Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Du kan alltså inte få alla tre, vilken väljer du bort? Jag har alltid sagt 2(vilket inte är varit populärt i detta forum)
Jag skulle välja bort 1, men det tror jag är för sent nu. Framförallt att man enkelt tjänar edremw mängder poäng utan att flyga - men det är troligen för att sas tjänar mer på poängen än på flygen.

Därmed återstår bara 2.

Du kan alltså inte få alla tre, vilken väljer du bort? Jag har alltid sagt 2(vilket inte är varit populärt i detta forum)
Optimalt tror jag att man skulle kunna manipulera alla tre för att nå en bra jämnvikt (vilket det absolut inte är idag). Men måste man välja en, säger jag absolut 2. Om vi får X2-priser på alla bolag och dubblerad tillgänglighet (och fungerande sök) skulle jag jubla.

Det verkar vara många som vill ha allt
1. extremt lätt att tjäna poäng
2. Väldigt billiga bonusresor
3. bra tillgänglighet på bonusresor(som är lätta att boka)
Jag tror att alla är eniga om att 1 och 2 uppfylls idag och det som saknas nu är nummer 3. Men att tro att man idag kan få alla tre är naivt, det är numera allt för många som spelar detta "spel" och all information om hur man man bokar och tjänar poäng finns lättillgänglig, alternativt kan man använda tredje part.
För att få bättre tillgänglighet är jag övertygad om att 1 eller 2 måste försämras, och jag tror att ytterst få är villiga att offra någon av dessa, och då är det denna situation vi har nu som gäller.
Jag har redan tidigare sagt att jag hade inte blinkat ifall poängprisen på awards hade gått upp t.ex. 50%. Vinnare här är SAS som kan fortsätta pumpa ut poäng i utbyte mot pengar, AMEX vars 2-4-1 ökar i värde och SEB vars FlyPremium ökar i värde.
Jag tror att 1. är svårt, då SAS inte vill stänga den kranen.

Och en 50% ökning skulle kanske innebära att man kunde få in de bolag som idag är 2X till att harmoniseras med resten i pris, vilket hade gjort sin del för tillgängligheten. Men även att få in Premium Economy på SkyTeam awards skulle hjälpa, då många totalvägrar att bränna poäng på longhaul-economy men Premium kan tänkas (speciellt på dagflygningar där lie-flat är mindre viktigt).

Men de läckta priserna som figurerade här tidigare verkar peka på en mindre prisökning.

Ärligt talat (och utan att försöka dissa någon), ska vi inte fokusera på att ranka Peter G förslag istället för att återigen diskutera vad som är taktiskt smartast att välja bort?

Om sas kanske lyssnar på några givna förbättringsförslag kanske man inte ska lägga till idéer om att bara de höjer priserna så löser det sig...

Ingen av oss vet hur mycket poäng som finns i systemet så varför spekulera när det är lätt att ta ställning till vilken/vilka av de 5 idéerna som skulle göra skillnad i award bokningar för just mig?

Ärligt talat (och utan att försöka dissa någon), ska vi inte fokusera på att ranka Peter G förslag istället för att återigen diskutera vad som är taktiskt smartast att välja bort?

Om sas kanske lyssnar på några givna förbättringsförslag kanske man inte ska lägga till idéer om att bara de höjer priserna så löser det sig...

Ingen av oss vet hur mycket poäng som finns i systemet så varför spekulera när det är lätt att ta ställning till vilken/vilka av de 5 idéerna som skulle göra skillnad i award bokningar för just mig?
Men förbättrad sökfunktion och lättare bruk av 2-4-1 kommer knappast råda bot på brist av awardplatser?
Varför inte diskutera båda? Det är ju två olika problem?

Jag fyllde i den länken som @Stenis32 la in här, och där har vi redan intressanta resultat.

Av ren nyfikenhet , i vilken turordning kommer följande önskemål som jag fångat upp i tråden samt tidigare ;

A. Kunna boka X-I (economy, business) mixat på webben direkt hos flygbolaget (inget krav att ringa in) i en PNR.
B: kunna boka Prem Eco Award med ST online
C: kunna använda Amex 2-4-1 för award om du är fler än 2 pax och applicera rabatten på de 2 dyraste resenärerna och inte behöva ringa in och boka dessa.
D: flex datum sök i partner award inkl kalendervy. Till detta topplista med populära destinationer i alliansen.
E: applicera flera Amex 2-4-1 kuponger i en och samma bokning. Tex du har 2 kuponger och ni är 4 resenärer - boka 1 PNR med 4 pax till halva priset.
För egen del: D (topplista ej nödvändigt) - A - B

C och E är inte viktigt för mig och mina resemönster, men jag förstår så klart att de är mycket värdefulla för den som reser som en familj.

Nu pratar vi ju konkreta förslag (A-E) men överliggande dessa så skulle jag säga från min sida är:

1. Kunna söka fram en bonusresa utan att behöva söka 300 gånger
2. Kunna hitta fler bonusresor att boka
3. Kunna boka hela bonusresan på webben utan att behöva ringa in till SAS och sedan vänta på att biljettering sker (eller inte sker)

Förslagen A-E bidrar ju till att vara en del i lösningen för dessa men är såklart inte hela lösningen på att få allt perfekt (vilket kanske inte är särskilt realistiskt heller).

Många frågor riktade till mig så försöker besvara så gott jag kan;

flygbolag, SAS inklusive, har moderna lösningar för att stoppa bad actors. bots i alla delar av ekosystemet - revenue skrap, award skrap etc. data är oerhört värdefullt så det är och förblir en kamp - när ett flygbolag stoppar en aktör påverkar det ofta någons affärsmodell och självklart försöker de återuppta verksamheten snarast.
Dock är även de mest exklusiva och eminenta lösningarna på marknaden inte perfekta - och inget flygbolag vill blocka en kund som var på väg att handla men blev klassad som bot - man gör allt för undvika det - revenue protection. Flygbolag tillåter besökare att söka och boka som gäst - vilket vidare försvårar träffsäkerheten - så mycket enklare om alla krävdes på ett login .

Det kommer återkommande i tråden att flygbolag skulle lägga avsevärt med tid och resurser på att stoppa 3:e partstjänster. Jag skulle säga att det beror på - lösningarna kräver ingen större insats bara för att det är fler scrapers, däremot justerar du dem utifrån vilka flöden som är ”utsatta”.
Men sjävklart görs investeringar av flygbolag för att hantera bot trafik oavsett om det är revenue eller award - infrastruktur är dyrt och snabba svarstider är guld värt, till detta att alla GDS bolag tar bra betalt och har fina avgifter om du ör ”abusive” i sökvolymerna - detta motiverar i sig flygbolag att säkra sina cachelösningar, men också att trafiken är så ”ren” som möjligt. En GDS gör ingen skillnad på om söket mot dem är revenue el award och historiskt har inte flygbolagens avtal med GDS förutsett den explosion av Meta tjänster, bots mm som alla ökar volymen. Går du tex in på momondo och söker ARN-EWR så kontaktar Momondo alla resebyråer de har avtal med som i sin tur kontaktar GDS - 1 sök blev plötsligt 30+ sök mot GDS.
Nuförtiden har avtalen börjat spegla detta, men det är fortsatt dyrt med sök och GDS tittar på ”look to book” ration vilket är en ”kpi” av värde när resebyrån alt flygbolaget ska förhandla sina gds avtal.

BankID mm för medlemmar är inte optimalt då flygbolag verkar globalt, man får hitta andra sätt att verifiera eller ”godkänna” medlemmar om man vill införa regler/begränsningar. Ålder på kontot funkar sällan då det bara leder till sleeper accounts som vaggar in dig i falsk trygghet - sen aktiveras de…

Sen har du balansen där du vill inspirera nya medlemmar samtidigt som du vill förhindra scrapers.
Ett sätt är inspirationssidor vart poängen kan ta dig med ditt flygbolag eller med alliansen. Här går det att hitta en bra balans mellan att kunna säkerställa nyfikenheten hos nya medlemmar, hantera bots, och skapa en bra upplevelse för dina fleråriga lojala medlemmar. Vi pratar ofta om att Customer experience och security inte alltid dansar optimalt tillsammans - man behöver hitta balansgången i varje säkerhetslösning som implementeras där kundupplevelsen inte tar för mycket stryk.
Här blir dock kunder mer och mer toleranta och ser värdet i skydd - t.ex. otp vid köp.

Jag bor själv inte nära ARN utan måste alltid flyga 1 segment för att ansluta till min egentliga awardresa och ibland 2 (CPH el AMS) . Jag förstår alla som upplever frustrationen att boka separata segment eller boka huvudsegmentet och sen ringa in och boka feeder segmentet, och försöka få dem sammanslagna till en PNR. det är tidskrävande av medlemmen och dyrt för flygbolaget att hantera.
Målbilden är full self-service såklart och att du kan boka en ”X” för feeder segmentet och t.ex. en I för huvudsegmentet (oavsett om det är SK el ST).
Och att du kan få detta i 1 sök, 1 PNR och helt utan att behöva kontakta kundtjänst.

Min egen uppfattning är att i stort sett ingenting som egentligen efterfrågas i denna tråd är något omöjligt eller något som inte tex SAS skulle vilja erbjuda i sina kanaler, men allt handlar om prioriteringar och allt för ofta om att vissa ”legacy-lösningar” måste byggas bort och medan det pågår måste du som flygbolag säkerställa att web, app, kundtjänst har fungerande flöden. ”Hur svårt kan det vara” har en helt ny innebörd för mig i flygbranschen jmf branscher där man bara har modern tech och inte legacy plus enormt komplex GDS-infra du också måste ta hänsyn till .

Jag fortsätter att läsa alla bra inspel här och ser fram emot att sammanställa dem.

Av ren nyfikenhet , i vilken turordning kommer följande önskemål som jag fångat upp i tråden samt tidigare ;

A. Kunna boka X-I (economy, business) mixat på webben direkt hos flygbolaget (inget krav att ringa in) i en PNR.
B: kunna boka Prem Eco Award med ST online
C: kunna använda Amex 2-4-1 för award om du är fler än 2 pax och applicera rabatten på de 2 dyraste resenärerna och inte behöva ringa in och boka dessa.
D: flex datum sök i partner award inkl kalendervy. Till detta topplista med populära destinationer i alliansen.
E: applicera flera Amex 2-4-1 kuponger i en och samma bokning. Tex du har 2 kuponger och ni är 4 resenärer - boka 1 PNR med 4 pax till halva priset.

För egen del : D-A-C-B-E
Takk for mye god innsikt og tanker, samt viljen til dialog.

Då å repetere det mange har nevnt, A og D er mest interresant.

Jeg vil tro at fra SAS sitt perspektiv burde utviklingen også basere seg mye på hvordan man kan redusere den manuelle behandlingen av kundeopplevelsen. Fra mitt ståsted virker det veldig manuelt med alt som omhandler partnerawards, og har alltid vært slik. Jeg har booket dusinvis med partnerreiser, men de aller færreste har blitt booket direkte online, og jeg har brukt veldig mye tid med deres flinke kollegaer på telefon.

Primært går dette på
1) Komplekse ruter som er tilgjengelige hver for ser i riktig klasse, men som ikke dukker opp ved søk fra A-Å. Løsning: tillate flere treff og akseptere treff med mellomlanding opptil 24 timer.
2) Open Jaw-bestillinger. Med dårligere tilgjengelighet vil jeg tro at OJ-bookinger er mer etterspurt for å få til reisen. Flere ganger har jeg funnet hele utreisen og hele hjemreisen, men har måttet ringe inn for å booke. Løsning: tillate OJ online for partneraward. Gjerne også dobbel open jaw, og open jaw på tvers av soner
3) Betale med SAS voucher (gavekort, ikke CT) online. Jeg brukte en gang totalt 2 timer fordelt på tre samtaler, samt flere e-poster i ettertid for å ordne noe som dukket opp t/r på nett, men kunne ikke betale med voucher. Løsning: tillate voucher som betalingsmiddel på partnerawards online
4) Mixed class, det hadde gjort livet utrolig mye lettere.

Flere har nevnt United sin søkemotor, denne har vært veldig nyttig tidligere. Man kan søke OJ, den viser mixed classes og de fleste kompliserte alternativene dukker opp da den tillater veldig mange treff.

Når man leser om hvor mye tid enkelte bruker på å booke disse reisene og hvor mye som går galt med autokansellering av billetter som ikke billetteres i tide, feil med navn etc, må det være utrolig mye penger for SAS å spare på å gjøre arbeidsflyten mer funksjonell på nett. I tillegg blir kundetilfredsheten mye høyere.

Toppen