Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Du kan alltså inte få alla tre, vilken väljer du bort? Jag har alltid sagt 2(vilket inte är varit populärt i detta forum)
Jag skulle välja bort 1, men det tror jag är för sent nu. Framförallt att man enkelt tjänar edremw mängder poäng utan att flyga - men det är troligen för att sas tjänar mer på poängen än på flygen.

Därmed återstår bara 2.

Du kan alltså inte få alla tre, vilken väljer du bort? Jag har alltid sagt 2(vilket inte är varit populärt i detta forum)
Optimalt tror jag att man skulle kunna manipulera alla tre för att nå en bra jämnvikt (vilket det absolut inte är idag). Men måste man välja en, säger jag absolut 2. Om vi får X2-priser på alla bolag och dubblerad tillgänglighet (och fungerande sök) skulle jag jubla.

Det verkar vara många som vill ha allt
1. extremt lätt att tjäna poäng
2. Väldigt billiga bonusresor
3. bra tillgänglighet på bonusresor(som är lätta att boka)
Jag tror att alla är eniga om att 1 och 2 uppfylls idag och det som saknas nu är nummer 3. Men att tro att man idag kan få alla tre är naivt, det är numera allt för många som spelar detta "spel" och all information om hur man man bokar och tjänar poäng finns lättillgänglig, alternativt kan man använda tredje part.
För att få bättre tillgänglighet är jag övertygad om att 1 eller 2 måste försämras, och jag tror att ytterst få är villiga att offra någon av dessa, och då är det denna situation vi har nu som gäller.
Jag har redan tidigare sagt att jag hade inte blinkat ifall poängprisen på awards hade gått upp t.ex. 50%. Vinnare här är SAS som kan fortsätta pumpa ut poäng i utbyte mot pengar, AMEX vars 2-4-1 ökar i värde och SEB vars FlyPremium ökar i värde.
Jag tror att 1. är svårt, då SAS inte vill stänga den kranen.

Och en 50% ökning skulle kanske innebära att man kunde få in de bolag som idag är 2X till att harmoniseras med resten i pris, vilket hade gjort sin del för tillgängligheten. Men även att få in Premium Economy på SkyTeam awards skulle hjälpa, då många totalvägrar att bränna poäng på longhaul-economy men Premium kan tänkas (speciellt på dagflygningar där lie-flat är mindre viktigt).

Men de läckta priserna som figurerade här tidigare verkar peka på en mindre prisökning.

Ärligt talat (och utan att försöka dissa någon), ska vi inte fokusera på att ranka Peter G förslag istället för att återigen diskutera vad som är taktiskt smartast att välja bort?

Om sas kanske lyssnar på några givna förbättringsförslag kanske man inte ska lägga till idéer om att bara de höjer priserna så löser det sig...

Ingen av oss vet hur mycket poäng som finns i systemet så varför spekulera när det är lätt att ta ställning till vilken/vilka av de 5 idéerna som skulle göra skillnad i award bokningar för just mig?

• Gilla
Reactions: fcx
Ärligt talat (och utan att försöka dissa någon), ska vi inte fokusera på att ranka Peter G förslag istället för att återigen diskutera vad som är taktiskt smartast att välja bort?

Om sas kanske lyssnar på några givna förbättringsförslag kanske man inte ska lägga till idéer om att bara de höjer priserna så löser det sig...

Ingen av oss vet hur mycket poäng som finns i systemet så varför spekulera när det är lätt att ta ställning till vilken/vilka av de 5 idéerna som skulle göra skillnad i award bokningar för just mig?
Men förbättrad sökfunktion och lättare bruk av 2-4-1 kommer knappast råda bot på brist av awardplatser?
Varför inte diskutera båda? Det är ju två olika problem?

Jag fyllde i den länken som @Stenis32 la in här, och där har vi redan intressanta resultat.

Av ren nyfikenhet , i vilken turordning kommer följande önskemål som jag fångat upp i tråden samt tidigare ;

A. Kunna boka X-I (economy, business) mixat på webben direkt hos flygbolaget (inget krav att ringa in) i en PNR.
B: kunna boka Prem Eco Award med ST online
C: kunna använda Amex 2-4-1 för award om du är fler än 2 pax och applicera rabatten på de 2 dyraste resenärerna och inte behöva ringa in och boka dessa.
D: flex datum sök i partner award inkl kalendervy. Till detta topplista med populära destinationer i alliansen.
E: applicera flera Amex 2-4-1 kuponger i en och samma bokning. Tex du har 2 kuponger och ni är 4 resenärer - boka 1 PNR med 4 pax till halva priset.
För egen del: D (topplista ej nödvändigt) - A - B

C och E är inte viktigt för mig och mina resemönster, men jag förstår så klart att de är mycket värdefulla för den som reser som en familj.

Toppen