Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Problemet med detta och varför många flygbolag har lagt ner med förutsägbara släpp (undantaget de som garanterar att bonusplatser släpps när schemat öppnar sig) är att det kannibaliserar försäljningen i för stor utsträckning. För 5-7 år sedan när det fanns betydligt färre poäng i omlopp så utgjorde bonusresor inte ett lika stort hot mot försäljningen av betalda biljetter. Idag är läget annorlunda där flygbolagen hellre avvaktar några månader med att släppa platser, då i intervaller beroende på beläggning/säsong. Sämre för medlemmarna då förutsägbarheten blir sämre. Bättre för flygbolaget att optimera sina intäkter.

Även om flygbolagen skulle börja släppa vid första släppet igen så kommer det att klagas precis som det gjorde förr att folk bokar upp platserna precis när de släpps. Ofta i spekulativt syfte.

Ok, jag förstår det resonemanget.
Men varför kan alla avios bolag och även Star Alliance (Lufthansa, Austrian, Turkish och Ethiopian åtminstone) göra det fortfarande?
Det är ganska många som gör det ändå, så det blir lite förvirrande för mig att SAS/Skyteam kan inte ha det…

Nä, det vill jag inte hålla med om. Inte på longhaul. Kanske någon enstaka linje, men knappast genomgående.

Om man tar t.ex. en resa till Thailand med max 1 stopp, så hittar man svårligen det för under 40 000 kr. Ofta kan det vara 60-70 000 kr. Samma resa kostar idag (utan 2-4-1) 165000 poäng. Med X2, skulle det innebära att man får ett värde av, absolut minimum, 12 öre per poäng utan 2-4-1, och 24 med, i bästa (värsta) fall. Vilket alltså kan närma sig 30-40 öre per poäng under andra tidpunkter. Och spenderar man så mycket pengar på att tjäna in sina poäng måste man nog se över sin plan, då gör man fel...

Självklart är det sämre värde än idag, men om det skulle innebära en återgång till när man hade en rimlig chans att, om man har framförhållning, kunna boka flera resor per år dit man vill åtminstone ungefär när man vill, så ser jag det som en förbättring mot dagens läge.

1762769373877.png

Man finner business til ca 18-25KNOK fra OSL til BKK med ett stopp så lenge man bestiller noen måneder frem i tid. Finnair her, men har sett Lufthansa og andre på tilbud tidligere til enda lavere pris. Men la oss si 100KNOK for 4 personer.

Med bonusbilletter blir da regnestykket kanskje slik, med forutsetning at man har både SASMC Premium og Elite. Forutsetter også at man ikke er kriminell og bruker poeng tjent gjennom jobben (utlegg eller flyvninger) på private reiser.

Kost per poeng * 2X Poengpris til Thailand med 2xCT for 4 personer + Amex Elite + SASMC Premium + skatter for 4 personer

0.12 * (187,500 / 2) * 2 * 4 + 6900 + 2335 + 1278 * 4 + 450 * 4

= 106147
Eller 26536 per person.

Om man bare reiser én gang i året med 1 CT så blir det enda dyrere per person.

Om man bruker like mye tid på å finne revenuebilletter på tilbud som man bruker på awardgamet, samt er like fleksibel på dato kan man fint få business ned i 18K.

Nej, business kostar ofta runt 20-30k för tor, och det är låga priser. Att skaffa 100k poäng och en voucher för att flyga sas business behöver inte kosta mer än 6000 kronor för att ha kortet i ett år om du bjuder in annat folk till kortet.

De flesta som samlar seriöst drar in åtminstone 100-200k poäng per år.

Ikke uenig i det. SAS bør i det minste øke prisene til Asia slik at de er nærmere partnerprisene.

Det är korrekt.

Vi har landat en överenskommelse under helgen och har en plan framåt för dem och framtida andra intressanta 3:e part lösningar.
För att inte tappa tid medan den nya lösningen tar form har vi enats om en temporär teknisk approach för awardfares som fungerar här och nu.

Awardfares har ett värde för våra medlemmar och därför har vi prioriterat att säkerställa att de kan återuppta sina sök redan nu.

Detta visar att viljan finns att samexistera och att 3:e part lösningar fyller ett behov och skapar ett värde.
Nu har vi en strategi framåt som kan skapa spännande möjligheter för våra medlemmar.

Parallellt ska vi såklart uppnå utökade funktioner i egna kanaler - men tjänster som Awardfares kommer alltid att kunna erbjuda power features för den grupp av medlemmar som har specifika behov ett flygbolag själv inte kan prioritera snabbt utifrån en mycket bredare backlog genom hela det digitala ekosystemet.
I vilken mån har Awardfares m.fl också ett värde direkt för SAS och inte bara indirekt som kundvärde?

I nuläget skapar man fritt och det finansiella värdet landar 100% hos skraparna, 100% av sök-kostnaderna hamnar hos SAS, 100% av system-kostnaderna hamnar hos kunderna tillsammans med ett funktionell värde, som förhoppningsvis är högre än priset kunden betalar extra till skraparna. SAS kan på sin höjd räkna hem ett "goodwill-värde" i att de mest entusiastiska medlemmarna inte dissar poäng-ekonomin i Eurobonus.

I nästa steg, när skrapare blir API-kunder till SAS, så får SAS ett intresse i att det går bra för skraparna. Hur bra det går för skraparna påverkar hur mycket SAS kan ta betalt för licensen till API:er. I det läget kommer SAS att ha ett finansiellt intresse i skraparna. Det går bättre för skraparna, och därmed för SAS, ju svårare det är att hitta awards i SAS egna kanaler. Skulle SAS då satsa pengar på att utveckla det befintliga sökverktyget kostar det både investeringspengar och minskade intäkter via detta nya affärben, eftersom färre behöver skrapar-tjänsterna. Samma sak om det släpps fler award eller blir lättare att boka utan att ringa kundtjänst.

Det som du just nu ser som ett kundvärde har en potential att bli hämsko. Som startar en sprial där mer och mer av sökningar och bokningar går över från SAS egna kanaler till tredje part, för att det saknas incitament för SAS att erbjuda egna vettiga kanaler. Och kunden blir i slutändan tvungen att ha en betaltjänst för att kunna använda EB-poäng.

När du skriver
Parallellt ska vi såklart uppnå utökade funktioner i egna kanaler
kan jag inte låta bli att tänka; Ja, men när API-licenserna drar in ett par miljoner, vem kommer att ge utvecklingsbudget till internutveckling som aktivt tränger ut intäkter och som bara genererar kostnader?

Så tänker jag. Hur tänker du?

Kost per poeng * 2X Poengpris til Thailand med 2xCT for 4 personer + Amex Elite + SASMC Premium + skatter for 4 personer

0.12 * (187,500 / 2) * 2 * 4 + 6900 + 2335 + 1278 * 4 + 450 * 4

= 106147
Eller 26536 per person.
Om jag förstår din uträkning så har du en kostnad för intjäning av poäng på 12 öre, EXKLUSIVE kortavgifterna. Om så är fallet, då kan jag bara konstatera att du spenderar på tok för mycket på din intjäning, och att du bör sluta omgående :)

Merparten av min spend kostar mig ungefär 0.01 kr exklusive kortavgifter, dvs jag betalar inte mer än jag hade betalat om jag hade köpt varorna och tjänsterna (som jag behöver i vilket fall som helst) med något annat kort, men jag förlorar ibland en cashback på någon %. Ibland "köper" jag poäng genom att göra inköp jag annars inte hade gjort, om jag får poäng för 6-8 öre OCH dessutom nivåpoäng. Men skulle jag räkna ihop allt på totalten blir kanske kostnaden för att anskaffa poängen, exklusive kortavgifter, kanske 2-3 öre/poäng.

När jag säger att poäng är VÄRDA 12 öre/styck, så är det just vad jag sparar med att använda dem istället för att köpa en biljett. Om jag då införskaffar poängen för 2 öre styck (plus ungefär ytterligare 4 öre/styck om man räknar in kortavgifterna), för min del, så betyder de att jag får något värt 12 öre genom att spendera 6 öre. Men den ekvationen fungerar endast om det faktiskt finns en chans att få något jag vill ha...

Om jag förstår din uträkning så har du en kostnad för intjäning av poäng på 12 öre, EXKLUSIVE kortavgifterna. Om så är fallet, då kan jag bara konstatera att du spenderar på tok för mycket på din intjäning, och att du bör sluta omgående :)

Merparten av min spend kostar mig ungefär 0.01 kr exklusive kortavgifter, dvs jag betalar inte mer än jag hade betalat om jag hade köpt varorna och tjänsterna (som jag behöver i vilket fall som helst) med något annat kort, men jag förlorar ibland en cashback på någon %. Ibland "köper" jag poäng genom att göra inköp jag annars inte hade gjort, om jag får poäng för 6-8 öre OCH dessutom nivåpoäng. Men skulle jag räkna ihop allt på totalten blir kanske kostnaden för att anskaffa poängen, exklusive kortavgifter, kanske 2-3 öre/poäng.

När jag säger att poäng är VÄRDA 12 öre/styck, så är det just vad jag sparar med att använda dem istället för att köpa en biljett. Om jag då införskaffar poängen för 2 öre styck (plus ungefär ytterligare 4 öre/styck om man räknar in kortavgifterna), för min del, så betyder de att jag får något värt 12 öre genom att spendera 6 öre. Men den ekvationen fungerar endast om det faktiskt finns en chans att få något jag vill ha...
Skulle poängkostnaden dubblas så innebär det in praktiken att det är som i nuläget om inte 241 hade funnits. Tror det är ganska många som nog hade övervägt att inte samla poäng via Eurobonus utan istället går på MR-poäng eller Revolutpoäng för högre flexibilitet.

Skulle poängkostnaden dubblas så innebär det in praktiken att det är som i nuläget om inte 241 hade funnits. Tror det är ganska många som nog hade övervägt att inte samla poäng via Eurobonus utan istället går på MR-poäng eller Revolutpoäng för högre flexibilitet.
Argumentet "höj priserna" är ett sätt för folk att bli av med konkurrens om den begränsade tillgången på platser. Det handlar bara om att komma ut bättre själv och ingen hänsyn är tagen till varför SAS erbjuder en poäng-ekonomi överhuvudtaget. Jag vet inte varför man ska stanna vid 2x, vi kan ju be SAS höja priserna 10x så kommer det att bli skitenkelt att boka awards!

Argumentet "höj priserna" är ett sätt för folk att bli av med konkurrens om den begränsade tillgången på platser. Det handlar bara om att komma ut bättre själv och ingen hänsyn är tagen till varför SAS erbjuder en poäng-ekonomi överhuvudtaget. Jag vet inte varför man ska stanna vid 2x, vi kan ju be SAS höja priserna 10x så kommer det att bli skitenkelt att boka awards!
Håller med dig. Och är målet ett minska konkurrensen så ser jag hellre att SAS har en kass sökfunktion och håller skrapare borta.

Problemet är att SAS inte själv tagit hänsyn till sina poängpriser eller tillgängligheten när man förenklat poängintjäningen.
Såklart jag kommer tycka att högre pris är rimligt för vad gör jag med en massa poäng som jag inte kan använda?

Men det är inte bara det perspektivet, utan också att med ett högre poängpris så kan SAS få mer marginal om att förhandla om deras kostnad till partners för biljetterna. Vilket kunde då öka tillgängligheten.

Toppen