Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Det ena behöver inte utesluta det andra. Ha kvar priserna för idag, med tillgängligheten som idag. Skapa en ny tier med dyrare awards som har bättre tillgänglighet. (men som fortfarande är award och därmed 241 fungerar, avbokningar som award osv - och som fungerar på partners).
 
Jag är med på logiken. Om sas har ökat "penningmängden" leder det till en ökad efterfrågan och i en marknadsekonomi ökade priser för att balansera utbud & efterfrågan.
Sedan är jag inte helt övertygad om att problemet enbart är antalet poäng som finns ute. Det kan vara så, jag vet helt enkelt för lite. Ja, man tjänar 1,75x på flygningar (men egentligen är det sämre betalt för flygningar eftersom nivåpoäng-faktorn togs bort. Men visst tiltar det ekonmin lite till.
Sedan har det varit ett antal uppmärksammade grejer typ miljonärerna som skapat massor av poäng för några. Svårt att veta hur mycket det påverkar hela ekonomin, men absolut har det en effekt.
Värvningsbonusarna på kreditkort har väl ökat något, men å andra sidan har det blivit begränsat i hur många man kan få.

Så visst finns det mer poäng i systemet, men är vi säkra på att det bara är det och inte att även utbudet av award minskat? När det bokas awards med partners går det ut äkta pengar från SAS, så det finns såklart incitament för ett företag som måste vända till vinst att minska utflödet och hellre bygga upp en skuld i form av poäng.

Sedan minns jag argumenten kring avbokningsavgiften - det skulle öka tillgången eftersom folk tjuvhöll på awards som sedan avbokades och "gick till spillo". Nu betalar vi avgoft för allt, inkl att lägga till segment, men blev tillgången bättre? Inget jag har märkt iaf.

Sedan, är det ett permanent tillstånd eller ett övergående? (miljonärerna försvinner, tillgången ökar)

Så jag är med på att det behöver finnas en balans i tillgång efterfrågan, jag är bara inte helsåld på att be om att få betala mer.
 
Visa bifogad bild 169992

Man finner business til ca 18-25KNOK fra OSL til BKK med ett stopp så lenge man bestiller noen måneder frem i tid. Finnair her, men har sett Lufthansa og andre på tilbud tidligere til enda lavere pris. Men la oss si 100KNOK for 4 personer.


Med bonusbilletter blir da regnestykket kanskje slik, med forutsetning at man har både SASMC Premium og Elite. Forutsetter også at man ikke er kriminell og bruker poeng tjent gjennom jobben (utlegg eller flyvninger) på private reiser.


Kost per poeng * 2X Poengpris til Thailand med 2xCT for 4 personer + Amex Elite + SASMC Premium + skatter for 4 personer

0.12 * (187,500 / 2) * 2 * 4 + 6900 + 2335 + 1278 * 4 + 450 * 4

= 106147
Eller 26536 per person.

Om man bare reiser én gang i året med 1 CT så blir det enda dyrere per person.

Om man bruker like mye tid på å finne revenuebilletter på tilbud som man bruker på awardgamet, samt er like fleksibel på dato kan man fint få business ned i 18K.
Nu har du snurrat till det ordentligt med de 0,12 öre poängen du räknar med.
Poängen jag använder kostar mer eller mindre 0 öre poängen att skaffa om man bortser från fasta kostnader på kreditkort.

Om du istället räknar på att man tjänar in poängen utan massa extra utgifter, tex värva en vän till amex och få 80k poäng så ser du rätt fort att din kalkyl blir ungefär 8000 per person och inte 26k per person.

Om alla poäng du skaffar kostar 12 öre att införskaffa bör du genast sluta med detta då din anskaffningskostnad är extremt hög vilket gör detta olönsamt. Om man inte kan skaffa poäng utan att betala 12 öre poängen så bör man leta en annan hobby.

Här är ett exempel på bokning jag nu gjort 2 år, Stockholm till Sint Maarten i Business. Priserna ligger på ca 35k för direktflyg från Europa, går komma ner någon tusenlapp om man flyger via USA med extra stopp.
Screenshot_20251110_143328_Chrome.jpg
Screenshot_20251110_143249_Chrome.jpg

Detta är standard priser och gäller alla månader framåt blir inte billigare att åka lågsäsong.

Poängpriset är 147.500 för detta och sen 1500-2000 i skatter ungefär. Betydligt dyrare än Bangkok i cash, men även lägre poängkostnad.
Med voucher så får jag ut ett värde för mig på ca 25 öre poängen, räknat på att jag skulle vara villig att betala ca 20k för en sådan resa.
Tittat man faktiska värdet så är det nästa 50 öre poängen.

Skulle priset i poäng vara det dubbla blir det ändå 25 öre poängen i värde mot faktiskt kostnad på att köpa biljetten.
 
Nu har du snurrat till det ordentligt med de 0,12 öre poängen du räknar med.
Poängen jag använder kostar mer eller mindre 0 öre poängen att skaffa om man bortser från fasta kostnader på kreditkort.

Om du istället räknar på att man tjänar in poängen utan massa extra utgifter, tex värva en vän till amex och få 80k poäng så ser du rätt fort att din kalkyl blir ungefär 8000 per person och inte 26k per person.

Om alla poäng du skaffar kostar 12 öre att införskaffa bör du genast sluta med detta då din anskaffningskostnad är extremt hög vilket gör detta olönsamt. Om man inte kan skaffa poäng utan att betala 12 öre poängen så bör man leta en annan hobby.

Här är ett exempel på bokning jag nu gjort 2 år, Stockholm till Sint Maarten i Business. Priserna ligger på ca 35k för direktflyg från Europa, går komma ner någon tusenlapp om man flyger via USA med extra stopp.
Visa bifogad bild 169995
Visa bifogad bild 169996

Detta är standard priser och gäller alla månader framåt blir inte billigare att åka lågsäsong.

Poängpriset är 147.500 för detta och sen 1500-2000 i skatter ungefär. Betydligt dyrare än Bangkok i cash, men även lägre poängkostnad.
Med voucher så får jag ut ett värde för mig på ca 25 öre poängen, räknat på att jag skulle vara villig att betala ca 20k för en sådan resa.
Tittat man faktiska värdet så är det nästa 50 öre poängen.

Skulle priset i poäng vara det dubbla blir det ändå 25 öre poängen i värde mot faktiskt kostnad på att köpa biljetten.
Fast är det inte lite så att du åkert till Sint Maarten för att det är det som är tillgängligt snarare än att det är dit du verkligen verkligen vill åka? Dvs. du har anpassat dig efter vad som finns och bonusplatser till Thailand i C är mkt svårare att få tag på. För revenue är det lite tvärtom och därav att priserna till Thailand i C för pengar är lägre då det är mkt mer konkurrens än till Sint Maarten.
 
@palmen @Jane Insane

Nuvel.. Jeg brukte Jane's eksempel for anskaffelseskost selv om det kanskje var verdi han mente. Men om du tar "opportunity costs" (alternativkostnad?) som basis er du ikke langt unna. Du kan ikke regne kredittkortpoengene som gratis poeng da du heller kunne hatt et svensk eller kanskje et amerikansk cashback-kort som alternativ. (3-6%). Om du har tjent poengene gjennom jobb må du regne inntektsskatt.

Selv har jeg booket tre reiser til BKK neste år. To for meg selv med +1, samt en for et vennepar. Jeg dro inn en million i SAS millionkampanje med en ca anskaffelseskost på ca 3,5 øre pp, samt tjener nye poeng gjennom Trumf på 7,3 øre, i tillegg til ca 100K poeng årlig gjennom Amex. Selv med min relativt lave poengkost er jeg sikker på at jeg kunne skaffet revenuebilletter billigere enn om det var 2X på alt.

2X på alt ville uansett ikke løst utfordringen med AF/KL da de deler akkurat samme mengde bonusbilletter med alle i Skyteam bortsett fra dem de har eierinteresser i og/eller joint ventures. (VS/DL/AFKL samt DL/KE)

Poenget mitt er at det er lett å booke billetter i Skyteam, men du må være litt flinkere og mer kreativ enn før. En del av triksene som brukes i dag deles ikke offentlig da det er flere som kjemper om færre seter.
 
Fast är det inte lite så att du åkert till Sint Maarten för att det är det som är tillgängligt snarare än att det är dit du verkligen verkligen vill åka? Dvs. du har anpassat dig efter vad som finns och bonusplatser till Thailand i C är mkt svårare att få tag på. För revenue är det lite tvärtom och därav att priserna till Thailand i C för pengar är lägre då det är mkt mer konkurrens än till Sint Maarten.
Låter som att ni diskuterar olika saker.

Om man vill diskutera vad man sparat är jag av uppfattningen att man bör se till:
1. Hade jag bokat resan om det inte vore för poängen, och:
2. Vad hade jag varit beredd att betala? Hade man betalat för eco är det priset man hade betalat för det man ”sparar” genom att använda poäng, oavsett vad priset för business är.

Om man däremot (vilket jag personligen tycker är rimligare) räknar vad man får ut för värde (ej sparar) av att nyttja poäng så räknar jag som @palmen gjort i tidigare inlägg. Poängen ger mig ju ett värde jag inte fått om jag inte hade haft dem, även om alternativet hade varit att inte resa alls. Jag kanske inte sparar något, men jag får ut ett högt värde.

Sedan får man såklart ta hänsyn till att man blir låst till att åka vissa datum till vissa destinationer mm. Vad det är värt är svårt att säga. Men det är ju också anledningen att jag personligen inte vill betala mer än 8-10 öre per poäng (inkl. kortavgifter) samtidigt som jag gärna ser till att få ut 20+ öre per poäng när jag bokar. Annars är det inte värt begränsningarna som bonusresor medför.
 
Nuvel.. Jeg brukte Jane's eksempel for anskaffelseskost selv om det kanskje var verdi han mente.
Där talade vi förbi varandra, men nu tror jag att vi förstår varandra.

Men om du tar "opportunity costs" (alternativkostnad?) som basis er du ikke langt unna. Du kan ikke regne kredittkortpoengene som gratis poeng da du heller kunne hatt et svensk eller kanskje et amerikansk cashback-kort som alternativ. (3-6%).
Det är därför jag räknar att jag har en kostnad på 1 öre på poäng intjänade genom spend på kort, alternativet är en cashback på ca 1% (något kort med 3-6% finns i vart fall inte i sverige).

Selv med min relativt lave poengkost er jeg sikker på at jeg kunne skaffet revenuebilletter billigere enn om det var 2X på alt.
Alla är olika, men jag är helt säker, med mitt resemönster, att jag INTE skulle kunna resa billigare med revenue än med 2X nuvarande poängpriser. Men det förutsätter, som sagt, att jag faktiskt kan få tag på bonusbiljetter.

Jag vill dock vara tydlig med att X2-priser INTE löser alla problem. Det är inte ens säkert att det löser NÅGRA problem, även om jag tror det.

Men jag är helt av åsikten att NÅGONTING måste göras, för som jag ser det håller Eurobonus på att självdö.
 
Låter som att ni diskuterar olika saker.

Om man vill diskutera vad man sparat är jag av uppfattningen att man bör se till:
1. Hade jag bokat resan om det inte vore för poängen, och:
2. Vad hade jag varit beredd att betala? Hade man betalat för eco är det priset man hade betalat för det man ”sparar” genom att använda poäng, oavsett vad priset för business är.

Om man däremot (vilket jag personligen tycker är rimligare) räknar vad man får ut för värde (ej sparar) av att nyttja poäng så räknar jag som @palmen gjort i tidigare inlägg. Poängen ger mig ju ett värde jag inte fått om jag inte hade haft dem, även om alternativet hade varit att inte resa alls. Jag kanske inte sparar något, men jag får ut ett högt värde.

Sedan får man såklart ta hänsyn till att man blir låst till att åka vissa datum till vissa destinationer mm. Vad det är värt är svårt att säga. Men det är ju också anledningen att jag personligen inte vill betala mer än 8-10 öre per poäng (inkl. kortavgifter) samtidigt som jag gärna ser till att få ut 20+ öre per poäng när jag bokar. Annars är det inte värt begränsningarna som bonusresor medför.
Min poäng är nog att det är kanske lite missvisande att beräkna värdet på vad en revenuebiljett kostar till ett någorlunda obskyrt resmål. Om jag vill till Bangkok men det finns inga bonusbiljetter så jag tar några platser till Sint Maartern är mitt värde då vad revenue till Sint Marten kostar? Tänker spontant att det snarare är lägre än vad revenue till Bangkok kostar (då jag värderar Sint Maarten lägre än Bangkok).
 
Jag vill dock vara tydlig med att X2-priser INTE löser alla problem. Det är inte ens säkert att det löser NÅGRA problem, även om jag tror det.

Men jag är helt av åsikten att NÅGONTING måste göras, för som jag ser det håller Eurobonus på att självdö.
Är det så? Jag är verkligen inte en "hänga på låset"-kille utan bokar lite när jag känner att "nu är det dags att boka något för jag har poäng på kontot", har aldrig använta Awardfares. Under 2025 har jag bokat (inte rest utan bokat) business class (alla resor för två personer) till Seychellerna två gånger, Dubai, NYC, Seoul. Har en voucher kvar som går ut 2026 och ligger kring 50k poäng så dags att samla in lite fler poäng :)

Det jag saknar är tillgänglighet till Sydostasien.
 
Toppen