stockholm till <varsomhelst> så ska man först boka en resa från <någonannanstans> till <varsomhelst>, och därefter ringa in och stå i telefonkö och sedan argumentera med kundtjänst ett antal gånger för att få "koppla på" flygresan från Stockholm (som man helst ska veta heter "feeder" så att att kundtjänstmedarbetaren tar rätt betalt) är ärligt talat helt absurt.

Dessutom ska man veta vilka dessa <någonannanstans> är någonstans, och man måste prova att söka från samtliga sådana <någonannanstans> innan man htitar något.

Dels skapar detta en otrolig massa fler sökningar än vad som borde behövas för vanliga användare. Dels skapar det en marknad för tjänster som folk är villiga att betala ganska mycket för, för att slippa det.

Jag köper helt @Peter G argument om att det skapar en massa merjobb för SAS. Men dessa extrema begränsningar i kombination med dålig tillgänglighet (jag skulle iofs säga att dålig tillgänglighet bara gäller SAS awards -- för Sky awards är den usel. Så länge man bara räknar premium-kabin, vilket är där man kan få värde för sina poäng) för att SAS själva skapar behovet av workarounds. Lös de två, så försvinner snabbt en stor del av efterfrågan på dessa tredjepartstjänster, och därmed lasten.
Jag tänkte inte ens på denna, och det är ju hur relevant som helst. Alla skyteams award kräver ju otroligt många sök och dessutom telefon-bokning. Jag gjorde själv en bokning häromdagen och trots att jag tack vare tips visste rutt samt en god hum om datum och antal platser gick det åt kanske 100 sökningar för att hitta avresa och retur samt ett antal tröstlösa försök att hitta anslutningar. Skulle jag bokat detta utan ett tips, så skulle det lätt behövts tusentals slumpmässiga sök för att ens veta att det fanns platser.

Här är en kanske sedelärande (och sann, ävenom jag nu inte längre kan alla detaljer) historia.

För några årtionden sedan kom en britt på en lysande idé. Folk gillade IKEA möbler men ogillade att montera. Han startade helt enkelt ett företag som sålde IKEA-möbler, hemkörda och monterade. All in one, man köpte möbel X färdig och klar i vardagsrummet. Affären var lysande, och den hittade alltså ett segment av kunder som dels redan var IKEA-kunder men som ibland avstod från köp för att det var för jobbigt, dels kunder som inte alls handlade på IKEA eftersom de redan på förhand sorterat bort det pga av monteringen. Killen tjänade fläsk och IKEA fick mer business. Allt frid och fröjd?

Tvärtom, IKEA reagerade snabbt. Dels legalt kastade man grus i maskineriet genom att göra sedvanliga åtgårder för att skdda sitt varumärke mm.
Dels började man omedelbart, i tysthet, preparera för att själva göra exakt samma sak. Så när man stört den nystartade verksamheten ett tag gick man ut världen över med monteringsservice och hemkörning. De såg också att idén genererade mer business, men man var inte beredd på att avstå från intäkter - ingen annan skulle in i deras värde-kedja.

Så en del företag reagerar instinktivt och skyddar sin värdekedja.

Möjligheten att hålla bonusresor hade också underlättat. T.ex att kunna skapa en bokning endast med långa segmenten på hemsidan. Då mot en avgift på t.ex 150kr motsvarande feeder fee. Poäng och voucher dras i samband med att man håller bokningen. På så sätt förhindrar man att folk missbrukar tjänsten och skapar oändligt med bokningar bara för att sitta på platser.

Sedan möjligt att ringa in om man vill göra ändringar på befintliga resan t.ex lägga på feeders. Därefter biljettera. Då slipper man hela processen att bokningen ska skickas på kö igen till back office, minska risken att biljettering glöms bort och platser försvinner, etc.

Eller bara bygga ett väl fungerande system för poängdragning istället för nuvarande som kostar enorma mängder i tid och administration.

Kan bara också skriva under på bra och intressanta inlägg men jag måste erkänna att jag ändå inte riktigt förstår hur allt detta är ett hinder för SAS själva att tillhandahålla ett vettigt, acceptabelt sökverktyg.
En enkel kalendersök, precis som dom har med sina egna bonusresor, skulle lösa mycket. Vill jag flyga CPH-BKK i Business kan jag då lätt se vilka datum det finns tillgängligt som partneraward hos EB, och slipper göra 100 sökningar på olika datum.

Här är en kanske sedelärande (och sann, ävenom jag nu inte längre kan alla detaljer) historia.

För några årtionden sedan kom en britt på en lysande idé. Folk gillade IKEA möbler men ogillade att montera. Han startade helt enkelt ett företag som sålde IKEA-möbler, hemkörda och monterade. All in one, man köpte möbel X färdig och klar i vardagsrummet. Affären var lysande, och den hittade alltså ett segment av kunder som dels redan var IKEA-kunder men som ibland avstod från köp för att det var för jobbigt, dels kunder som inte alls handlade på IKEA eftersom de redan på förhand sorterat bort det pga av monteringen. Killen tjänade fläsk och IKEA fick mer business. Allt frid och fröjd?

Tvärtom, IKEA reagerade snabbt. Dels legalt kastade man grus i maskineriet genom att göra sedvanliga åtgårder för att skdda sitt varumärke mm.
Dels började man omedelbart, i tysthet, preparera för att själva göra exakt samma sak. Så när man stört den nystartade verksamheten ett tag gick man ut världen över med monteringsservice och hemkörning. De såg också att idén genererade mer business, men man var inte beredd på att avstå från intäkter - ingen annan skulle in i deras värde-kedja.

Så en del företag reagerar instinktivt och skyddar sin värdekedja.
Som konsument bryr jag mig bara om att få den produkten jag efterfrågar (med vissa undantag). Sen om det är SAS eller Awardfares som får mina slantar är sekundärt. Hade gärna låtit den kostnaden gå till SAS direkt om det nu funkade någorlunda. Tror vi alla önskar en one stop shop för bonusresor.

Toppen